صنایع غذایی> اقتصاد غذا - وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی بخشنامه ای در مورد لزوم رعایت موارد بهداشتی در استفاده از خامه استحصالی‎ کارخانجات مواد لبنی راهکارهای پیشنهادی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا، مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بخشنامه شماره 107637/675 مورخ 28/7/1394 را خطاب به معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور به شرح زیر اعلام کرد:

به اطلاع می رساند با توجه به بازرسی های به عمل آمده از واحد های لبنی، مشاهده گردیده است برخی از کارخانه های لبنی کوچک با ظرفیت دریافت شیرکم ، به دلیل کم بودن میزان خامه استحصالی بعد از سانتریفوژ که صرفا حرارت پیش گرم کن در اول خط پاستوریزاسیون را گذرانده اند، آن را مستقیماً به عنوان خامه قنادی (حیوانی) و یا با افزودن روغن ها وچربی های گیاهی و شیرین کننده ها به عنوان مینارین عرضه می کنند که باعث ایجاد مخاطرات شدید و به ویژه انتقال برخی عوامل بیماریزا نظیر بروسلا می شود. لذا مقتضی است ضمن بازرسی های دقیق و مستمر از مراکز مذکور، جهت جلوگیری از بروز مشکلات فوق، به یکی از روش های زیر اقدام گردد:

1) جمع آوری روزانه خامه های استحصالی در ظروف مناسب بهداشتی و ارسال سریع با رعایت زنجیره سرد به کارخانه های تولید کننده خامه استریل و یا کره پاستوریزه ( تنظیم قرارداد فروش خامه پاستوریزه نشده با کارخانه های مذکور و همچنین مستند سازی محموله های ارسالی از نظر وزن، تاریخ تولید و ارسال جهت نظارت ،کنترل وپایش های بعدی ضروری می باشد).

2) پاستوریزاسیون خامه های استحصالی با فرآیند دمایی 90-85 درجه سانتی گراد و زمان حداقل 2 دقیقه در پایان شیفت تولید در کارخانه های کوچک و نگهداری کوتاه مدت در سردخانه ها.

3) در شهرستان هایی که تعداد کارخانه های لبنی محدود است و به دلایل بعد طولانی مسافت، دمای بالای محیط، عدم امکان جمع آوری روزانه خامه های پاستوریزه نشده و همچنین عدم امکان پاستوریزاسیون خامه های با اوزان کم ، امکان انجام موارد فوق فراهم نباشد، لازم است خامه حیوانی استحصالی در تولید محصولات لبنی پاستوریزه استفاده شود. همچنین مقتضی است دستور فرمایید هماهنگی های لازم با معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه برای نظارت دقیقتر بر خامه های قنادی (حیوانی) و مینارین ورودی به قنادی ها و الزام نمودن آنها به دریافت و مصرف خامه های پاستوریزه شده دارای پروانه ساخت، به عمل آید. ضمناً شایان ذکر است به دلیل فساد شیمیایی خامه های پاستوریزه نشده ، نگهداری طولانی مدت آنها به صورت سرد و حتی منجمد نیز وجود ندارد.
کد خبر a6c162d88b934d4281b8d66277ea6a59

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =