مواد غذایی> رییس سازمان غذا و دارو ضمن بیان اقدامات صورت گرفته، برنامه‌های سال جدید این سازمان را تشریح کرد.

 دکتر رسول دیناروند، گفت: قطعا کسانی که سخنان ریاست جمهوری را بررسی می‌کنند اتقاق نظر دارند که دو واژه پرکاربرد ایشان همواره سیاست خارجی و سلامت بوده است. موضوع سلامت از مهم‌ترین فعالیت‌های دولت محسوب می‌شود و طبیعی است که بخشی از اقدامات این حوزه به سازمان غذا و دارو باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه اکنون در بازار دارو آرامش ایجاد شده است و کمبود دارو واقعا انگشت شمار است، گفت: منظور از انگشت شمار بودن کمبود داروها آنهایی هستند که قابلیت جایگزینی ندارند و این مساله حتی در کشورهای اروپایی هم بصورت مقطعی ممکن است بوجود آید و کاملا طبیعی است.

وی افزود: خوشبختانه اکنون با توجه به مدیریت اعمال شده، وضعیت دارویی کشور طوری است که کسی نمی‌تواند به رفع مشکلات عدیده این حوزه اشاره نکند، حتی منتقدان نیز در ابتدای مصاحبه و نقدهایشان برحل شدن مشکلات دارویی صحه می‌گذارند و سپس سخنان خود را ادامه می‌دهند.

معاون وزیر بهداشت تامین و تدارک دارو را مقدمه فعالیت‌های سازمان غذا و دارو بر شمرد و تصریح کرد: کارهای زیر بنایی زیادی هم شروع شده که با سیاست‌های اصولی در پیش گرفته شده مانند شفاف‌سازی، توسعه رقابت و حمایت از تولید داخل، اثرات آن امسال و سال آینده بیشتر مشخص خواهد شد.

دیناروند به اجرای طرح "واردات موازی" اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح جدید انقلابی و سنگین که به خوبی انجام شد، سازمان غذا و دارو توانست کاهش قیمت‌ها را بصورت مطلوب و منطقی داشته باشد.

وی افزود: به هرحال برای مردم و مسئولین تفاوت قیمت‌های دارویی بین کشور های همسایه‌ای مانند ترکیه و کشور خودمان جای سوال اساسی داشت و کسی هم قادر به دفاع از این مسئله نبود، اما اکنون این اتفاق نمی‌افتد و هوشمندی و سختگیری‌های منطقی نه تنها موجب صعود قیمت‌ها نشد، بلکه کاهش قیمت‌ها را نیز در برداشت و امیدواریم بتوانیم کارهای مهمی را که شروع کرده‌ایم همچنان با قوت ادامه دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو با یادآوری وظیفه سازمان غذا و دارو که همانا عهده‌داری سلامت و امنیت فرآورده‌هایی است که مصرف انسانی دارد و به " فرآورده‌های سلامت محور" معروف شده است، گفت: تجهیزات و ملزومات پزشکی هم از جمله آن فرآورده‌هاست، پس باید سیاست‌ها در این خصوص نیز یکپارچه شوند و دستگاه‌ها در ارزیابی آنها یکسان عمل کنند.

وی همچنین اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی اقدامات بسیار ارزشمندی صورت گرفته است که کنترل قیمت‌ها، ساماندهی، تامین و تدارک و حذف واسطه‌ها به گونه‌ای که هم تجهیزات باکیفیت و تنوع برند داشته باشیم و هم از محصولات تولید داخل حمایت صورت پذیرد، از جمله این اقدامات بوده است.

دیناروند در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه غذا نیز پرداخت و گفت: در این حوزه نسبت به سال‌های قبل از شرایط بهتری برخورداریم. با سازمان استاندارد به تعامل مناسبی رسیده‌ایم، اقدامات اساسی مانند کنترل آلاینده وPMS که متاسفانه زمین مانده و تعطیل شده بود دوباره احیا شده و بحث باقیمانده سموم با همکاری جهاد کشاورزی در حال اجراست. اصولا این‌ها کارهایی است که ما مسئول آن هستیم و قانون تکلیف کرده که باید به آنها نیز بپردازیم.

وی با بیان اینکه نتیجه اقدامات ما در گام نخست باید برای مردم بروز و ظهور داشته باشد، خاطر نشان کرد: این درحالی است که برخی به اشتباه تصور می کنند مخاطبان ما صرفا واردکننده و تولید کنندگان هستند کما اینکه مردم به صورت عموم باید از غذای سالم‌شان اطمینان داشته باشند.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص فعالیت‌های آزمایشگاه مرجع این سازمان نیز گفت: جهت‌گیری‌ها نسبت به قبل تفاوت کرده است و باید به فعالیت‌های اساسی که همان سلامت فرآورده‌ست، بپردازیم. در گمرکات و بر دارو و مواد اولیه آن هم باید همانند غذا با سیستمی کنترلی نظارت شود و بودجه مناسبی هم در این باره در نظرگرفته شده است.

وی همچنین عنوان کرد: باید آزمایشگاه‌های مرکزی، مرجع و استان‌ها تجهیز و تقویت شوند و برخی از کارها باید به آزمایشگاه‌های همکار واگذار شوند.

وی به موضوع فرآورده‌های مکمل، سنتی، طبیعی، شیرخشک و ویژه اشاره کرد و گفت: با بخشنامه‌ای که وزیر بهداشت ابلاغ کرد کمیته‌ای فنی را شکل داده و آنها را تجمیع کردیم تا وضعیت مکمل‌ها کاملا تعیین تکلیف شده و تمامی کارهای ناقص به سرانجام رسد.

دیناروند در ادامه در خصوص واردات مکمل‌ها نیز ابراز داشت: خیلی شفاف اعلام نمودیم که واردات را منع نمی‌کنیم، اما با مدیریت صحیح و ایجاد محدودیت وارداتی، جلوی ورود محصولات بی‌کیفیت را به کشور گرفتیم. واقعیت این است که دنبال شعار نیستیم درست سیاست‌گذاری می‌کنیم تا بعدها ابراز پشیمانی نکنیم.

منبع:ایسنا
کد خبر a3f625fb4c4949d8809f8fc26b103f16

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =