کشاورزی> مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف گفت: در نیمه نسخت سال در محصولات زراعی شامل برنج، آرد، حبوبات، چای، سیر و انواع گیاهان دارویی شاهد افزایش قاچاق بودیم.

عباس نخعی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کشفیات شش ماهه نخست سال در حوزه کالاهای کشاورزی گفت: میزان کشفیات کشاورزی در سه ماهه ابتدای سال در بخش محصولات باغی به خصوص مرکبات بسیار بالا بود اما در سه ماهه دوم کاهش یافت.

وی افزود: به جز محصولات باغی در بخش محصولات زراعی نیز شامل افزایش قاچاق بودیم و در محصولاتی مانند برنج، آرد، حبوبات، چای، سیر، کنجد و انواع گیاهان دارویی در مجموع 5 میلیون و 210 هزار کیلوگرم کالای قاچاق کشف شد که بیشترین سهم آن را برنج با 2 میلیون و 507 هزار کیلوگرم به خود اختصاص داد.

نخعی تصریح کرد: همچنین در بخش گیاهان دارویی در نیمه نخست سال 838 هزار کیلوگرم گیاهان دارویی که در حال قاچاق به خارج از کشور بودند کشف شد و این موضوع نشان می‌دهد که در این بخش برنامه مناسبی برای تولید و صادرات گیاهان دارویی نداشته است.

وی ادامه داد: وقتی گیاهان دارویی به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود با ارزش افزوده بالا مجددا به کشور برمی‌گردد و ما با افزایش قاچاق از تولید و اشتغال محروم می‌شویم و این موضوع جدی است که مسئولان باید به آن توجه نمایند.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف با اشاره به اینکه در سال 93 شاهد افزایش قاچاق سیر به کشور بودیم گفت: خوشبختانه این رقم کنترل شده و در سال‌جاری به حداقل رسیده است.

به گفته نخعی تمام کشفیات مربوط به پخش مرکبات در نیمه نخست سال‌جاری معدوم شده است و در مدت یاد شده 320 هزار کیلوگرم پرتقال، 147 هزار کیلوگرم لیموترش و 56 هزار و 400 کیلوگرم نارنگی به کشور قاچاق شده است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که طبق قانون هر نوع از مرکبات که به کشور وارد می‌شود باید مبدأ تولید آن و شرایط حمل و نقل و سایر فاکتورهای در نظر گرفته شود که پس از کشف محموله‌های قاچاق امکان رسیدگی و بررسی همه این موارد نیست ضمن اینکه در کنار واردات محصولات باغی برخی آفت‌ها نیز به کشور در صورت عدم کنترل وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: از کشفیات برنج‌های قاچاق پس از آزمایش‌های انجام شده مقداری که قابلیت مصرف نداشت معدوم شد و بخش دیگر به فروش رسید همچنین در برنج‌های کشف شده در نیمه نخست سال هیچ مورد آلودگی فلزات سنگین گزارش نشده است.

به گفته نخعی در سه ماهه نخست سال‌جاری 430 هزار کیلوگرم انبه و 5 هزار و 600 کیلوگرم آناناس کشف شد.

می‌توان گفت میزان کشفیات میوه‌های باغی یک میلیون و 348 هزار کیلوگرم و در بخش محصولات زراعی 5 میلیون و 800 هزار کیلوگرم کشفیات انجام شده است.

وی ادامه داد: میوه‌های قاچاق عموما از مبدأ مصر و آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس بارگیری شده و از آنجا از طریق دریا به کشور وارد شده است.

آمار قابل توجه از قاچاق دام

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف با اشاره به کشفیات دام در نیمه نخست سال جاری گفت: در این مدت حدود 214 هزار رأس دام سنگین و 26 هزار و 600 رأس دام سبک و تعدادی پرندگان شکاری کشف شدند که در بین پرندگان کشف شده بعضا گونه‌های نادری وجود داشت که برای مبارزه با این پدیده و خروج گونه‌های در حال انقراض باید تدبیری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: همچنین 800 نفر شتر نیز کشف شد که با توجه به بیماری قابل انتقال از طریق شتر به انسان طرحی در سیستان و بلوچستان اجرا شد و در حال پیگیری است که برای شناسه‌دار شدن دام‌ها با اولویت شتر اقدام شود تا به این روش تشخیص دام قاچاق راحت‌تر صورت بگیرد.

نخعی به این نکته نیز اشاره کرد که در ایام به خصوصی از سال خروج دام از کشور به صورت قاچاق صورت می‌گیرد که البته این رقم بسیار کم است و در سال‌های گذشته که برای خروج دام عوارض دریافت می‌شد بیشتر شاهد این موضوع بودیم.

قاچاق 50 هزار کیلوگرم طلای سرخ

نخعی با اشاره به قاچاق پیاز زعفران به کشورهای اطراف گفت: در شش ماهه ابتدایی سال بیش از 50 هزار کیلوگرم کشفیات پیاز زعفران انجام شده که این رقم بسیار بالایی است و به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هشدارهای لازم داده شده تا از خروج پیاز زعفران از کشور جلوگیری نمایند.

وی ادامه داد: همچنین کنجد نیز علی‌رغم اینکه واردات رسمی آن منع قانونی ندارد با افزایش قاچاق همراه بوده که این میزان از سیستان و بلوچستان بیشتر رخ داده و علت آن به دلیل فصل حلواسازی و اقبال عمومی به روغن کنجد است.

نخعی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اختیارات ووظایف وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه اختیارات وسیعی دارد و انتظار می‌رود که نظارت سیستماتیک بیشتری بر واردات و تنظیم بازار داشته باشد چرا که در سال 93 و 94 یکی از دلایل قاچاق مرکبات عدم تنظیم بازار در بهمن ماه 93 بود که در این راستا ستاد مبارزه با قاچاق کالا گزارشی را به دولت ارائه کرد و تصمیم بر این شده که برای میوه شب عید سال 95 از تیر ماه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که یکی از راه‌های کاهش قاچاق استفاده از ابزار تعرفه است و می‌توان واردات برخی از محصولات را در فصول غیربرداشت با سقف تعرفه معین آزاد کرد.

 نقش مردم در رونق قاچاق

نخعی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به واردات شیرخشک‌های آلوده و کنسرجات و کمپوت‌جات به کشور گفت: یک روی قاچاق مربوط به مصرف‌کننده می‌شود چرا که تقاضا در بازار برای کالاهای بی‌نام و نشان نباشد قاچاق آن صرفه اقتصادی ندارد و توصیه ما این است که مردم شیرخشک یا دیگر محصولات مورد نیاز خود را از دست فروشان و یا بقالی‌ها تهیه نکنند.

وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از قاچاق باید سرانه مصرف کشور در هر کالا مشخص شود و با توجه به رقم واردات و میزان تولید داخل برای مابه‌التفاوت آن چاره‌ای اندیشیده شود به عنوان مثال در شش ماهه سال گذشته 23 هزار تن چای خشک به کشور وارد شد که با احتساب سرانه مصرف و همچنین تولید داخلی می‌توان کمبود آن را با ابزار دیگر جبران کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر کشفیات اسلحه گفت: رسیدگی به جرائم اسلحه قانون خاص خود را دارد و با توجه به اینکه کنترل مرزهای غربی ما بسیار بالا است امکان قاچاق اسلحه به صورت عمده بسیار کم است و گزارشات شش ماهه نخست سال حاکی از این است که این رقم چشمگیر و قابل اشاره نیست.

منبع:باشگاه خبرنگاران
کد خبر fb06ceb97a2d4ee6af98a928baa4bb58

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =