مواد غذایی> رییس سازمان شیلات از صید و پرورش حدود 35 هزار تن میگو تا پایان امسال خبر داد و گفت: براساس قرار‌داد‌های منعقد شده بین صادر‌کنندگان ایرانی و روسی، صادرات انواع آبزیان از جمله میگو به روسیه در ماه جاری از سر گرفته می‌شود.

حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - اظهار کرد: سال گذشته حدود 30 هزار تن میگوی پرورشی و دریایی برداشت شد که پیش‌بینی می‌شود میزان آن در سال جاری به حدود 35 هزار تن برسد. همچنین میزان صادرات میگو در سال گذشته حدود 12 هزار تن بود که با توجه به وضعیت بازار بین‌المللی و کاهش نسبی قیمت آن، نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان صادرات این محصول ارائه کرد.

وی افزود: قیمت انواع میگو در بازار جهانی حدود شش درصد کاهش یافته است که صادر‌کنندگان می‌توانند با مدیریت صادرات این محصول، ارز‌آوری آن را مدیریت کنند.

رییس سازمان شیلات با اشاره به اینکه سال گذشته حدود 30 هزار تن میگو به روسیه صادر شد، اعلام کرد: براساس قرار‌داد‌های منعقد شده بین صادر‌کنندگان محصولات شیلاتی ایران با روسیه، امسال نیز آبزیان ایرانی در ماه جاری به این کشور صادر می‌شوند.

صالحی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها برای صادرات انواع محصولات شیلاتی به روسیه حدود 10 هزار تن بوده که پیش‌بینی می‌شود حدود 5000 تن آن به میگو اختصاص یابد و البته با آغاز صادرات میگو به این کشور بازار صادراتی میگوی ایرانی نیز بهبود پیدا می‌کند.

آغاز صید میگوی بوشهر با باز شدن دریا!

وی اظهار کرد: در حال حاضر در آستانه صید میگوی بوشهر و بخشی از استان خوزستان که دارای صید مشترک هستند قرار داریم و پیش از این با مشارکت صیادان تشکل‌های صیادی، طرح دریابست را برای بهبود کمی و کیفی صید میگو اجرا کردیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که این طرح با همکاری همه دستگاه‌های متولی از جمله استانداری، یگان‌های انتظامی و غیره اجرا شد، افزود: طرح دریابست در واقع ممنوعیت تردد شناورها حدود یک ماه قبل از آغاز فصل صید در منطقه برداشت میگو است که می‌تواند به سایز مناسب و بهبود کمی و کیفی میگوی برداشت شده کمک کند.

صالحی ادامه داد: تا چند روز آینده صید قایق‌ها در منطقه بوشهر آغاز می‌شود و پس از چند روز نیز صید لنج‌ها شروع می‌شود. همچنین از نظر بیماری و مشکلات صیادی در این زمینه تاکنون هیچ گزارشی اعلام نشده است.

وی با اشاره به این‌که امیدواریم این طرح در استان هرمزگان نیز اجرایی شود، گفت: در زمینه‌ میگوی پرورشی تاکنون حدود 6000 هکتار از مزارع زیرکشت رفتند و با توجه به اینکه سال گذشته 7000 هکتار از مزارع پرورشی میگو فعال بودند، در تلاشیم بتوانیم سطح زیرکشت میگو در سال جاری را به حدود 8000 هکتار برسانیم.

رییس سازمان شیلات عنوان کرد: ذخیره‌سازی همچنان ادامه دارد و برداشت در هرمزگان (منطقه میناب) آغاز شده که تاکنون 900 تن میگو نیز برداشت شده است و تا چند روز آینده نیز برداشت میگو از 180 هکتار مزارع پرورشی استان سیستان‌ و بلوچستان آغاز می‌شود.

گواتر "شهر پرورش میگو" می‌شود


صالحی همچنین در خصوص امنیت پرورش‌دهندگان میگو در سایت گواتر گفت: سایت گواتر یکی از بهترین سایت‌های پرورش میگو در دنیاست که می‌تواند با حضور فعال‌تر پرورش‌دهندگان به عنوان "شهر پرورش میگو" شناخته شود.

وی با بیان این‌که امنیت سایت گواتر بسیار بهتر از سال‌های گذشته شده است، اظهار کرد: گرچه ممکن است علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته و استقرار همه دستگاه‌های متولی از جمله اداره شیلات، دامپزشکی، یگان حفاظت، نیروی انتظامی و غیره مشکلات امنیتی مانند سرقت به صورت موردی و معدود به وجود آید اما یکی از برنامه‌های سازمان شیلات در سایت گواتر، فعال‌ کردن همه مزارع پرورشی است، چرا که حضور گسترده پرورش‌دهندگان می‌تواند بهترین مولفه‌ امنیت‌بخش در این منطقه باشد.

منبع:ایسنا
کد خبر 9ac52b676fe14b8eb0b3cdc6433aa73f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =