۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کشاورزی> در سالی که گذشت، در بخش زراعت آن هم در حوزه محصولات استراتژیکی چون گندم، برنج، دانه‌های روغنی و ... شاهد برنامه‌های خوبی بود که اجرای آن در سال جدید، می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن‌تر باشد.

گندم و برنج به‌عنوان کالاهای استراتژیک معاونت زراعت طی سال 1394 خوش درخشید؛ به‌گونه‌ای که با تولید 11.5 میلیون تن گندم، 85 درصد نیاز داخلی تأمین شد و مسئولان بر قطع واردات در سال 1395 توافق کردند و در این راستا مجری طرح گندم معتقد است اگر مردم مصرف حداقل پنج درصد دورریزها را کنترل مدیریت کنند، حدود 300 هزار تن صرفه‌جویی می‌شود و در کنار این مسئله اگر بهره‌برداران بتوانند 13.7 تا 14 میلیون تن تولید داشته باشند، پاسخگوی مجموع مصرف کشور خواهد شد؛ اما نگرانی از گران شدن 25 درصدی نان در نخستین روز فروردین 95 وجود دارد؛ زیرا تجربه نشان داده که هرگاه ممنوعیت واردات برای کالایی اعلام می‌شود، حضور برهم‌زنندگان بازار پررنگ‌تر می‌شود.

در محصول برنج نیز کاهش 35 درصدی سطح زیر کشت در استان‌های غیرشمالی و تولید یک میلیون و 800 هزار تن در مقابل واردات 672 هزار تنی این محصول تا بهمن‌ماه سال جاری نشان از کاهش 37 درصدی وزن واردات داشت و حضور رقم جدید به نام گیلانه و 17 رقم جدید چینی که عملکرد بالای 10 تن در هکتار دارند، امیدهای بیشتری را برای افزایش ضریب خوداتکایی برنج از 50 درصد به 65 درصد در برنامه ششم توسعه نوید می‌دهد.

واگذاری برآورد سرانه مصرف و تولید به مرکز آمار ایران که هرساله جنجال‌ساز بود، اتفاق دیگری بود که وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی را برای برنامه‌ریزی‌های آینده فارغ از مسئولیت و چه‌بسا دردسر کرد.

نوید خوداتکایی در 9 محصول استراتژیک در سال 94 کلید خورد و با وجود آنکه بودجه دستگاه‌های اجرایی به اندازه برنامه پیش‌بینی‌شده تأمین شد، اما طرح‌ها و برنامه‌های خوبی آغاز شده است که در بلندمدت می‌تواند مثمرفایده بوده؛ به‌گونه‌ای که شاید ضریب خوداتکایی دانه‌های روغنی که در حال حاضر بیش از 90 درصد وابسته هستیم به عدد 70 برسد و بخشی از نیاز داخل با توسعه کشت دانه‌های روغنی همچون کلزا، کنجاله‌های سویا و... محقق شود.

فراهم شدن بستر افزایش 12 درصدی تولید چای برای سال 95

چای ایرانی نیز امسال با اقبال خوبی روبه‌رو بود و به نسبت سال‌های قبل، چایکاران مطالبات خود را قبل از آغاز سال جدید دریافت کردند و تولید 19 هزار و 536 تنی چای خشک از تحویل 87 هزار تن برگ سبز چای محقق شد و برای انجام عملیات به‌زراعی نیز تسهیلات معادل 152 میلیارد ریال پرداخت شد و امیدها برای ورود باغ‌های رهاشده به تولید در سال آینده افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که رئیس سازمان چای کشور پیش‌بینی افزایش 12 درصدی تولید چای برای سال 95 را داشته است.

جذب 535 میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون

اما برای افزایش تولید در واحد سطح، وزارت جهاد کشاورزی در سالی که گذشت، عزم خود را جزم کرد و در حوزه مکانیزاسیون نیز با وجود نبود نقدینگی شاهد جذب 535 میلیارد تومانی تسهیلات مکانیزاسیون بودیم. با وجود آنکه بیش از یک‌هزار و 670 میلیارد تومان تقاضا در بانک کشاورزی وجود داشت، بودیم، اما امیدواری برای سرمایه‌گذاری و رفع عقب‌ماندگی‌های سرمایه‌گذاری در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده دور از دسترس نیست.

در کنار تمامی برنامه‌های معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، حضور هیأت‌هایی از کشورهای ایتالیا، اوکراین، روسیه، قزاقستان، مالزی، فرانسه، هلند و... که برخی به قصد انتقال تکنولوژی و تجارب، واردات و صادرات برخی محصولات آمده بودند، از مهم‌ترین حوادثی است که در سال 94 (به‌ویژه پس از برجام) بخش کشاورزی را تحت تأثیر قرار داد و پیش‌بینی می‌شود بخش کشاورزی در سال 95 با تحولات اساسی و رو به رشد روبه‌رو باشد.

منبع:ایانا
مژگان ستار
کد خبر 8e91bb4170ae4d3a9894efe64cff8dc9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =