۰ نفر
۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
در حالی که هنوز پنج ماه تا شب عید باقی مانده و پرتقال به تازگی وارد سبد میوه مردم شده، مشکل پرتقال‌های سرمازده پارسال سرباز کرده و عده‌ای به کمبود آن معتقدند و بر طبل وارداتش می‌کوبند و جالب‌تر اینکه در این شرایط صادرکنندگان به فکر صادرات پرتقال و تامین بازار مرکبات مشتری تازه به دوران رسیده‌ای همچون روسیه هستند.

سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع مرکبات اعم از پرتقال، نارنگی، کیوی، لیمو شیرین و... در کشور تولید می‌شود که البته سال گذشته سرما و بارش برف بی‌سابقه‌ در غرب استان مازندران و شرق استان گیلان سبب شد بخش عمده ای از این محصولات تولیدی دو شمالی کشور آسیب ببیند.

و حالا پس از گذشت بیش از هفت ماه از آن برف سنگین که البته هنوز برخی از باغداران خسارات سال گذشته شان را دریافت نکرده اند، بحث کمبود پرتقال و نیاز به واردات این میوه، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

حسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان ضمن تایید کمبود پرتقال برای شب عید، راهکار مناسب برای حل این مشکل را جبران آن از طریق مرکبات دیگر مانند کیوی و نارنگی و توزیع پرتقال ذخیره شده برای شب عید بعد از عید نوروز می داند.

البته پس از این اظهار نظر، تولیدکنندگان و نمایندگان صنفی آن‌ها مدعیان کمبود پرتقال شب عید جاری را به باد انتقاد گرفتند.

به گفته مجتبی شادلو، رییس اتحادیه باغداران از نظر تامین و تنوع انواع محصولات باغی آن قدر وضعیت مناسب است که هیچ نیازی به واردات نداریم و نباید سرمازدگی و آسیب دیدن باغ‌های استان مازندران درسال گذشته را بزرگ‌نمایی کنیم که موجب فرصت طلبی و سودجویی برخی دلالان شود.

وی معتقد است:‌ واردات واژه "نخ نمایی" است که حکایت دوستی گرگ و میش است و جز خیانت به تولید ملی هیچ ارمغانی برای کشور ندارد چرا که با مطرح کردن این مسائل تنها باعث می‌شویم که برخی دست به احتکار مرکبات و سودجویی از این فرصت بوجود آمده بزنند.

از سوی دیگر عنایت الله بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز تصریح می‌کند مدعیان کمبود مرکبات، منافع خود را در واردات و جیب‌شان می‌بینند و آن ها با ارائه اطلاعات و اظهارات نادرست مبنی بر کمبود مرکبات و نیاز به واردات آن به مسئولان آدرس غلط می‌دهند و باعث ایجاد بحران برنامه‌ریزی برای آن ها می‌شوند.

وی گفت: واردکنندگان از طرح مباحثی چون نیاز کشور به واردات مرکبات تنها حساب جیب خود را می‌کنند. درحالی که تولیدکنندگان همچنان در این فکرند که آفتی (مگس مدیترانه‌ای) که طی سال‌های اخیر ناشی از واردات مرکبات به کشور وارد شده است را چگونه ریشه کن کنند؟ یا آفت جاروک جادوگر که از واردات بر جای ماند و لیمو ترش را با آسیب‌های جدی مواجه کرد تا چه زمانی گریبانگیر مرکب‌کاران خواهد بود؟

جالب‌تر اینکه در این آشفته بازار پرتقال، صادرکنندگان به دنبال رضایت مشتریان خود هستند و همواره بر صادرات میوه و محصولات باغی تاکید دارند. از سوی دیگر مشتری تازه به دوران رسیده ای به نام روسیه پیدا شده که در آخرین مذاکراتشان با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دقیقا دست روی پرتقال و مرکبات ایرانی گذاشته است.

در این میان مشخص نیست داستان پرتقال شب عید سال آینده چه می‌شود و آیا دولت اجازه صادرات پرتقال را به روسیه و دیگر همسایگان می دهد یا اینکه برای آسودگی خاطر مردم از کمبود احتمالی پرتقال، تن به واردات می دهد یا با مدیریت دقیق بدون واردات و نارضایتی باغداران، بازار داخل را تنظیم خواهد کرد؟

منبع:ایسنا
کد خبر 9cd7b3237bf74cdf8bbebb0b28d525b5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =