۰ نفر
۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
کشاورزی> مدیرعامل مجمع ملی خبرگان گفت: وضعیت سلامت محصولات کشاورزی در ایران به دلیل استاندارد نبودن و مصرف زیاد کود و سموم کشاورزی، نبود نظارت مناسب و... مناسب نیست اما می‌توان طی یکسال زراعی با سرمایه‌گذاری و نظارت مناسب سلامت غذایی در ایران را افزایش داد.

علی خان‌محمدی اظهار کرد: گرچه این مسائل که برخی از همه جوانب تولیدات کشاورزی ایران را از نظر سلامت و بهداشت مورد هجمه قرار می‌دهند، درست نیست اما درهر حال وضعیت محصولات کشاورزی تولید شده در ایران از نظر سلامت و بهداشت قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه غذای سالم می تواند جامعه سالم را ایجاد کند، افزود: به دلیل نبود نظارت و استانداردهای لازم و آگاهی و دانش کافی، سلامت غذایی و کشاورزی در ایران مناسب نیست، گرچه همواره این مسئله مطرح می‌شود که مصرف کود و سموم شیمیایی در کشور یک دهم کشورهای پیشرفته است و به همین دلیل ایران دارنده سالم‌ترین محصولات کشاورزی است اما باید دید که میزان تولیدات و سطح زیر کشت کشورهایی که مورد مقایسه با ایران هستند را بررسی کنیم و سپس به قضاوت در این زمینه بپردازیم.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان ادامه داد: از سوی دیگر باید دید درکشورهای پیشرفته چه نوع کود و سمی، در چه بازه‌ زمانی و به چه میزان مصرف می‌شود. این در حالی است که ایران به دلیل تحریم‌های صورت گرفته اخیر از واردات سموم باکیفیت محروم بوده و همواره سموم چینی و بی کیفیت از سوی کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین کشاورزان به دلیل نبود نظارت و دانش کافی سموم زیادی برای افزایش تولید خود آنهم در زمان‌های نامناسب مصرف می‌کنند که باعث می‌شود این ابهام و بی اعتمادی در مردم نسبت به سلامت محصولات کشاورزی و غذایی ایران به وجود بیاید.

خان‌محمدی با بیان اینکه به عنوان مثال کشاورزان در کشت سیب‌زمینی کود ازته و نیترات بالایی را وارد این محصول و خاک کشور می‌کند، تاکید کرد: باید برای ارتقای سلامت محصولات کشاورزی مانند عملکرد مناسب وزارت بهداشت در دوره مدیریت کنونی یک برنامه‌ریزی دقیق و علمی انجام شود و می‌توان با سرمایه‌گذاری مناسب و نظارت مستمر طی بازه زمانی یکسال زراعی سلامت محصولات کشاورزی ایران را بهبود بخشید.

منبع:ایسنا
کد خبر 6a7f719746c340a8a390d0bfcbcbfb03

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =