صنایع غذایی> اقتصاد غذا - قطعنامه پایانی نشست صنایع لبنی شمال کشور با کانون انجمنهای  صنایع غذایی ایران و انجمن صنایع فرآوره های لبنی ایران منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، انجمن صنایع غذایی و دارویی مازندران، به عنوان دبیر و مجری این نشست را برگزار کرد اهم مطالب مطرح شده در این نشست را به عنوان قطعنامه پایانی به شرح زیر تبیین و اعلام می کند:


الف) طرح شیر مدارس، به عنوان یکی از موثرترین راهبردهای افزایش سرانه تولید و مصرف و ارتقای سلامت جامعه، نیازمند بازطراحی و  روزآمدی در شکل و محتوای اجرای آن است.

•معتقدیم به مناقصه گذاشتن شاخص ترین کالای سلامت سبد غذای جامعه، آن هم بنام دانش آموزان، در هر شکل و سطحی مغایر با رویکرد سلامت محور این طرح بزرگ می باشد. جا دارد با اصلاح روند تجاری و توسعه مخاطبان این طرح، فرصت رقابت بر کیفیت و سلامت این کالا، چه پاستوریزه و چه استریلیزه، فراهم تر شود.

ب) نظام توزیع محصولات غذایی و به ویژه لبنیات، ناشی از اقتصاد بیمار و دستوری و گاهاً رقابتهای نه چندان مسوولانه برخی صنایع تولیدی، بسیار پرهزینه شده و در سبد صنایع محصولات غذایی از 50 درصد قیمت تمام شده تولید فراتر رفته است و با حداقل ارزش افزوده، بار سنگینی بر دوش تولیدکنندگان و به ویژه مصرف کنندگان گذاشته است.

•معتقدیم اصلاح این نظام با رویکرد افزایش مصرف و راهبرد کاهش هزینه های سیستم توزیع  از طریق کوتاه کردن فاصله تولید تا مصرف، باید در اولویت برنامه ها و فعالیتهای بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد.

ج) در سالهای اخیر آثار خلاء های اقتصادی و اجتماعی که به اشکال مختلف در صنایع تولیدی، دولتمردان و جامعه بروز یافته، اعتماد مصرف کنندگان به تولید کنندگان به ویژه صنایع لبنی را تحت تاثیر قرار داده است. از دیگر پیامدها، رشد روز افزون لبنیات فله و خام و ناهنجاریهای مشهود بهداشتی و اقتصادی آن است که با ناکارامدی نهاد های دولتی و مدنی مسول، فرصت استقرار بیشتری در سبد خانوار پیدا کرده است.

•معتقدیم تداوم این روند به هیچ وجه در شان مصرف کنندگان و فرهنگ و امنیت جامعه نمی باشد و اصلاح و سامان دهی این سیستم باید در اولویت طرح های بهداشتی و سلامت محور قرار گیرد.

•معتقدیم که اعتماد مصرف کنندگان به قیمت و کیفیت محصولات لبنی نیازمند بازسازی است و در این میان نقش سه عنصر "صنایع لبنی" با تولید اقتصادی و سلامت ، "دولت" با تسهیل فرایند تولید و تجارت و "رسانه ها" با پرداخت بیشتر بر محتوی به جای شکل سوژه ها ، بیش از دیگر بخشهاست.


د) ساختار حمایت از صنعت دامپروری و تولید شیر خام کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد. وابستگی زیاد تامین منابع مالی این صنعت به صنایع لبنی، به ویژه در زمان رکود مصرف جامعه، آن را به شدت آسیب پذیر کرده است.

•معتقدیم دولت محترم باید با پذیرش سیستم عرضه و تقاضا و مسوولیت پذیری واقعی تر و اولویت دهی مناسب به این صنعت استراتژیک، هزینه های آن را با دستور افزایش قیمت محصولات، به سفره محدود شده مصرف کنندگان و اقتصاد تهدید شده صنایع لبنی تحمیل نکند.
کد خبر 82db095c9f124d63b273e3acf39fed9e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =