مواد غذایی> مدیر کل آزمایشگاه مرجع کنترل سازمان غذا و دارو نسبت به سه میوه با میزان آفت‌کش‌ بسیار خطرناک برای سلامت جامعه هشدار داد.


حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه مرجع کنترل سازمان غذا و دارو اظهار داشت: قاچاق یکی از معضلات مهم کشور است که مبارزه و جلوگیری از واردات کالای قاچاق نیاز به برنامه ریزی جدی و گسترده ای دارد. با توجه به اینکه کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند هیچگونه نظارت و کنترلی  روی آنها وجود ندارد، این کالاها می‌توانند به صورت جدی سلامت جامعه را به خطر بیاندازند.

رستگار افزود: همانطور که در بسیاری از رسانه‌ها مطرح شده است حجم بالایی از مرکبات و میوه‌ها به صورت قاچاق وارد کشور شده است که از جنبه سلامت هیچگونه نظارت و کنترلی به علت ورود از مبادی غیر مجاز وجود ندارد و سازمان‌های نظارتی نیز برای نظارت بر این کالاها دسترسی و امکان به منابع تولید و منبع وارد کننده ندارند و بسیاری از آنها نیز به علت نامشخص بودن شرکت یا شخص وارد کننده امکان برخورد قانونی با آنها وجود ندارد و تنها در سطح عرضه می‌توان نظارت‌های متناوبی را از سوی سیستم‌های نظارتی و کنترلی انجام داد.

وی در این رابطه عنوان کرد: تعدادی از نمونه‌های دریافتی پرتقال، لیموترش و سیب قاچاق که توسط تعزیرات حکومتی توقیف شد مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت که متاسفانه میزان آفت کش‌های آن بیش از حد مجاز استانداردهای ملی ایران بود و این آفت کش‌ها بر سلامت مصرف کننده اثرات مضری را می‌توانند ایجاد کنند که این موضوع نشان دهنده نیازمندی به برنامه ریزی جدی و نظارت بر ورود و مقابله با کالاهای قاچاق توسط سازمان‌های زیربط است.

مدیر کل آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو در ادامه به ایفدونا گفت: کالاهای قاچاق غیر از تهدید جدی سلامت جامعه آسیب‌های جبران ناپذیری بر تولید داخلی که از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی بوده را نیز وارد می‌کند و ورود مرکبات و میوه‌های با سموم بیش از حد مجاز نشانه ای از صدمه بر سلامت مصرف کننده و از طرفی دیگر صدمه بر تولید داخلی است.

رستگار خاطرنشان کرد: همانطور که می‌دانیم تولید مرکبات و میوه جات در ایران بیش از حد مصرف سطح کشور است و بسیاری از آنها نیز صادر می‌شوند و حتی آماری نیز مبنی بر مصرف بالاتر میوه در جامعه نسبت به سایر کشورها در ایران وجود دارد که این موضوع به هیچ وجه قاچاق این محصولات به کشور را توجیه نمی‌کند و در کنار صدمه به تولید داخلی، بحث سلامت این کالاها نیز به شدت باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع:تسنیم
کد خبر 7c924cd0b580457cbe287c84981d2123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همشهری ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    نگران سلامتی مردم نباشید چون این میوه هایی که فرمودید انقد گرون شده که دیگه کسی وسعش نمیرسه بخره (البته بعضیها هم میتونن )
  • رضا رازی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    2 0
    لطفا در مورد وجود سم در گوجه فرنگی ها تحقیق کنید بسیا متشکرم