مواد غذایی> شیوع آنفلوآنزا در کشور ترکیه باعث ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ این کشور به عراق شده است و در غیاب این رقیب بزرگ، صادرات روزانه 500 تن تخم‌مرغ به کمک تنظیم بازار داخلی آمده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار با اعلام این خبر گفت: شیوع آنفلوآنزا در کشور ترکیه و ممنوعیت صادرات آن به کشورهای همجوار ازجمله عراق باعث شده تأمین نیاز این کشور توسط صادرکنندگان ایرانی تأمین و روزانه 500 تن تخم‌مرغ به کشور عراق بارگیری شود.

فرزاد طلاکش افزود: صادرات تخم‌مرغ به کشور عراق از مرز شلمچه در حالی که روزانه دو میلیون و 600 هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شده که عملاً 600 تن آن مازاد است، بازار داخلی را ساماندهی کرده و مانع از کاهش قیمت تخم‌مرغ در ماه رمضان شده است.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، بازار داخلی نیز در ثبات نسبی قرار داشته و قیمت تخم‌مرغ هر عدد 350 تومان در خرده‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.

طلاکش ادامه داد: در صورتی که بازار عراق به کمک تولیدکنندگان نمی‌آمد، زیان انباشت‌شده سال 93 باعث از دور خارج شدن تعداد قابل توجه تولیدکنندگان می‌شد.

صادرات پیله‌وری تخم‌مرغ باید ارتقاء پیدا کند

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار تصریح کرد: هرچند در شرایط حاضر صادرات تخم‌مرغ به کشور عراق توانسته به کمک تنظیم بازار داخلی بیاید، اما با از بین رفتن بیماری آنفلوآنزا و شروع صادرات تخم‌مرغ ترکیه، دوباره معادلات صادراتی تغییر خواهد کرد؛ لذا بهترین شرایط برای تثبیت بازار ایران اکنون فراهم است.

وی یادآور شد: نبود زیرساخت‌های صادراتی در کشور عراق نظیر سردخانه و امکان نگهداری باعث شده تا صادرات به کشور عراق بیشتر به شکل پیله‌وری صورت گیرد تا صادرات نهادینه‌ای را شاهد باشیم.

طلاکش تأکید کرد: اگر یک روز 100 تن بیشتر تخم‌مرغ به کشور عراق صادر شود، عملاً باید دو روز متوالی صادرات به این کشور متوقف شود، چرا که زیرساخت‌هایی برای نگهداری این محصول در مرز وجود ندارد.

یارانه صادراتی برای بسترسازی صادرات ضروری است

وی اظهار داشت: اگر دولت با پرداخت یارانه صادراتی به کمک تولیدکنندگان می‌آمد، امکان سرمایه‌گذاری در صادرات تخم‌مرغ و مرغ فراهم می‌شد و تولیدکنندگان می‌توانستند در کشور عراق بسترسازی لازم را برای افزایش و بالا بردن توان رقابتی خود به‌کار گیرند.

طلاکش همچنین گفت: نبود صادرکنندگان ترکیه‌ای بهترین زمان برای فعالیت و مانور صادرکنندگان ایرانی است که باید به جای تکیه بر قضا و قدر از تدبیر استفاده کرد.

داعشی‌ها در کنترل واردات به عراق هیچ‌کاره‌اند


دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار در پاسخ به این پرسش که داعش صدور مواد غذایی ایران را ممنوع اعلام کرده است، افزود: محدوده فعالیت داعش در جنوب غربی عراق و در محدوده کوچک الأنبار است و اساساً این گروه کوچک نمی تواند دخالتی در بازار صادراتی عراق داشته باشد.

وی خاطرشان کرد: در زمان حاضر محموله‌های ایرانی به بغداد، بصره، حله، کربلا و همچنین کردستان بدون هیچ مشکلی صادر می‌شود.

صادرات به عراق بدون تفاهم‌نامه و شفاهی است


طلاکش ادامه داد: در حالی که عراق در زمان حاضر بزرگ‌ترین بازار صادراتی بسیاری از محصولات کشاورزی ایران به‌شمار می‌رود، به‌رغم دیپلماسی فعال و اتاق‌های دوستی هیچ تفاهم‌نامه کتبی برای صادرات محصولات کشاورزی منعقد نشده است.

وی تصریح کرد: هرچند فعالان حوزه تخم‌مرغ توانسته‌اند برند "وطن ایرانیان" را برای صادرات تخم‌مرغ در این کشور دست و پا کنند، اما این فعالیت در محدوده بضاعت تولیدکنندگان است و برای تثبیت ایران در بازارهای صادراتی عراق باید دیپلماسی و دستگاه سیاسی وارد کار شود.

طلاکش یادآور شد: اتاق‌های دوستی ایران و عراق که به شکل فعالی هیات‌های تجاری به کشورهای یکدیگر اعزام می‌کنند، هنوز تفاهم‌نامه و قراردادی که از تعهد دو طرف برای تبادل تجاری قابل برنامه‌ریزی برخوردار باشد، خبری نیست.


منبع:ایانا
کد خبر 644345e298b049748e12e620dd26231d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =