۰ نفر
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
مواد غذایی> در حالی که رییس کل گمرک و رییس بانک مرکزی هفته گذشته برای پاسخگویی در زمینه کاهش 20 درصدی صادرات غیرنفتی در فروردین سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل به مجلس فراخوانده شدند برخی از نمایندگان مجلس مدعی شدند که پاسخ دولت به این موضوع، وجود تعطیلات در این ماه بوده است؛ آمار گمرک حاکی از آن است که قرار گرفتن صادرات برخی از کالاهای صنعتی و معدنی بیشترین نقش را در کاهش کل صادرات در این ماه داشته اند.

براساس آمار گمرک اگرچه تراز بازرگانی ایران در نخستین ماه سال جاری مثبت شده است، اما واردات و صادرات در این ماه، کاهش پیدا کردند تا جایی که کاهش 20 درصدی صادرات فروردین‌ماه در هفته گذشته بهانه‌ای برای کشاندن رییس کل بانک مرکزی و رییس کل گمرک ایران به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شد.

در ماه گذشته ایران چهار میلیون و 700 هزار تن کالا و خدمات غیرنفتی صادر کرده است که ارزش آن مجموعا بیش از دو میلیارد دلار می‌شود. این در حالی است که در ماه مشابه سال قبل میزان صادرات کالا و خدمات غیرنفتی ایران مجموعا نزدیک به شش میلیون تن و به ارزش نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون دلار بوده است.

در نخستین ماه سال جاری اگر چه به لحاظ ارزشی صادرات تنها دو درصد افزایش داشته است، به لحاظ وزنی نزدیک به 20 درصد در شرایط مشابه با سال گذشته و البته با در نظر گرفتن تعطیلات فروردین‌ماه هر ساله سقوط کرده است.

با نگاهی به لیست 200 قلم عمده کالاهای صادراتی ایران می‌توان به این نتیجه رسید که محصولات صنعتی و معدنی بیشترین سهم را در کاهش صادرات در نخستین ماه سال جاری ایفا کرده‌اند.

بر این اساس پروپان مایع شده جزو 10 قلم عمده صادراتی ایران در نخستین ماه امسال است که صادرات آن در این ماه به لحاظ وزنی نزدیک به دو درصد کاهش داشتند، اما کاهش ارزشی آن نزدیک به نصف بوده است. این در حالی است که در لیست دیگر کالاهای صادراتی عمده، صادرات برخی از کالاها به مرز توقف نزدیک شده‌اند.

در بین 200 قلم عمده صادراتی آلومینیوم کار نشده بیشترین کاهش صادرات را در نخستین ماه سال داشته است . در این ماه میزان صادرات آلومینیوم به لحاظ وزنی و ارزشی نزدیک به 94 درصد کاهش داشته و نسبت به 10.5 هزار تن صادرات در فروردین‌ماه سال گذشته در این ماه تنها 600 تن آلومینیوم صادر شده است. اتیلن گلیکول دیگر کالایی بوده است که در فروردین‌ماه صادرات آن روی مرز توقف باز ماند. این محصول در فروردین‌ماه گذشته به میزان 17 هزار تن صادر شد در حالی که در فروردین‌ماه امسال صادرات آن به دو هزار تن کاهش پیدا کرد.

براساس آمار صادرات اتیلن گلیکول در این ماه نسبت به فروردین‌ماه گذشته به لحاظ ارزشی و وزنی نزدیک 90 درصد کاهش داشته است.

در ادامه گزارش گمرک از 200 قلم عمده کالاهای صادراتی دسته‌ای از کف‌پوش‌ها نیز جزو آن دسته از کالاهایی قرار می‌گیرند که صادرات آنها در ماه گذشته به شدت افت داشته و نزدیک به 80 درصد کاهش پیدا کرده است.

این روند کاهشی در ردیف کف‌پوش‌های غیرمخملی باف نیز ادامه پیدا می کند به طوری که وزن صادرات این محصول در نخستین ماه سال نزدیک به 80 درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش گمرک از میزان صادرات غیرنفتی در نخستین ماه سال می‌توان نتیجه گرفت که محصولات آهنی، سیمان سفید، موم‌های نفتی و معدنی، آهن و فولاد غیرمنزوج، فورفورال، کیسه‌های پولی اتیلن، لوله و شلنگ و برخی ظروف شیشه‌ای از جمله دیگر محصولات صنعتی و معدنی بودند که صادراتشان در مقایسه با مشابه سال قبل به نصف کاهش پیدا کرد.

بستنی، شربت‌های یخ زده و شیرینی نیز از جمله محصولات صنایع غذایی هستند که صادرات آنها در ماه قبل 50 درصد کاهش داشته است.

اما با نگاهی به لیست کالاهای عمده صادراتی ایران می‌توان نتیجه گرفت که کاهش صادرات محصولات کشاورزی نیز در افت 20 درصدی صادرات نقش عمده‌ای داشته است.

براین اساس در ماه گذشته صادرات سیب تازه به لحاظ وزنی 60 درصد، صادرات مغز پسته خشک 44 درصد و صادرات کیوی نیز 40 درصد کاهش داشته است. همچنین در این ماه انگور بی‌دانه 65 درصد کمتر از فروردین‌ماه سال گذشته صادر شد و صادرات آب سیب و سبزی‌جات تازه و خشک نیز با کاهشی 60 درصدی مواجه بود.

در این ماه شیر و خامه با 6 درصد چربی از جمله محصولات دامی بوده است که صادرات آن نزدیک به 80 درصد کاهش داشته است.

قرار گرفتن بیش از 20 کالای عمده صادراتی در لیست کالاهایی که صادرات آن ها در این ماه حتی از نصف نیز کم تر شده است، در نهایت منجر به کاهش 20 درصدی صادرات در ماه گذشته شده است.

منبع:ایسنا
کد خبر 8e5f863bc00648278ca65aa2b8caa8f3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =