معاون سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای صنعتی نداشتیم، از مردم درخواست کرد به ۴ توصیه این سازمان عمل کنند.

سیدبهمن نقیبی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: سازمان دامپزشکی کشور طی سه اطلاعیه درباره رخدادهای بهداشتی مرتبط با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به طور کامل اطلاع رسانی کرده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس اواخر آبانماه سال جاری، سه کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به طور همزمان در کشور شناسایی شد، در این کانون‌ها که در مازندران، منطقه اصلاندوز اردبیل و تالاب میقان استان مرکزی بودند، گزارشاتی از تلفات پرندگان وحشی مهاجر اعلام شد که بعد از نمونه گیری های انجام شده، وجود بیماری در آنها تأیید شد.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه در منطقه اصلاندوز بعد از پاکسازی کانون اولیه، مورد جدیدی مشاهده نشد. ولی در مازندران مدتی بعد در منطقه فریدونکار نیز در دو پرنده این بیماری مشاهده شد که چون تعدادشان کم بود سریع برطرف شد و مورد جدیدی هم نداریم.

ماجرای ملارد چه بود؟

نقیبی گفت: در میقان نیز تعداد تلفات کاهش یافته و بر اساس آخرین اخباری که داریم تعداد تلفات به حدود ۷ الی ۸ قطعه در روز رسیده و تعداد تلفات در این منطقه در مجموع بیش از ۱۱۰۰ قطعه است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارشات ارائه شده درباره مشاهده چند کانون آلوده در ملارد نیز گفت: در ملارد در روستایی به نام «قلعه سید» یک کانون شناسایی شد که در آن حدوداً ۶۰۰ قطعه بوقلمون به صورت غیرمجاز نگهداری می‌شدند و یک مورد دیگر نیز در این شهرستان و در شهرک جعفریه بود که حدود ۱۰ قطعه مرغ و خروس در یک خانه باغ نگهداری می‌شدند که دو تا سه مورد تلفات داشت و صاحب آنجا فوراً ما را در جریان قرار داد که نمونه گیری های انجام شده حاکی از وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این کانون بود.

نقیبی با بیان اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ واحد صنعتی به این بیماری آلوده نشده و مورد جدیدی نیز در طیور بومی و همچنین حیات وحش گزارش نشده است، گفت: با این حال پایش های ما در راستای برنامه رصد و پایشی که داریم انجام می‌شود که تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ این برنامه رصد ادامه دارد. پرندگان مهاجر نیز به تدریج اواسط و اواخر اسفند بازمی گردند و بنابراین وضعیت به تدریج بهبود می‌یابد.

نقیبی با تاکید بر اینکه به شدت مراقبت می‌کنیم که واحدهای صنعتی آلوده نشوند، گفت: اگر این اتفاق بیفتد ممکن است اتفاقی مانند سال ۹۶ رقم بخورد که در آن سال حدود ۲۷ میلیون قطعه طیور معدوم شد و در تولید تخم مرغ به شدت دچار مشکل شدیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از نقاط مختلف دنیا نیز خبر می‌رسد که بیماری در حال تاخت و تاز است و هر روز نیز نمونه‌های جدیدی از سراسر دنیا گزارش می‌شود، افزود: در کشور ژاپن نیز شرایط مساعد نیست و این کشور حدوداً تا سه میلیون قطعه معدوم سازی انجام داده و پرندگان وحشی می‌توانند این بیماری را وارد کشور ما کنند بدون اینکه خودشان علائمی از آن داشته باشند.

۴ توصیه به مردم برای جلوگیری از شیوع بیماری

نقیبی با بیان اینکه ما در اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی بر روی چند نکته همیشه به شدت تاکید می‌کنیم، گفت: کسانی که طیور خانگی و بومی نگهداری می‌کنند توجه داشته باشند که حتماً بین این طیور با پرندگان آزاد ارتباطی وجود نداشته باشد. دوم اینکه محل نگهداری طیور را حتماً ضدعفونی کنند تا اگر پرنده آلوده‌ای از آن منطقه عبور کرده و مدفوع آلوده در محل ریخته است، بی اثر شود. همچنین یک مطلب خیلی مهم که در سالهای گذشته نیز ما را آزار داده، خرید و فروش پرندگان به صورت دوره گردی بوده است که یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری می‌تواند باشد و ما از مردم تقاضا می‌کنیم به هیچ عنوان از دوره گردان خریدی انجام ندهند.

وی تصریح کرد: همچنین کسانی که با تلفات غیرعادی و غیر متعارف در جمعیت طیور خود مواجه می‌شوند این موارد را حتماً در هر منطقه از کشور که هستند به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

راه اندازی آزمایشگاه‌های مجهز در شانزده استان کشور

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: ما در واحدهای صنعتی، مشکل چندانی نداریم چرا که در اکثر این واحدها، مسئولان فنی و بهداشتی مستقرند و طیور را ویزیت دوره‌ای می‌کنند و اگر افت مصرف دان، آب یا تولید و یا تلفات غیرعادی رخ دهد در سریع‌ترین زمان ممکن برای نمونه گیری به دامپزشکی اطلاع رسانی می‌کنند.

نقیبی ادامه داد: در سالهای گذشته، مثلاً در سال‌های ۹۵ و ۹۶ عمده نمونه‌های گرفته شده حتماً باید به تهران می‌آمد و اینجا آزمایش می‌شد اما هم اکنون در شانزده مرکز استانی آزمایشگاه‌های مجهز داریم که نتیجه‌های نمونه گیری را طی چند ساعت مشخص و اعلام می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول، این آزمایشگاه‌ها در مازندران، گیلان، تهران، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، مرکزی، شیراز، اصفهان و … که از نظر شیوع بیماری از حساسیت‌های بالاتری برخوردارند، مستقر شده است.

منبع:مهر
کد خبر 73c8675317b34f36b1115ef8c06660b1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =