غذا و تغذیه> آب مایه‌ی حیات است و همه‌ی ما می‌دانیم که نوشیدن یک لیوان آب خنک وقتی که تشنه هستیم چه حس بی‌نظیری دارد. اما آیا آب سرد همیشه بهترین انتخاب است؟ آیا زمان‌هایی نیز وجود دارد که باید آب گرم بنوشیم؟

برخی از کارشناسان هنوز تردید دارند که نوشیدن آب با چه دمایی بهترین حالت برای هیدراسیون بدن است. دمای درونی بدن ما ۳۷ درجه است که تفاوت بسیار زیادی با آن یک لیوان آب سردی دارد که با لذت می‌نوشیم.
در طب سنتیِ بیشتر سرزمین‌ها روی اهمیت دمای آبی که نوشیده می‌شود و تاثیر آن بر بدن تاکید شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد زمان‌های خاصی وجود دارد که آب گرم برای بدن مناسب‌تر و سالم‌تر است تا آب سرد. به هر حال چه آب گرم و چه آب سرد، مهم است که بدن همیشه هیدراته باشد. بدن ما هوش درونی دارد و اغلب آنچه را که باید بدانیم به ما می‌گوید.

وقتی هوا گرم است و شما هم در فضای باز مشغول ورزش و فعالیت هستید، حتما دوست دارید آب خنک و سرد بنوشید، اما وقتی سرماخورده‌اید به احتمال زیاد به آب گرم تمایل بیشتری دارید. خوب است دلایل علمی اینکه چه زمان‌هایی مناسب نوشیدن آب گرم یا آب سرد است را بدانید.

بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب سرد

وقتی که ورزش می‌کنید

حین ورزش، دمای مرکزی بدن بالا می‌رود. تعریق یکی از مکانیسم‌هایی است که بدن با آن خودش را خنک کرده و دمایش را پایین می‌آورد، اما همراه با این عرق، الکترولیت‌ها و آب زیادی از دست می‌رود که باید جایگزین شود. نوشیدن آب سرد حین ورزش، هم بدن را مجددا آب رسانی می‌کند و هم به کاهش دمای آن کمک می‌نماید.

مطالعه‌ای که در نشریه‌ی International Society of Sports Nutrition انجام شد، آب با دمای اتاق را با آب سرد در حین تمرین مقایسه کرد. محققان دریافتند افرادی که آب سرد نوشیده بودند نسبت به افرادی که آب با دمای اتاق نوشیده بودند توانسته بودند دمای مرکزی بدن خود را ۵۰ درصد طولانی‌تر پایین نگه دارند (بدن‌شان خنک‌تر مانده بود).

وقتی که تب دارید

نوشیدن آب سرد زمانی که تب دارید یکی از روش‌های خنک کردن بدن است. وقتی که تب دارید بسیار مهم است که فراوان آب بنوشید، زیرا بدن در حال تلاش و فعالیت زیاد برای رها شدن از دست مهاجمان خارجی است که در حال آسیب زدن به بدن هستند.

وقتی که دمای بدن‌تان بالاست، نوشیدن آب سرد می‌تواند تسکین زیادی به شما بدهد. بهتر است به آبی که می‌نوشید چند قطره آب لیموی تازه و مقدار کمی نمک اضافه کنید تا الکترولیت‌های از دست رفته‌تان جایگزین شوند.

وقتی که قصد کاهش وزن دارید

علم نشان داده که نوشیدن آب سرد، سوخت و ساز بدن را بالا برده و کالری سوزی را در روز بیشتر می‌کند. هر چند هیچ نسخه‌ی جادویی برای درمان چاقی وجود ندارد، اما همین عادت ساده به مرور زمان اثر خواهد گذاشت. به هر حال وقتی که تلاش می‌کنید وزن کم کنید، گام‌های ساده و کوچک نیز بزرگ و تاثیر گذار خواهند بود.

بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب گرم


هنگام گوارش غذا

تا به حال این سوال برای‌تان پیش آمده چرا بیشتر افراد بعد از بیدار شدن از خواب سراغ نوشیدنی‌های گرم می‌روند؟ بله کافئین همان چیزی است که به دنبالش هستند، اما فقط همین نیست. در طب باستانی توصیه شده است که نوشیدن آب گرم صبح اول وقت به شروع و تحریک گوارش کمک می‌کند. نوشیدن آب سرد همراه غذا می‌تواند عوارض منفی بر فرایند هضم و گوارش بگذارد.

چون بدن مجبور است انرژی بیشتری صرف کند تا مایعات و غذای سرد را گرم کند، از این رو به زمان بیشتری برای هضم و گوارش نیاز خواهد داشت و این نکته‌ای است که افرادی که دچار ناراحتی‌های گوارشی هستند باید بیشتر به آن توجه کنند.

برای سم زدایی

وقتی موضوع سم زدایی بدن مطرح می‌شود، نوشیدن مقدار کافی آب، یکی از مولفه‌های بسیار مهم است. نوشیدن آب با دمای اتاق همراه با مقداری آبلیمو، جزوی از اقدامات تغذیه‌ای در سم زدایی بدن است. وقتی آب را با دمای اتاق می‌نوشید، بدن‌تان کمترین انرژی را برای پردازش آن صرف می‌کند.

طی پروسه‌ی پاکسازی و سم زدایی بدن باید مواد دیگری هم به آب نوشیدنی‌تان اضافه کنید. مثلا چند برش خیار و نعنای تازه یا برش‌هایی از سیب و یک تکه چوب دارچین. این افزودنی‌های سالم نه تنها آب آشامیدنی‌تان را لذتبخش‌تر می‌کنند بلکه خاصیت سم زدایی نیز دارند.

برای تسکین درد

وقتی سر درد یا التهابی دارید بهتر است آب گرم بنوشید، زیرا آب گرم به افزایش جریان خون به سمت بافت‌ها کمک کرده و راهکار بسیار خوبی برای درمان گرفتگی‌های قاعدگی است.

برای رفع یبوست

نوشیدن آب گرم وقتی که یبوست دارید می‌تواند کمک‌تان کند دفع راحت‌تری داشته باشید. علت اصلی یبوست کم آبی بدن است، بنابراین لازم است مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید. آب گرم کمک می‌کند جریان خون افزایش یافته و روده‌ها نرم شوند.

طب سنتی در مورد دمای آب آشامیدنی چه می‌گوید

پزشکان طب سنتی توصیه می‌کنند آب سرد ننوشید. دلیل پشت این توصیه این است که آب سرد به طور کلی سبب انقباض، کُندی و نقص در عملکرد می‌شود. اما آب گرم کمک می‌کند همه چیز در بدن جریان طبیعی خود را داشته باشد و اندام‌های درونی ایمن بمانند و جریان خون به طور متعادل و سالم در بدن برقرار باشد.

در گذشته افراد اهمیتی به کاهش وزن نمی‌دادند و بیشتر، ذخیره‌ی انرژی برای‌شان اهمیت داشت. بیشتر توصیه‌های طب‌های سنتی، امروزه نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گرفته‌اند و از جهت گوارش سالم و حفظ سطح مناسبی از انرژی، مطمئنا بهتر است که آب را گرم یا با دمای اتاق بنوشید.

باقی زمان‌ها

به غیر از زمان‌ها و موقعیت‌هایی که در بالا گفتیم، بیشتر کارشناسان توصیه می‌کنند آب را با دمای اتاق بنوشید. همیشه دمای هوای بیرون را مد نظر داشته باشید. در روز‌های گرم بهتر است آب خنک بنوشید و در روز‌های سرد زمستان بهتر است آب را گرم بنوشید. نوشیدن آب گرم در صبح یک راه عالی برای شروع گوارش و افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش انرژی است که ضمنا بدن را سم زدایی هم می‌کند.

افزودن مرکبات یا گیاهان مفید به آبی که می‌نوشید آن را لذتبخش‌تر می‌کند و بیشتر تشویق می‌شوید آب بنوشید. فراموش نکنید که در هر شرایطی به سیگنال‌های بدن‌تان گوش دهید، چون اغلب، بهترین و مناسب‌ترین دستور‌ها توسط خود بدن صادر می‌شود.

هر روز چه اندازه باید آب بنوشید؟


این سوال بسیار مهمی است، زیرا بیشتر افراد آب کافی نمی‌نوشند و مشکل خاصی نیز به چشم نمی‌آید، زیرا همه‌ی آدم‌ها هر روز آب می‌نوشند! اما این آب کافی نیست و پیامد‌های آن آنقدر آشکار و عادی است که بیشتر آدم‌ها این پیامد‌ها را به عوارض کم آبی بدن مربوط نمی‌دانند!

۶۰ درصد از بدن ما از آب ساخته شده و تمام سیستم‌های آن به آب وابسته است تا عملکرد مناسب خود را داشته باشد. شما باید چیزی حدود دو لیتر آب در روز بنوشید (تقریبا ۸ تا ۱۰ لیوان آب) تا سیستم بدن‌تان خوب کار کند. اما بیشتر افراد، آب مورد نیاز روزانه خود را دریافت نمی‌کنند و علاوه بر این فراموش می‌کنند هر روز چه اندازه آب از طریق عرق و ادرار از دست می‌دهند.

در نتیجه بدن این افراد در حالتی از کم آبی خفیف قرار دارد. حتی کم آبی خفیف نیز تا حدود زیادی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در حافظه اختلال ایجاد می‌کند. دهیدراسیون بدن حتی منجر به اضطراب نیز می‌شود.

میزان مورد نیاز آب برای هر کسی متفاوت است، زیرا وزن بدن، نقش بزرگی در میزان آب مورد نیاز بدن هر کسی دارد. اما به طور کلی توصیه می‌شود تقریبا دو لیتر آب در روز بنوشید و اگر ورزش و فعالیت می‌کنید و هوا نیز بسیار گرم است، دو تا چهار لیوان آب نیز به این اندزاه اضافه کنید.

منابع: healthyandnaturalworld, aquazania
کد خبر a7dbdd7933bb4fe5aa06303ce04778ad

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =