کشاورزی> رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی از خرید تضمینی پرتقال و کیوی سرمازده شمال برای حمایت از تولیدکنندگان خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت آب و هوایی، خرید و ذخیره‌سازی پرتقال شب عید از اول دی‌ماه آغاز می‌شود.

حسین صفایی در مراسم افتتاح جشنواره محصولات کشاورزی پروتئینی، آب زیان و صنایع دستی ویژه‌ شب یلدا اظهار کرد: سرمازدگی در هفته‌های گذشته به طور بی‌سابقه‌ در استان‌های شمالی به ویژه مازندران رخ داد که سبب شد حدود ۲۵ درصد از مرکبات این استان آسیب ببیند و باغداران مجبور شدند محصولات خود را به صورت گسترده در بازار عرضه کنند، چرا که از سویی نگران سرمای بعدی احتمالی هستند و از سوی دیگر میوه آن‌ها قابلیت نگهداری ندارد.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی افزود: خرید تضمینی پرتقال در دستور کار سازمان تعاون روستایی قرار گرفت که در این زمینه بسته به کیفیت، هرکیلوگرم پرتقال درجه یک تا سه به ترتیب کیلویی ۸۳۴ تومان، ۸۲۰ تومان و ۵۵۰ تومان درب کارخانه‌های فرآوری خریداری می‌شود که البته عمده پرتقال تحویل داده شده از سوی باغداران درجه سه است.

وی با بیان اینکه ۱۶ مرکز خرید پرتقال راه‌اندازی شده است، ادامه داد: تا کنون بالغ بر ۱۵ هزار تن پرتقال خریداری و به پنج کارخانه طرف قرارداد تحویل داده شده است تا به صورت حق‌العمل کاری تبدیل به کنستانتره شود. گرچه این قیمت از نظر برخی تولیدکنندگان به صرفه نیست اما کارخانه‌های فرآوری و تولید آبمیوه همیشه پرتقال را حدود ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

حسین صفایی اظهار کرد: دولت در آخرین مصوبه خود برای باغدارانی که بیش از حد آسیب دیده‌اند کمکی در نظر گرفته که پرتقال های آسیب دیده آن‌ها کیلویی ۴۰ تومان به صورت تحویل درب واحدهای تولیدی خریداری می‌کند و اگر این کار انجام نشود تمام پرتقال‌های سرمای زده به ضایعات تبدیل می‌شود.

آغاز خرید و ذخیره سازی پرتقال شب عید از اول دی‌ماه

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی که طی هفته‌های گذشته رخ داد و اینکه سرمازدگی سبب شد تا نتوانیم به موقع از نیمه آذرماه خرید و ذخیره سازی پرتقال شب عید را آغاز کنیم، با تاخیری ۱۵ روزه این‌کار از اول دی‌ماه امسال آغاز می‌شود.

وی افزود: در این راستا مناطق آسیب‌دیده که امکان خرید پرتقال برای ذخیره سازی پرتقال در آن‌ها وجود ندارد شناسایی شده و فقط پرتقال تامسون شمال را از مناطقی که آسیب و خسارتی از سرمازدگی ندیده‌اند، خریداری می‌کنیم.

صفایی همچنین در خصوص خرید کیوی سرمازده شمال گفت: محصول کیوی که فصل برداشتش زودتر از پرتقال آغاز شده بود، کمتر از مرکبات آسیب دیده است، چرا که حدود ۶۰ درصد آن قبل از آغاز سرما برداشت شده بود اما دولت در راستای حمایت از باغداران آسیب دیده با وجود اینکه کیوی در فهرست میوه‌های مشمول قانون خرید تضمینی قرار ندارد، مصوبه‌ای خاص به تصویب رساند که طی آن هرکیلوگرم کیوی سرمازده ۶۰۰ تومان از باغداران خریداری کند تا به پوره کیوی تبدیل شود که در این راستا سه مرکز در استان مازندران راه‌اندازی شده و مراکزی برای خرید پرتقال و کیوی استان گلستان نیز به زودی افتتاح می‌شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی همچنین در خصوص جشنواره و نمایشگاه محصولات کشاورزی ویژه شب یلدا اظهار کرد: مردم ایران با توجه به مراسم آیینی که برای شب یلدا دارند، مصرف محصولات غذایی‌شان در این بازه زمانی افزایش می‌یابد و با وجود اینکه دولت برای تنظیم بازار شب یلدا وظیفه‌ای برای مداخله ندارد، با برگزاری چنین جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی سعی می‌کنیم عرضه را در کنار تقاضا و مصرف به حد تعادل برسانیم تا ضمن راه‌اندازی غرفه‌های عرضه مستقیم برای تولیدکنندگان و قطع کردن دست واسطه‌ها و دلالان غیرضرور بتوانیم در فضای رقابتی میوه، محصولات پروتئینی و آجیل به تعادل برسانیم.

منبع:ایسنا
کد خبر 7b1cb8ff4d5c42baaa6e7f4f8c9b2e93

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =