مواد غذایی> مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به تلاش ۸ ساله بخش خصوصی برای تأسیس مرکز تولید میگوی عاری از بیماری گفت: به علت عدم همکاری سازمان شیلات هنوز موفق به تأسیس این مرکز نشده‌ایم.

ارسلان قاسمی در مورد واردات میگوی بارور از آمریکا به ایران گفت: امسال دو محموله میگوی مولد یکی از اکوادور و دیگری از هاوایی آمریکا به کشور وارد شد.

وی افزود: هر دو محموله وارداتی گواهی‌های لازم برای واردات را داشتند ،اما بعد از تست محموله وارداتی اول توسط دامپزشکی کشور، محموله مذکور به علت تشخیص بیماری لکه سفید، معدوم شد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به بیماری لکه سفید میگو در سال‌های اخیر در کشور، تصریح کرد: در دنیا 3 مرکز تولید میگوی عاری از بیماری‌های خاص به نام (SPF) وجود دارد و کشورهای تولید کننده میگوی پرورشی باید برای تولید میگوی عاری از بیماری‌های خاص مانند لکه سفید، نسل اول یا دوم میگو را از این کشورها خریداری و وارد می‌کنند.

قاسمی با بیان اینکه صنعت میگو در ایران یک صنعت وارداتی و بومی‌سازی شده است، گفت: بنابراین ما هم باید مجهز به مرکز تولید میگوی (SPF) یعنی مرکزی که در آن میگو مولد عاری از بیماری‌های خاص تولید می‌شود، باشیم.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان بیان داشت: بخش خصوصی بیش از 8 سال است که تلاش می‌کند تا مرکز (SPF) یا همان میگوی مولد عاری از بیماری خاص را راه‌اندازی کند، اما مسئولان شیلات همکاری لازم در این زمینه را ندارند.

وی افزود: البته یک مرکز تحقیقاتی در این زمینه در بوشهر تأسیس شده که این مرکز فقط کار تحقیقاتی انجام می‌دهد و برای تأمین میگوی مولد باید اقدام به واردات کرد.

رئیس اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه فقط یک مرکز تولید میگوی عاری از بیماری خاص (SPF) برای تأمین میگوی مولد کشور کافی است، گفت: چین با تولید یک میلیون و 300 هزار تن میگو در سال فقط یک مرکز تولید (SPF) دارد که آن هم در اختیار بخش خصوصی است.

قاسمی با بیان اینکه امسال سال سختی برای تولید میگوی پرورشی است، گفت: عدم وجود مرکز تولید میگوی مولد عاری از بیماری‌های خاص، عدم پرداخت خسارت غرامت بیمه سال 94 توسط صندوق بیمه و نبود یک بازار صادراتی بدون واسطه از مهمترین مشکلات این بخش است.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان تصریح کرد: سال 94 حدود 50 تا 60 درصدی میگوی پرورشی به علت بیماری لکه سفید از بین رفت.

وی بیان داشت: حدود 10 هزار تن میگوی پرورشی در سال 94 تولید شد و تمام میگوی پرورشی در ایران صادر می‌شود.

قاسمی گفت: سالانه حدود 4 هزار تن میگوی دریایی در کشور تولید می‌شود که به مصرف داخل می‌رسد.

منبع:فارس
کد خبر 86fe4c1c7018452ba3fb255460e467df

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا صرامی ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
    0 0
    با سلام و احترام رفع این قبیل مشکلات مستلزم : ۱- اخذ کمک از سازمانهای نظارتی منجمله بازرسی کل کشور است تا ضمن ورود به موضوع دستگاههای مسول از قبیل شیلات را موظف به همکاری نمایند. ۲- اینجانب نیز آمادگی دارم در حد بضاعت و از طریق شرکت در حال ثبت مان ( شرکت خدمات بازرگانی بین المللی آرکا بیات) به مجموعه شما کمک نمایم تا در رشد اقتصاد کشور مفید واقع شود. ۳ - قطعا برگزاری یک جلسه هماهنگی میتواند در تبادل اطلاعات و تشریک مساعی در این زمینه موثر واقع شود. ۰۹۱۲۱۱۴۶۰۸۶