کشاورزی> دماوند سالانه بیش از 300 هزار تن انواع سیب تولید می‌کند که حجم قابل توجهی از آن قابلیت صادراتی داشته و توسط تجار ترکیه‌ای ترانزیت و از آن کشور به اتحادیه اروپا صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه باغداران کشور با اعلام این خبر گفت: بیش از 120 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی دماوند به تولید سیب اختصاص پیدا کرده است که سالانه بیش از 300 هزار تن انواع سیب در آن تولید می‌شود که به‌علت کیفیت بالا، طعم و مزه کیفی بیش از 90 درصد محصول تولیدشده قابلیت صادراتی دارد.

مجتبی شادلو افزود: سیب تولیدشده در شهرستان دماوند به نام‌های "کلدون‌ملکه"، "عروس"، "دورنگ فرانسه"، "قرمز فرانسه"، "گران‌اسمیت"، "برابرن"، "جوانگلد" و "فوجی" از فروردین‌ماه شروع به گلدهی کرده و پس از آنکه 154 روز روی درخت باقی ماند، از اوایل مهرماه تا نیمه آبان‌ماه برداشت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هرچند ایران بر اساس آمار ارائه‌شده در مجامع بین‌المللی رتبه چهارم تولید میوه را دارا است، اما دماوند به لحاظ کیفیت محصولات تولیدشده، مرغوب‌ترین سیب ایران را تولید می‌کند و جایگاه بین‌المللی دارد.

مدیرعامل تعاونی باغداران دماوند ادامه داد: در شرایطی که حجم تولید میوه در دماوند و کیفیت آن متناسب با استانداردهای جهانی است، امکان صادرات آن وجود دارد، اما به‌علت نبود سیستمی برای صادرات، مشکلات سیاسی و روابط تجاری، عملاً تجار ترکیه‌ای به بازار میوه ایران هجوم آورده و محصولات تولیدی باکیفیت کشور را با کانتینر از ایران خارج کرده و به نام خود در ترکیه یا بازارهای بین‌المللی توزیع می‌کنند.

شادلو تصریح کرد: خلاء مدیریت صادرات در حوزه میوه از یک سو و از سوی دیگر هزینه‌های بالای کارگر، حمل و نقل، نبود سردخانه و همچنین شرایط جمع‌آوری محصول باعث شده صادرات میوه از ایرانه طی سال‌های اخیر با برند ایرانی مورد توجه قرار نگیرد.

وی یادآور شد: از آنجا که کشور ترکیه در شمال غربی ایران قرار داشته و عمدتآً در آب و هوای کوهستانی و مدیرترانه‌ای قرار دارد، محصولات جالیزی، انواع میوه و سبزی و صیفی در محیط باز امکان تولید در این کشور ندارند.

شادلو تأکید کرد: میوه و سبزی‌های تولیدی ترکیه که عمدتاً در گلخانه‌ها رویش پیدا می‌کنند به لحاظ طعم و مزه قابل رقابت با میوه و سبزی تولیدشده در باغ‌ها و بوستان‌های ایران نیستند، لذا تجار ترک به اراضی کشاورزی و باغ‌های میوه هجوم آورده‌اند.

منبع:ایانا
کد خبر 6ca3b2847bc64f82b8367dbe225da207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =