صنایع غذایی> با اعلام افزایش 10 درصدی قیمت سه محصول لبنی پرمصرف با مجوز دولت می توان گفت که دولت با فشار دامداران برای افزایش قیمت خرید شیرخام و صنایع لبنی برای عدم قدرت خرید شیرخام با نرخ 1440 تومان به استقبال گرانی لبنیات رفته است.

اما ظاهراً از افزایش ماست، پنیر و شیر نه‌تنها تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی به دلیل فروش دشوار تر محصولات تولیدی راضی نیستند، بلکه این محصولات باارزش، کمتر از قبل وارد سبد مصرف غذایی مردم خواهد شد و این یعنی نگرانی و دلواپسی کارشناسان تغذیه و بهداشت عمومی. مخاطره ای که بیشتر از قبل سلامتی مردم را در دولتی که سلامتی محور برنامه های آن از سوی وزارت بهداشت بوده است، تهدید می کند!

به‌نظر می‌رسد ناتوانی دولت در تأمین یارانه 10 درصدی مورد نیاز برای اجرای نرخ مصوب شیرخام و جلوگیری از خسارت تولیدکنندگان، انگیزه اصلی صدور چنین مجوزی برای کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی شده است. اگرچه به گفته فعالان حوزه صنعت محصولات لبنی، هنوز این مصوبه در ستاد تنظیم بازار نهایی و برای اجرا به کارخانه‌ها ابلاغ نشده است، حال بماند که انجمن صنایع لبنی حتی با فرض قطعی بودن چنین ابلاغی، رشد 10 درصدی جبران کننده نرخ خرید 1440 تومانی شیرخام از دامداران نخواهد بود و این یعنی تداوم نارضایتی!

اما آنچه هویداست، کاهش قدرت خرید مردم و رشد قیمت محصولات لبنی، در کوتاه مدت باعث کاهش سرانه مصرف این محصولات باارزش در سبد مصرفی مردم خواهد شد که اثرات منفی و دراز مدت آن در سلامت و امنیت غذایی، از ذهن تاریخی کشور پاک نمی‌شود.


کاهش سرانه مصرف لبنیات

با وجود آنکه روز گذشته، فعالان حوزه صنایع فرآورده‌های لبنی اعتراض و گلایه خود را نسبت به افزایش قیمت محصولات لبنی اعلام کردند، اما به‌نظر می‌رسد از آنجا که دولت امکان تأمین 75 میلیارد تومان یارانه شیر را نداشته، به صنایع لبنی اجازه داده باشد با افزایش 10 درصدی قیمت سه محصول پرمصرف، در مقابل شیرخام را به قیمت یک‌هزار و 440 تومان از دامداران خریداری کنند.

اقدام نابه‌هنگام دولت در حالی که ماه رمضان یکی از پرمصرف‌ترین ماه‌های مصرف لبنیات در کشور به‌شمار می‌رود، نشان‌دهنده ناپختگی تصمیم صورت‌گرفته است که می‌توانست پس از رایزنی و در نظر گرفتن شرایط ویژه کشور مورد ارزیابی قرار گیرد.

واقعیت آن است که روزبه‌روز قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند و شیر، ماست و پنیر به‌عنوان اصلی‌ترین محصولات لبنی مردم از دسترس عده‌ای خارج می‌شود.

با افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات، مصرف سرانه هر نفر سالانه 20 هزار و 500 تومان افزایش پیدا می‌کند، اگر میانگین مصرف سرانه شیر را 10 کیلوگرم در نظر بگیریم، با عبارت دیگر با در نظر گرفتن نرخ دوهزار و 500 تومانی فروش هر کیلوگرم شیر، سهم هزینه سالانه هر نفر 250 هزار تومان خواهد بود که با رشد 10 درصدی به 270 هزار تومان خواهد رسید. چنین افزایشی با توجه به تورم‌های موجود آیا در بضاعت همه اقشار کشور خواهد بود؟

نتیجه معکوس گرانی لبنیات

فعالان حوزه صنایع لبنی که تاکنون بارها اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده و بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی پیشروی گرانی بودند، رسماً اعلام کردند کشش لازم در بازار شیر و لبنیات وجود ندارد و گرانی لبنیات نتیجه معکوس بر خرید مردم خواهد گذاشت؛ کما اینکه در نشست خبری اخیر انجمن صنایع لبنی ایران نیز هیات‌رئیسه این انجمن به صراحت تأکید کردند نه تنها موافق افزایش قیمت لبنیات برای جبران عدم توان دولت در پرداخت مابه‌التفاوت تولید نیست، بلکه با هرگونه افزایش قیمت لبنیات در ماه رمضان نیز مخالفت خواهد کرد.

حال با توجه به تأثیر مستقیم مصرف محصولات لبنی بر سلامت مردم، باید دولت به‌ویژه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطر کمبود کلسیم و کاهش سن پوکی استخوان را جدی بگیرند و برای یک راه حل همیشگی در ثبات بازار شیر و لبنیات چاره‌اندیشی کنند؛ وقتی افزایش قیمت جز مُسکنی که ممکن است نتیجه معکوس داشته و بعدها هزینه‌های میلیاردی واردات انواع دارو به پیکره اقتصادی کشور وارد کند، نتیجه دیگری نخواهد داشت.


منبع:ایانا
کد خبر 6c47102c6f374015899e4f60b48c1993

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =