۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
قایق ها خيلي راحت به رودخانه برق مي‌زنند و هرچي ماهي هست را با شوک روی آب می آورند و شکار می کنند.
به گزارش صبحانه، ماهیگیری همواره و در طول تاریخ از جمله مشاغل سخت به شمار می رفته است.  ماهیگیران امواج دریا و رودخانه ها را به جان می خرند و با روش های مختلف و مهارت هایی که در طول سالهای به دست می آورند، ساکنان آب های شور و شیرین را شکار کرده و از طریق فروش آنها روزگار می گذارنند.

با اینکه این شغل همیشه جزو کارهای پر دردسر و دشوار به حساب می آید، اما مدتی است برخی افراد با سوء استفاده از بعضی وسایل و امکانات، به طریقه ای غیرانسانی و غیر قانونی به شکار ماهی ها می روند و آن هم چیزی نیست جز شکار ماهی با برق!

صيد ماهي با استفاده از برق و ايجاد شوک در رودخانه ها و ابگيرهاي استان خوزستان چند وقتی است که شایع شده و همچنان ادامه دارد.



هرچند دهها پرونده و برخورد هاي متعدد با صيادان غيرمجاز صورت گرفته اما به علت مسلح بودن صيادان و فعاليت شبانه، عرصه همچنان براي شکارشان باز است. این صیادان به آساني خوردن يك ليوان آب و به كمك جريان برق و الکتريسيته هزاران آبزي را شوک زده کرده و از روي آب ، ماهي هاي بي جان را جمع آوري مي کنند.

یکی از اهالی خوزستان که در نزدیکی محل صید برقی ماهی ها زندگی می کند، در این باره می گوید: اينجا يک سري قايق ها هستند که موتور برق در قایق هایشان کار گذاشته اند و به ماهی ها برق مي‌زنند . آنها دارند نسل ماهي را منقرض می کنند.  به مسئولان هم که زنگ مي‌زنيم ميگویند "رسيدگي مي‌کنيم" .  نه ماموري به اینجا می آید و نه اداره محیز زیست کاری می کند. ای  قایق ها خيلي راحت به رودخانه برق مي‌زنند و هرچي ماهي هست را با شوک روی آب می آورند و شکار می کنند .

الله قلي، کارشناس حيات وحش خوزستان، روش ايجاد مغناطيسي و شوک الکتريکي را باعث تغيير اکوسيستم و درنهايت انقراض نسل آبزيان دررودخانه مي داند.

وی می گوید: روش ايجاد شوک به گونه هاي جانوري منحصر به ايران است و به دلیل اهمال و انفعال متوليان حفظ محيط زيست به وجود آمده است.

این کارشناس حیات وحش ادامه می دهد: با انفعال اداره محیط زیست، مردم هم يادگرفته اند که روش های شکار خود را تغییر بدهند و بیشترین بهره را ببرند.


صحبتهای الله قلي، کارشناس حيات وحش خوزستان

وی می افزاید: مامورهاي محيط زيست ، تکليفشان با اسلحه‌اي که روي شانه‌شان معلوم نيست. نمي‌دانند با اين اسلحه چکار کنند ؟

الله قلی می گوید: از طرفی قوانین کشور در این زمینه هم بازدارنده نیست. شما بهترين يگان محيط زيست را هم اگر داشته باشيد ، وقتي قاضي پرونده شکارچیان را تبرئه مي‌کنه، همان يگان محيط زيست نااميد ميشود. ازطرف ديگر يک منطقه‌اي که مثلا 200 هزار هکتار مساحت  دارد، توسط 2 مامور محیط بانی کنترل می شود! این 2 مامور اگر در تمام عمرشان هم بدوند نمي توانند کل اين منطقه را سرکشي کنند.

احمدرضا لاهيجان زاده مديرکل محيط زيست استان خوزستان هم می گوید: موضوع استفاده از برق برای صید ماهی، چندسالي هست که در رودخانه‌هاي استان خوزستان اتفاق مي‌افتد.

وی ادامه می دهد: بيشترين مسيررودخانه کشور در استان خوزستان است . فقط رودخانه‌هاي دائمي این استان،  2500 کيلومتر طول دارند. کنترل و حفاظت اين مسير رودخانه دائمي بعلاوه صدها کيلومتر رودخانه‌هاي فصلی با توجه به بضاعت نيرو و امکاناتي که ما داريم خيلي سخت است.

مديرکل محيط زيست استان خوزستان می افزاید: همچنین ما چيزي بالغ بر 700 هزار هکتار مساحت تالابي داريم که همين اتفاق در تالاب هم توسط برخي از اين افراد مي‌افتد. خيلي از اين شکارچیان، مسلح هستند و  بدليل گشتهایي که ما داريم انجام مي‌دهيم فعاليتشان را به شب منتقل کردند .در شورای تامین استان این بحث را مطرح کردیم که نیروی انتظامی در این زمینه به ما کمک کند.


صحبتهای مديرکل محيط زيست استان خوزستان

در هر صورت، صيد غيرمجاز ماهي در نبودکنترل و نظارت کافي دستگاههاي متعدد، آبهاي استان خوزستان را سالهاست براي گونه هاي ارزشمند و کمياب جانوري ناامن کرده است. موردي که اگر زودتر چاره اي برايش ديده نشود ، شايد ساليان بعد آنها را درکنار فسيل دايناسورها قرار دهد.
کد خبر a861fc5c58c74cc5aa0652c575c02b9f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =