صنایع غذایی> صنایع لبنی معتقدند که اگر دامداران، شیرخام با کیفیت تولید کنند، قیمت خرید بالاتر از نرخ مصوب خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنایع غذایی کاله و برگزیده عنوان فرد تاثیر گذار اقتصاد جهان اسلام از سوی مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری های اسلامی، در حاشیه جشن فارغ التحصیلی ۱۵۹ هنرجوی سرآشپز طلایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن اعلام این مطلب گفت: برخی دامداران می‌خواهند شیر بی‌کیفیت را که تفاوتی با آب ندارد، به قیمت بالا بفروشند.

غلامعلی سلیمانی با اشاره به اینکه کارخانه‌های لبنی از شیرخام باکیفیت، استقبال می‌کنند، افزود: اکنون خرید ما از برخی دامداران تا مرز یک‌هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلوگرم می‌رسد. اما این موضوع بستگی به میزان پروتئین، بار میکروبی بسیار پایین و چربی شیرخام تحویلی آن ها دارد؛ بنابراین اگر محصولی پتانسیل افزایش قیمت را داشته باشد، این نرخ حتی از قیمت مصوب یک‌هزار و ۴۴۰ تومان نیز بالاتر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کارخانه‌ای حاضر نیست به ازای خرید شیر بی‌کیفیت، مبلغ بالایی پرداخت کند. پس موضوع تنها به کیفیت برمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت کاله در پاسخ به پرسش ایانا مبنی بر چرایی اختصاص مشوق صادراتی برای لبنیات، اظهار داشت: هر کشوری سیاست‌های خود را دارد. ما باید در مرحله نخست ببینیم که آیا قصد صادرات داریم یا نه؟ اگر جواب مثبت است، باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

سلیمانی ادامه داد: چطور قیمت شیر در کشوری مانند فرانسه، ۴۰ سنت است، اما آن را با قیمت ۲۰ سنت صادر می‌کند؟ همین‌طور شیری که ما به عراق می‌فرستیم، ۸۰ سنت قیمت دارد، اما آلمان با نرخ ۴۰ سنت در هر کیلوگرم به این کشور محصول می‌فرستد؛ بنابراین چیزی به جز یارانه نمی‌تواند مشوق صادرات باشد.

وی تأکید کرد: اینکه برخی‌ها کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور را بهانه کرده‌اند و با این روش قصد دارند جلوی صادرات را بگیرند، منطقی نیست. زیرا سرانه مصرف، مقوله دیگری است که وزیر بهداشت باید پاسخگوی آن باشد.

سلیمانی در پایان تصریح کرد: نمی‌توان با احتمال تخلف در صدور برگه‌های گمرک، کل صورت مساله را پاک کرد. این بهانه‌ها منطقی نیست، زیرا هر عملی ممکن است عواقبی را به بار بیاورد.

این نخبه اقتصادی جهان اسلام، درباره تأثیر آموزش‌های تخصصی و هدفمند آموزش آشپزی نظیر اعطای مدرک "سرآشپز طلایی" ( گلدن شف) که نخستین دوره جشن فارغ‌التحصیلی آن همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید از سوی مؤسسه "سانازسانیا" برگزار شد، اظهار داشت: به‌طور قطع آموزش اصولی آشپزی به هنرجویان اعم از آنها که به‌دلیل علاقه شخصی مبادرت به آموزش صحیح تمام استانداردهای وضع شده برای آن می‌کنند و اعم از آنها که به‌منظور کارآفرینی مبادرت به یادگیری تمام نکات آموزشی مدرسان این هنر دوست‌داشتنی می‌کنند، در ارتقای بهداشت، کاهش ضایعات و استفاده از تمام ریزمغذی‌های مواد غذایی که توسط کشاورزان و دامداران تولید شده یا از سوی صنایع تبدیلی و تکمیلی فرآوری و در بازار توزیع می‌شود، حایز اهمیت خواهد بود.
کد خبر 7d8cdefbbeee4930b6c83c4afce7fc14

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =