"حضور کشتی‌ها و صیادان چینی در خلیج‌فارس و صید غیرمجاز آنها"، ماه‌هاست مطرح شده که در پی آن مسئولان، بارها آن را تکذیب و اعلام کرده‌اند که " اجازه صید غیرمجاز ترال‌کف به هیچ شناوری در آبهای شمالی و جنوبی کشور داده نمی‌شود"؛ اما صیادان بنادر جنوبی تاکید دارند که " با چشمان خود شناورها و صیادان چینی را در حال صید غیرمجاز دیده‌اند اما نمی‌توانند بگویند، چون مجوزهای صیدشان باطل می‌شود"!

به گزارش ایسنا، صید و صیادی به ویژه در آب‌های جنوبی کشور نه تنها جزو مشاغل سخت و طاقت فرساست بلکه تنها شغل و منبع درآمد بندرنشینان محسوب می‌شود و به همین دلیل اقتصاد دریا می‌تواند آثار زیادی روی زندگی‌شان بگذارد اما چند ماهی است که "حضور صیادان چینی با شناورهایشان در خلیج فارس و دریای عمان و انجام صید "ترال کف" (تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود)" به یکی از مهمترین اخبار و البته ناخوشایندترین آنها برای صیادان جنوبی کشور تبدیل شده است، چراکه آن‌ها می‌گویند "خودشان سال‌هاست به دنبال دریافت مجوز صید از سازمان شیلات هستند اما در صف‌های طویل گیر کرده و هنوز نتوانستند مجوزی دریافت کنند".

هیچ شناور چینی حق صید در آبهای ایران را ندارد

البته شاپور کاکولکی - معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات - در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چرا به شناورهای چینی و صیادان چینی مجوز صید آن‌هم صید ترال‌کف در آب‌های جنوبی کشور داده شده است؟ اعلام کرد: هیچ شناور چینی و خارجی در آب‌های ایران اجازه صید ندارد و نیست. اما یک شرکت ایرانی از طریق مشارکت و اجاره به شرط تملیک ۱۶ شناور را از طریق چین در اختیار گرفته و در آب‌های جنوبی صید ترال میانی انجام می‌دهد، اما به هیچ وجه نه کشتی چینی و خارجی در آب‌های جنوبی با مالکیت طرف خارجی وجود دارد و نه صید ترال کف در این آب‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته وی، البته طی ماه‌های اخیر هشت کشتی و شناور استان بوشهر که در مسیر این استان و هرمزگان صید ترال کف انجام می‌دادند، مجوز و پروانه صیدشان باطل شده است، چرا که بارها به همه استان‌ها اعلام کردیم به هیچ وجه به غیر از فصل برداشت میگو و برای صید اینگونه آبزی، مجوز صید ترال کف به هیچ شناوری و در هیچ منطقه‌ای داده نمی‌شود و در صورت مشاهده و گزارش به شدت با صاحبان شناور برخورد می‌کنیم و پروانه صید آنها باطل می‌شود.

کاکولکی اظهار کرد که اساسا سازمان بنادر موظف به ثبت همه شناورها برای ورود به آب‌های ایران است و به هیچ شناور خارجی مجوز داده نمی‌شود و نمی‌تواند به آب‌های ایران وارد شود، اما ممکن است یک شرکت ایرانی از طریق اجاره به شرط تملیک شناورهای خارجی را در اختیار بگیرد و از آن برای صیادی استفاده کند.

شناورهای چینی اجاره به شرط تملیک هستند

معاون شیلات ایران تصریح کرده که اگر یک شرکت ایرانی اقدام به اجاره شناورهای خارجی کند و آنها را در اختیار بگیرد شاید مالک اصلی شناورها یک چینی باشد اما کار نهایی و اصلی که همان صیادی و درآمدزایی در این حوزه است، توسط ایرانی‌ها انجام می‌شود و همه درآمدش به جیب ایران می‌رود و طرف خارجی تنها اجاره بهای شناورش را دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد که به هیچ وجه هیچ رانتی در این میان وجود ندارد و صید ترال کف در این آب‌ها صورت نمی‌گیرد، اما از آنجا که هر شناور تقریبا حدود ۳۰ میلیون دلار قیمت دارد یک صیاد یا سرمایه‌ گذار ایرانی توان خرید آن را ندارد و مجبور است آن را از طریق اجاره به شرط تملیک در اختیار بگیرد.

صیادان چیز دیگری می‌گویند...

این اظهارات در حالی مطرح شده که صیادان بنادر جنوبی کشور چیز دیگری می‌گویند و به شدت از حضور صیادان و شناورهای چینی، صید غیرمجاز "ترال کف" و بی نتیجه بودن پیگری ها و شکایاتشان ناراحتند.

یکی از صیادان بندر پارسیان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: چرا کشتی های چینی باید به آب های ایران وارد شوند و به صید "ترال کف" که همه چیز را از بین می برد بپردازند حال آنکه این نوع صید ممنوع است! چرا باید صیادان خارجی با کشتی های خود به راحتی در آب های ایران صیادی کنند و هیچ کس با آن ها کاری نداشته باشد اما به محض اینکه یک صیاد ایرانی از مرز آبی کشورهای حاشیه خلیج فارس عبور کند، آن را توقف کرده و دادگاهی می کنند؟

او که به نظر می رسید دیگر امیدی به این دریا و درست شدن وضع معیشتش ندارد، افزود: سال‌ها پیش برای صیادی نیازی به سفرهای طولانی نبود، چرا که به راحتی در آب های نزدیک ماهی برای صید وجود داشت اما امروز باید حداقل ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر از بندر دور شویم تا بتوانیم صید کنیم.

صیادان چینی تازه جا خوش کرده‌اند و نمی‌روند!

صیاد دیگری در بندر کنگ در جواب به همین سوال، اینگونه درد دلش را باز کرد که هیچ فایده ای ندارد و هر چه بنویسید و بگویید صیادان چینی که تازه جا خوش کرده اند از این جا نمی روند و فقط از این می ترسم که در آینده باید چگونه خرج خود و خانواده هایمان را در بیاوریم و بچه های ما باید چند برابر ما به عمق دریا سفر کنند؟ آن ها هر چه صید می کنند با خودشان می برند و بارها با آن ها درگیر شده ایم که چرا با صید غیر مجاز کف دریا را هم آسیب می زنید اما گوششان بدهکار نیست و زورمان به آن ها نمی رسد.

او که به گفته خودش تنها نان آور خانواده شش‌ نفره‌اش است، گفت: نمی داند چه کاری باید انجام دهد فقط این را می داند که اگر صید غیر مجاز چینی ها ادامه داشته باشد دیگر خبری از صید و صیادی در جنوب نیست و آن ها تنها امیدشان به خلیج فارس و دریای عمان است.

با دم شیر بازی می‌کنید؛ بیخیال این مساله شوید!

در بندر حسینه از صیادی که از حرف زدن می ترسید، پرسش شد که چرا به حضور صیادان چینی اعتراض نمی کنید مگر آن ها را ندیدی؟ اینگونه پاسخ داد: از هر جا و به هر روشی پیگیری می کنیم به جایی نمی رسیم، حتی تا دادستانی هم رفتیم اما برخی به ما می گویند با دم شیر بازی می‌کنید و بیخیال این مساله شوید!

او افزود: اگر جایی هم حرفی از این مساله بزنیم یا آنکه خیلی پاپیچ شان شویم، مجوز صید ما را باطل می کنند و آن وقت ما می مانیم یک زندگی که نمی دانیم باید دخل و خرجش را چگونه باهم تنظیم کنیم. بسیاری از صیادان از آنجا که صیادی درآمد چندانی برایشان ندارد شغل دوم و سوم دارند و خود من با جوشکاری در کنار صیادی درآمدم را بیشتر کرده ام.

فیلم و عکس صیادان چینی و تخلف‌شان را ارائه کرده‌ایم اما ...

همچنین مدیرعامل یکی از تعاونی‌های صیادی استان بندر عباس در این باره به ایسنا گفت: شناورهای چینی به صورت فصلی می آیند و می روند و بارها صیادان دیده اند که صید غیر مجاز ترال کف انجام می دهند و بارها از آن ها با سند و مدرک به سازمان شیلات شکایت برده ایم. همچنین چند شناور ایرانی بوشهری هم که اخیرا صید ترال کف انجام می دادند و با فیلم و عکس به صورت مستند از آن ها شکایت کرده بودیم، اقدام جدی از سوی سازمان شیلات انجام نشده است، چراکه این شناورها به صورت فعال در حال کار هستند و هیچ مشکلی برایشان به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه تعلیقی برای صیادان متخلف ایرانی در کار نیست، افزود: صیادان چینی هر فصل صید یک بار به دریا و بند لنگه که ما هستیم می آیند و در ایام دیگر به بندر دیگر می روند. آن ها دو باره در تیر و مرداد ماه امسال به اینجا می آیند.

 شیلات حرف کسی را گوش نمی‌کند

سید مصطفی ذوالقدر - نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی - نیز در این باره گفت: آنقدر درباره صیادان چینی صحبت کرده‌ام که خسته شدم و گوش کسی بدهکار نیست. مردم می گویند "کشتی‌های چینی در دریا هستند" و شیلات می گوید "نیست"؛ مشخص نیست باید چه کاری انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مجلس صحت و سقم این موضوع را پیگیری کرده اید؟ اینگونه توضیح داد که کشتی‌های چینی در ایران حضور دارند و ما هم هزاران بار پیگیری کرده‌ایم اما رئیس سازمان شیلات حرف کسی را گوش نمی‌کند.

وزیر کشاورزی پاسخگو باشد

همچنین احمد مرادی - نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی - به ایسنا گفت: کشتی‌های چینی در خلیج فارس و آب‌های جنوبی کشور حضور دارند که پیش از این سازمان شیلات ایران آن را انکار می‌کرد و امروز می‌گوید که "کشتی‌های چینی با پرچم ایران به خلیج فارس می‌آیند و سیر می‌کنند". مشخص است که هر کشتی بخواهد در آب‌های ایران سیر کند باید پرچم کشورمان را روی شناورش نصب کند.

وی با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی باید درباره این مسئله پاسخگو باشد، تاکید کرد: وقتی در سال حمایت از تولید ملی قرار داریم، عقل حکم می‌کند که به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم؛ چراکه به عنوان مثال مجتمع کشتی‌سازی با چندین هزار کارگر نیازمند سفارش از داخل است که همه مسئولان از دولت، مجلس و حتی مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند اما چنین مسائل و ضرورت‌هایی تحقق پیدا نکرده است.

مرادی تصریح کرد: چرا باید صیادان ایرانی منتظر مجوز صید باشند که از آبا و اجدادشان به آنها رسیده و به دلیل عدم حمایت از آنها، مجبورند هزاران صیاد در طول یک تا دو سال در صف و نوبت بمانند تا بتوانند مجوز صید در حد یک قایق بگیرند و همین می‌شود که در جزایر و بنادر کشور شاهد بیکاری هستیم و یکی از اصلی‌ترین راه‌های حل این معضل، صید و صیادی است.

نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جالب‌تر اینکه در چنین شرایطی به کشتی‌های غول پیکر چینی با تجهیزات کامل مجوز می‌دهند که به صید غیرمجاز "ترال کف" بپردازند که البته این مسئله در مجلس در حال پیگیری است. از سوی دیگر وقتی می‌بینیم که یک نفر که کس و کاری ندارد و به هیچ جایی وصل نیست باید چند سال منتظر بماند تا مجوز کوچکی به او بدهند اما برخی افراد خاص می‌توانند به راحتی مجوزهایی را بگیرند که قطعا این ابهامات با پیگیری‌های مجلس حل و فصل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، داستان صیادان جنوبی و درگیری آنها با صیادان و شناورهای چینی به نظر می‌رسد که همچنان ادامه دارد و اگر صید ترالی که سازمان شیلات آن را ممنوع اعلام کرده، ادامه داشته باشد، به گفته کارشناسان، "با توجه به آسیب‌های جدی‌اش به دریا، برای محیط زیست و ذخایر ارزشمند کشورمان مشکل‌ساز خواهد شد و صیادان نیز تا ۱۶ سال بعد از انجام این صید دیگر نمی توانند چیزی از آن منطقه از دریا برداشت کنند".
کد خبر a1976d2be2074fef9695b20ab7eb183b

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =