صنایع غذایی> با امضای تفاهم نامه همکاری سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران زمینه هم افزایی در امر نظارت، شاهد نظارت های جدی تر و گسترده تر در رعایت استانداردهای ملی به ویژه در حوزه سلامت فراهم شد.

سیدحسن هاشمی در آیین امضای تفاهم نامه سازمان غذا و دارو با سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: در حوزه استاندارد و آن چه که مربوط به حفظ سلامت و صیانت از حقوق مردم و شهروندان است، همکاری های خوبی بین دو دستگاه وجود دارد.

وزیر بهداشت با بیان این که در حوزه بهداشت و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، عملکرد سازمان استاندارد ایران بسیار موثر است، افزود: همکاری دو سازمان و تعیین استانداردها در حوزه فرآورده های غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی نیز بسیار حیاتی است.

وزیر بهداشت با اشاره به تاکید رئیس جمهوری نسبت به توجه به حقوق مردم گفت: هیچ دستگاهی نباید از حقوق مردم غفلت کند و یکی از مهم ترین اقدامات ما در این خصوص بحث پیشگیری و بهداشت است و دو دستگاه؛ سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو باید به طور جدی و براساس استانداردهای روز تکالیف خود را در این زمینه درست انجام دهند و در برابر فشارهای اقتصادی و غیراقتصادی که ممکن است به این مجموعه وارد شود، مقاومت کنند.

هاشمی با بیان این که سازمان استاندارد وظیفه مهمی دارد و مردم به این سازمان اعتماد دارند، تصریح کرد: همه سازمان ها باید از استانداردهای تعیین شده توسط این سازمان تبعیت کنند.

وی امضای این تفاهم نامه را کمک به حذف برخی از موازی کاری ها و مراجعات مکرر به دو دستگاه عنوان کرد و گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه ضمن هم افزایی در امر نظارت، شاهد نظارت های جدی تر و گسترده تر در رعایت استانداردهای ملی به ویژه در حوزه سلامت باشیم.

بازنگری و اصلاح استانداردهای ملی فرآورده های غذایی

براساس این تفاهم نامه، تدوین، تجدیدنظر، بازنگری و اصلاح استانداردهای ملی در زمینه فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی با هماهنگی وزارت بهداشت بر عهده سازمان استاندارد است و همچنین تدوین هرگونه مقررات فنی و ضوابط بهداشتی و ویژگی ها یا عناوین مشابه برای کالاهای دارای استاندارد ملی، با همکاری سازمان استاندارد برعهده سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

براساس این تفاهم نامه، در خصوص فرآوردهایی که استاندارد ملی وجود ندارد، تدوین استانداردهای ملی با مشارکت طرفین در اولویت قرار می گیرد.

گفتنی است از تاریخ امضای این تفاهم نامه، برای انواع فرآورده ها، استاندارد ملی ایران ملاک عمل خواهد بود و برای سایر کالاها و خدمات فاقد استاندارد ملی، تا تدوین استاندارد های لازم، مقررات فنی و ضوابط بهداشتی وزارت بهداشت ملاک عمل است.

براساس این تفاهم نامه، ضوابط، فرآیند، الزامات و روش های اجرایی تایید صلاحیت آزمایشگاه های همکار سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو، یکسان سازی و در کمیته مدیریتی مشترک تدوین و اجرا خواهد شد.

همچنین براساس این تفاهم نامه کمیته مدیریتی مشترک متشکل از نمایندگان تام الاختیار طرفین به منظور تهیه آیین نامه ها و روش های اجرایی و نظارت بر نحوه انجام و پیشرفت کار تشکیل می شود و نخستین جلسه مشترک ظرف مدت یک ماه پس از امضای تفاهم نامه تشکیل خواهد شد.

گفتنی است این تفاهم نامه در 5 ماده و 26 بند به امضای محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهور و هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیناروند رییس سازمان غذا و دارو و نیره پیروز بخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران رسید.

منبع:ایانا


کد خبر 95ceae6843a6404994f3021325495ec3

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =