کشاورزی> عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، با تاکید بر اینکه سرنوشت سیب زمینی برای هیچ میوه ای تکرار نخواهد شد، گفت: نگهداری سیب و پرتقال در انبارها برای تنظیم بازار مصرف شب عید صورت گرفته و امکان فاسد شدن آن ها نیست.

محمدرضا امیری کهنوج با یادآوری انتشار برخی اخبار مبنی بر تکرار  سرنوشت سیب زمینی برای سیب درختی و پرتقال، گفت: امحاء سیب درختی و پرتقال به بهانه فاسد شدن آن ها رخ نخواهد داد چرا که نگهداری آن ها در محیطی مجهز صورت می گیرد.

 کسب مجوز واردات با شایعه سازی فاسد شدن میوه‌ها


نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، فاریاب، قلعه‌گنج درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نگهداری سیب و پرتقال در انبارها برای تنظیم بازارمصرف شب عید صورت گرفته است،گفت: دولت برای اینکه بتواند بازار شب عید را کنترل کرده و از نرخ گذاری های سلیقگی جلوگیری کند اقدام به خرید و انبار کردن میوه های مصرفی مردم کرده است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر اینکه شایعه پراکنی در خصوص تکرار سرنوشت سیب زمینی برای سیب درختی و پرتقال با اهداف از پیش تعیین شده صورت می گیرد، تصریح کرد: برخی با شایعه پراکنی این چنینی به دنبال کسب مجوز برای واردات این دو محصول و کسب درآمد هستند.

دوراندیشی دولت در تنظیم بازار شب عید ستودنی است

وی با بیان اینکه کمبود میوه درکشور نداریم،گفت:دوراندیشی دولت برای جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت‌ها درشب عید به انبارکردن میوه ها منجر شده است.

امیری کهنوج با تاکید براینکه هرساله انبارکردن میوه ها برای کنترل بازار شب عید صورت می گیرد،مطرح کرد: با توجه به کافی بودن امکانات نگهداری میوه ها امکان خراب و فاسد شدن آن ها نیست؛مگر به میزان بسیار محدود که آن هم با توجه به ضایعات محصولات کشاورزی طبیعی است.

 وی ادامه داد: به طورحتم مجلس به موضوع گرانی‌ها و همچنین تولید ملی حساس بوده و اجازه تخطی از قانون و مقررات را به کسی نخواهد داد.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اقدام دولت برای نگهداری میوه های شب عید در انبارها و سردخانه ها جهت تنظیم بازار عید ستودنی است.

مدیرکل دفترمیوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به  برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی براینکه ممکن‌است تولید فراوان پرتقال سبب شود امسال این میوه وضعیتی شبیه پیاز و سیب زمینی کند،با بیان اینکه درحال حاضر برداشت پرتقال شمال (جز ارقام دیررس) رو به پایان است،اضافه کرد: این محصولات پس از برداشت به سردخانه منتقل و در انبارهای فنی نگهداری می‌شوند بنابراین نگرانی در این زمینه نداریم و دور ریز کمتری خواهیم داشت.
 
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزارتن مرکبات از کشور صادر شود، گفت: این صادرات عمدتا شامل نارنگی و پرتقال است که هم اکنون نیز صادرات آنها در حال انجام است.
 
اما سخنگوی سابق اتحادیه بارفروشان با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دلیل امحاء محصولات کشاورزی در کشور نبود برنامه منسجم و جامع برای صادرات مازاد محصولات از کشور است،گفت:در حال حاضر ۵ هزار تن سیب درختی در کشور برداشت شده که تنها ۲ هزارتن آن درسطح بازار داخلی مصرف می‌شود و مشخص نیست مابقی این محصول قرار است چه سرنوشتی پیدا کند.
 
امامی می گوید:اگردولت بتواند با یک برنامه‌ریزی حساب شده مازاد محصولات کشاورزی ازجمله سیب درختی و سیب‌زمینی را به کشورهای اطراف و مختلف جهان صادر کند نه تنها کشاورز متضرر نمی‌شود، بلکه با ورود ارز به کشور مصرف‌کننده داخلی نیز می‌تواند کالاهای غذایی را با قیمت منطقی‌تری در بازار تهیه کند.

منبع:خانه ملت
کد خبر 6f12790896f44844be59f683e70501a3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =