رییس اداره شیلات رودسر از اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهیان سفید برای نخستین بار در این شهرستان در رودخانه خشکرود خبر داد.

علی اکبر قربان نیا روز پنجشنبه و در جریان بازدید از روند اجرای طرح تکثیر طبیعی ماهیان سفید در رودخانه خشکرود این شهرستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: این طرح برای نخستین بار و در جهت حفظ تنوع ژنی گونه های مولد ماهی سفید که از نظر زادآوری اهمیت بسیاری دارند، اجرایی می شود.

وی ادامه داد: در این عملیات با نصب دو شیل (سد چوبی ، کلهام ) در بستر رودخانه، فضای لازم برای تخم ریزی ماهی تدارک دیده شده و اقدامات حفاظتی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

رییس اداره شیلات رودسر با مهم خواندن اجرای این طرح افزود: در سالجاری عملیات تکثیر مصنوعی و تخم گیری از مولدین ماهی سفید مانند سال های گذشته با استقرار اکیپ های تخصصی مرکز بازسازی ذخایر شهید انصاری رشت نیز در دست اجرا بوده و امسال عملیات تکثیر به دو صورت تلفیقی از تکثیر مصنوعی و طبیعی در جریان قرار گرفته است.

به گفته قربان نیا؛ در خردادماه سال گذشته بالغ بر 9میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه خشکرود رهاسازی شد که پیش بینی می شود این میزان در سالجاری به بیش از 15 میلیون قطعه بچه ماهی افزایش یابد.

وی تصریح کرد: این روند سیاستگذاری شیلات گیلان، علاوه بر حفظ تنوع ژنی، در میزان استحصال صید از نوار ساحلی شهرستان نیز تاثیر بسزایی دارد.

رییس اداره شیلات رودسر از ساکنین حاشیه رودخانه های شهرستان خواست بمنظور حفاظت از منابع آبی طبیعی، از ورود هرگونه آلاینده بصورت زباله و فاضلاب به داخل رودخانه خودداری کنند چراکه این امر کمک شایانی به روند تکثیر طبیعی ماهیان رود کوچ و حفظ بقای نسل آنها می کند.

قربان نیا در ادامه گفت وگو با ایرنا، از صید بیش از 500 تن انواع ماهیان استخوانی از آغاز فصل صید تاکنون در سواحل رودسر در قالب 13شرکت تعاونی پره صیادی و با مشارکت 950 صیاد خبر داد و ارزش اقتصادی این میزان صید را بیش از یکصد میلیارد ریال عنوان کرد.

شهرستان رودسر در شرق گیلان با 45 کیلومتر نوار ساحلی، رتبه نخست استحصال ماهیان استخوانی را در استان به خود اختصاص داده است.
کد خبر 77d336b2216b4a74a20fe044f5464529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =