مواد غذایی> سفیر ایران از کاهش تعرفه صادرات آبزیان به روسیه خبر داد و گفت: در زمینه مبادلات بانکی با روسیه قرار شده حساب مشترک با روسیه ایجاد شود.

مهدی سنایی در نشست بررسی راهکارهای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با فدراسیون روسیه که در اتاق بازرگانی برگزار شد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر کاهش روابط تجاری با روسیه متوقف شد و روابط به سمت رشد و افزایش حرکت کرد.

وی افزود: سه سال پیاپی روابط دو کشور بین 25 تا 30 درصد کاهش داشت اما از سال 1392 این روند کاهشی متوقف شد. مجموعه حجم مبادلات دو کشور در این مدت بیش از 20 درصد افزایش یافته است؛ هرچند که این مقدار متناسب با ظرفیت‌های موجود در بین دو کشور نیست.

سنایی ادامه داد: روسیه با کشورهای زیادی مبادلات چند برابری نسبت به ایران دارد و از طرفی کشور ما روابط تجاری چند برابری با سایر کشور‌ها نسبت به روسیه دارد، در حالی که ظرفیت‌های زیادی برای افزایش حجم تجارت میان دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در روسیه گفت: روسیه و ایران هر دو در روابط تجاری‌شان با کشور‌های دیگر انرژی می‌فروشند اما این به معنا نیست که هیچ‌گونه امکان همکاری بین ایران و روسیه وجود نداشته باشد.

سنایی دوران جدید را فرصتی تاریخی برای روابط ایران و روسیه توصیف کرد و ادامه داد: در دوران جدید، دولت نگاه متوازنی برای روابط با روسیه دارد. دولت یازدهم معتقد است که باید روابط‌ با روسیه را در چارچوب منافع ملی گسترش دهیم تا از ظرفیت‌های دو کشور استفاده شود.

وی همچنین عنوان کرد: اخیرا موافقت‌نامه‌ای جامع برای همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور به امضاء رسیده که حوزه انرژی از جمله بخش‌های این موافقت‌نامه است.

سنایی به روابط ایران و روسیه در بخش فناوری اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه فناوری تفاوت معناداری در روابط ایران و روسیه شکل گرفته است و روسیه به شکل آگاهانه همکاری‌های خود را با ایران را افزایش داده است.همچنین تا سال گذشته مجوز برای شرکت‌های ایرانی برای صادرات آبزیان وجود نداشت که تلاش شد مجوزها برای این شرکت‌ها گرفته شود و در دی‌ سال گذشته این مسئله حل شد.

وی اضافه کرد: در بخش تعرفه‌های آبزیان در گذشته بین 25 تا 30 درصد در نظر گرفته می‌شد اما هفته پیش از طرف روسیه اعلام شد که تعرفه آبزیان از ایران به روسیه بین دو تا هفت درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

سفیر ایران در روسیه درباره‌ صادرات محصولات لبنی و دامی به روسیه عنوان کرد: در بخش محصولات لبنی و دامی که امکان صادرات به روسیه وجود دارد شرکت‌هایی از سوی روسیه برای آموزش به ایران آمدند و تاکنون 70 درصد از اشکالاتی که به فرآیند تولید محصولات لبنی ما از سوی آنها گرفته شد، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی برطرف شده است.


منبع:ایسنا

کد خبر 7ed2a02182334745a1dade4b2ba2493e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =