صنایع غذایی> اقتصاد غذا - دومین نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات تهران از ۲۳ تا ۲۶ شهریورماه جاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا«فودپرس»، جمشيد مغازه اي در  ارزيابي پانزدهمين نمايشگاه صنعت شيريني و شکلات تهران که از تاریخ 23 الی 26 شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: با توجه به ثبت نام متقاضيان كه بصورت آنلاين انجام شده است تاكنون استقبال بسيار خوبي جهت مشارکت در نمايشگاه داريم، به طوري كه با كمبود فضا مواجه هستيم امسال 2 سالن در فضاي مفيد نمايشگاه به مساحت 5000 متر مربع نسبت به سال گذشته اضافه شده كه در مجموع نمايشگاه در 13 سالن و در يك فضاي 40 هزار متر مربعي برگزار مي شود.

استقبال 100درصدي مشارکت کننده خارجي را شاهد هستيم

استقبال شركتهاي خارجي 100% نسبت به سال گذشته افزايش يافته و در خصوص شركتهاي داخلي نيز در تمامي زمينه هاي مواداوليه، ماشينآلات و محصولات حدود 30 % افزايش متقاضي داشتهايم، البته با توجه به گران شدن مواد اوليه كه تاثير بسزايي در صنعت و نقدينگي كارخانجات توليدي داشته، بيشتر متقاضيان جهت حضور در نمايشگاه با معضل نقدينگي و تامين هزينه هاي مربوط به آن مواجه بودند كه اين امر گاهاً موجب انصراف آنها مي شد كه ما همواره سعي بر اين داشتيم كه اين مسائل را رفع کنيم، در مجموع با توجه به تمامي اين مشكلات امسال نسبت به سال گذشته پيشرفت محسوس و چشمگيري را داشتيم.

دبير انجمن وضعيت موجود در بازار و افزايش قيمت مواد اوليه كه صنعت را دچار بحران کرده است را در روند مشارکت کنندگان موثر دانست و افزود: طبيعتاً وقتي توليد كاسته مي شود فروش و نقدينگي نيز دچار بحران مي شود و همچنين همانطور كه مستحضريد حضور و مشاركت در نمايشگاه هزينه هاي بالايي را براي هر توليدكننده بدنبال خواهد داشت همه ي اين موارد موجب مي شود تا توليدكنندگان توان حضور در نمايشگاه را از دست بدهند و اين شرايط در برگزاري نمايشگاه ها بسيار تاثير گذار است. 

مغازه اي در ادامه با اشاره به اينکه نمايشگاه تخصصي صنعت شيريني و شکلات بزرگترين نمايشگاه تخصصي در صنايع غذايي كل كشور است درباره تعداد و گنجايش و موقعيت سالن هاي نمايشگاه گفت: ما در مجموع 13 سالن در غرب نمايشگاه در فضايي حدود30 هزار متر مربع را براي برگزاري نمايشگاه آماده کرديم كه نسبت به سال پيش 7000 تا 8000 متر مربع افزايش يافت و تقريباً نزديك به 40 هزار متر مربع فضاي كامل نمايشگاه را تحت پوشش قرار داديم كه از اين فضا 22 هزار متر مربع فضاي مفيد سرپوشيده و حدود  2 هزارمتر مربع فضاي مفيد باز آن است. 
 با توجه به استقبال مشاركت کنندگان كه تاكنون از اين نمايشگاه صورت پذيرفته، بنده گمان مي كنم كه امسال بيش از 500 شركت كنندهي خارجي و داخلي در نمايشگاه داشته باشيم كه اگر بحران هاي مالي و مشکلات توليد گريبانگير كارخانجات نبود بايد سالن هاي متعدد ديگري را نيز به نمايشگاه اضافه مي گرديم. 

اميدواريم امسال نيز مانند سال گذشته نمايشگاه با استقبال مسئولان همراه شود

مدير برگزاري نمايشگاه بين المللي شيريني و شکلات در آستانه برگزاري نمايشگاه درباره حضور مسئولان گفت: از كارشناسان، متخصصين و دست اندركاران آشنا به اين صنعت به صورت رايگان دعوت بعمل آورديم که بايد گفت در سال گذشته اين امر مورد استقبال نهادها و دوستان قرار گرفت و اميد است افراد متخصص كه ارتباط مستقيم با اين صنعت دارند دعوت ما را بپذيرند و با حضور سبز خود در راستاي تقويت هر چه بيشتر نمايشگاه و توانمند بودن اين صنعت ما را ياري نمايند . 

جمشيد مغازه اي درباره تبليغات نمايشگاه نيز گفت: در نمايشگاه شيريني و شكلات، بازديد عام و افرادي كه تخصصي در اين رشته ندارند بسيار زياد است به خصوص روزهاي آخر كه ازدحام جمعيت چه از لحاظ ترافيكي و چه از لحاظ بازديد و سرويس دهي براي ما ايجاد مشكل مي كند. در نتيجه ما مانند ساير نمايشگاه ها تبليغات وسيعي انجام نمي دهيم، چون معتقديم اينگونه نمايشگاهها بايد تخصصي تر برگزار شود و افراد كارشناس و متخصص بايد حضور چشمگيري داشته باشند، و بسيار مشتاقيم که حداقل در 2 روز اول افراد متخصص و 2 روز بعدي ساير افراد جامعه براي بازديد از غرفه هاي نمايشگاه حضور يابند و با توجه به اين موارد تبليغات نمايشگاه شيريني و شكلات نسبت به ساير نمايشگاهها كمتر است ولي در اين راستا كنفرانس خبري داشتيم و در صدا و سيما زمان و تاريخ و موقعيت برگزاري نمايشگاه اعلام مي شود و حتي در نشريات تخصصي صنايع غذايي اطلاعيه هاي برگزاري نمايشگاه شيريني و شكلات منتشر شده است. 

ضمناً با توجه به تعطيلي دو روز آخر نمايشگاه، انتظار داريم كه انبوهي از جمعيت براي بازديد از نمايشگاه حضور يابند . 

نمايشگاه هاي تخصصي شيريني و شکلات ايران و آلمان پيمان خواهرخواندگي بستند

دبير انجمن به همکاري با نمايشگاه بزرگ ISM  آلمان با نمايشگاه شيريني و شكلات اشاره کردند و افزود: با توجه به اين موضوع كه نمايشگاه ISM آلمان كاملاً تخصصي است و قدمت آن در خصوص شيريني و شكلات از نمايشگاه ما بسيار بيشتر است و صرفا ًبه موضوع شيرني و شكلات مي پردازد براي ما از اهميت بالايي برخوردار است طبيعتاً آلمان بعنوان يك كشور پرتجربه در برگزاري صنعت نمايشگاهي گام برمي دارد. ما هم به نوعي علاقمنديم تا با نمايشگاه ISM همكاري متقابلي را داشته باشيم كه در اين راستا اين دو نمايشگاه به توافقاتي مبني بر خواهرخواندگي رسيده اند. در نظر داريم كه در نمايشگاه ICF ايران همکاری خوبی با این مجموعه بین المللی داشته باشیم و متقابلاً در نمايشگاه ISM آلمان جايگاهي رايگان در اختيار ما قرار دهند و اميدواريم هر 2 گروه با شرايط و تسهيلات مناسب در هر دو نمايشگاه حضور يابند.

افزايش قيمت شکر  و افزايش قيمت محصول نهايي شيريني و شکلات رکود را بيشتر مي کند

جمشيد مغازه اي درباره شرايط کنوني صنعت و افزايش قيمت محصولات صنعتي با توجه به افزايش 70درصدي قيمت شکر نيز گفت: با توجه به رقباي موجود در بازار منطقه، تغيير قيمت هاي جهاني و صادراتي به هيچ عنوان امكانپذير نيست، در زمينه داخلي هم با توجه به ركود موجود در بازار كه در برگيرندهي كل صنعت كشور مي باشد افزايش قيمت به نفع توليدكنندگان نيست. لازم بذكر است عليرغم بخشنامه سازمان حمايت مبني بر "افزايش و كاهش قيمت، به نوسانات ارز و تقاضا بستگي دارد و به توليدكنندگان مربوط مي شود" باز هم توليدكنندگان تمايلي به افزايش قيمت ندارد، زيرا افزايش قيمت در بازار باعث ركود ميشود و طبيعتاً در توليد و صادرات وقفه ايجاد مي كند.

با افزايش قيمت شكر و ناياب شدن آن در بازار، عرضه ي آن فقط به بورس منوط شده كه اين امر باعث شد تا بسياري از شركتهاي كوچك و نوپا كه نقدينگي كافي براي تامين مواد اوليه نداشتند لطمه ي فراواني را متحمل شدند.  

با توجه به آمار نياز شکر در کشور مديريت آن کار غيرممکن نيست

دبير انجمن صنفي صنايع بيسکويت، شيريني و شکلات ادامه داد: طي آمار موجود حداقل ميزان مصرف ساليانهي شكر کشور دوميليون و دويست هزار تن و حداكثر 2400000 تن است و  محصول شكر مصرفي داخلي از طريق چغندر و نيشكر بدست مي آيد كه كاملاً مشخص مي باشد و آمار دقيقي از آن موجود است.

به عقيده ما تنظيم بازار و مديريت اين قضيه غير ممكن نيست و به راحتي مي توان اين موضوع را مديريت كرد .

اما موضوعي كه امسال بحران گران شدن شكر را حساس تر كرد ، ممنوع كردن واردات شكر توسط دولت بود و ورود شكر فقط از طريق دولت و يا مباشريني كه انتخاب كرده بود امكان داشت ، ضمناً قيمت جهاني شكر به يكباره حدود 30تا40% در هر تن افزايش يافت و در مجموع اين دو مورد باعث ناياب شدن شكر در بازار نيز شد. 

با توجه به آمار دقيقي كه از مصرف صنعت، مصرف خانوار، مصارف استراتژيك و ... موجود است تقريبا هر ساله با اين بحران ها مواجه هستيم و بازار دچار نوسان مي شود. اميدواريم با يك برنامهريزي دقيق و به ياري دولت بتوانيم با بحرانهاي موجود در كشور مقابله نمائيم و نگذاريم تا به صنعت كشور ما آسيب برسد. 

صنعت شيريني و شکلات همچنان با مشکل نقدينگي و تسهيلات بانکي مواجه است

مغازهاي درباره شرايط صنعت گفت: صنعت شيريني و شكلات همچنان مانند سابق مشكلات نقدينگي و تسهيلات بانکي را پيش رو دارد . مشكلات گردش ساليانه نيز گريبانگر توليدكنندگان است. با توجه به تمامي تبليغاتي كه انجام ميشود اما هنوز هم هيچگونه تسهيلاتي دست صنعتگر را نميگ يرد و بهره هاي بانكي همچنان بالاست، ما تمام سعي خود را مي كنيم تا مشكلات موجود را رفع كنيم. 

توان صنعت شيريني و شكلات بسيار وسيع  و قدرتمند است، آمار اشتغال بسيار بالايي دارد. گردش مالي ساليانه و ارزش افزوده بالايي را نيز دارد، بنابراين اين صنعت بايد مورد حمايت قرار گيريد و امكانات و تسهيلات خاص براي آن در نظر گرفته شود تا صادرات آن تقويت شود. 

يكي از عمده مشكلات ما ورود موقت براي صادرات است كه اخيراً تا اندازه اي آزاد شده است و در کلا بايد بگويم، به اين صنعت بايد بها داده شود و مورد حمايت قرار بگيرد.

جمشيد مغازهاي در پايان به فعاليت هاي انجمن اشاره کرد و گفت: حضور بسيار فعالي در نهادهاي مختلف مانند اتاق بازرگاني داشته ايم و مشكلات اين صنعت را براي آنها بازگو كرديم و در حال پيگيري هستيم و اميدواريم در 6 ماهه دوم سال اين مشكلات به حداقل رسانده شود.


کد خبر 93d4345badf041cc88e9ca6bdb7c1baf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =