۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
کشاورزی> پیش بینی می شود میزان تولید گندم در سال جاری 11 میلیون تن باشد.

متوسط سرانه مصرف گندم هر ایرانی تا پایان 1394 رقم 176 کیلوگرم و تا پایان سال 1404، یعنی پایان چشم انداز 20 ساله باید 152 کیلوگرم برسد. این در حالی است که تولید و واردات این محصول همیشه جای بحث داشته است. مخصوصا که گندم همیشه در صدر کالاهای عمده وارداتی به کشور قرار دارد.

در سه ماه اول امسال، گندم، سومین کالای عمده وارداتی به کشور بوده است. این محصول در فصل بهار، 738 هزار تن به ارزش 214 میلیون دلار به کشور وارد شده است. البته علی قنبری، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران می گوید: «تولید و کیفیت گندم در سال جاری به مراتب بهتر از سال گذشته است و با توجه به نیاز 9 میلیون تنی به گندم پیش بینی می شود که واردات این محصول برای امسال کمتر از 2 میلیون تن گندم باشد که این میزان واردات در جهت تامین ذخائر استراتژیک شش ماهه‌ای است که دولت تکلیف کرده است.»

البته قنبری پیش بینی می کند که میزان تولید گندم در سال جاری 11 میلیون تن باشد. در حال حاضر هم حدود 8 میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری می شود و خرید تضمینی تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت.

در رتبه‌بندی استان‌های کشور خوزستان، گلستان و فارس استان‌های اول تا سوم را در زمینه‌ خرید تضمینی گندم به خود اختصاص داده‌اند. از سوی دیگر استان‌های سردسیری مانند چهارمحال و بختیاری که خرید تضمینی گندم در آنجا به تازگی آغاز شده است، با فروش حدود هزار تن گندم در رده‌های آخر فروش به دولت قرار دارند.

با این حال، قیمت هر کیلوگرم گندم وارداتی حدود 1000 تومان و قیمت هر کیلوگرم گندم داخلی 1155 تومان است.

البته دولت برای حمایت از تولید داخل، در فصل برداشت، واردات گندم را ممنوع اعلام کرده است. به گفته قنبری، واردات این محصول از سوی شرکت بازرگانی دولتی از ابتدای امسال انجام نشده و ممنوعیت واردات تا پایان فصل برداشت ادامه دارد. اگر این وعده عملی شود علیرغم صراحت در قانون، می‌توان گفت اولین باری است که دولت برای حمایت از کشاورزان از واردات در فصل برداشت جلوگیری می‌کند.

هر ساله برداشت و خرید تضمینی گندم از اواسط فروردین آغاز و تا مهر ماه ادامه دارد و آن سال‌هایی هم که نیازی به واردات نداشتیم، آبان ماه ایام جشن خودکفایی گندم بود که البته طی سال‌های دولت گذشته کم کم به دست فراموشی سپرده شد، چراکه به گفته رییس‌جمهور در آن دوران هر سال یک میلیون تن از تولید کاسته و به واردات اضافه می‌شد.




منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 8da7c835982e419ba0249b810b16dbba

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =