عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از معافیت بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی برای صادرکنندگان کالا به عراق خبر داد و گفت: باتوجه به تسهیلاتی که دولت برای صادرات به عراق و افغانستان ایجاد کرده، صادرات به این دو کشور افزایش خواهد داشت.

بعد از اجرای سیاست‌های ارزی از سوی دولت و رونمایی از سامانه نیما برای استفاده فعالان اقتصادی، صادرات به کشورهای منطقه با موانعی روبرو شد و باعث کندی روند صادرات به کشورهای مثل عراق و افغانستان شد که جهانبخش سنجابی شیرازی در این باره به ایسنا گفت: با توجه به فاصله‌ای که بین قیمت واقعی دلار و قیمت اعلام آن وجود دارد در کوتاه مدت در سطح کلان بر ارزش صادرات اثر منفی خواهد گذاشت.

وی افزود: البته این اثر منفی در سطح کلی صادرات خواهد بود. در حوزه عراق بخش عمده‌ای از صادرات ما محصول نهایی است و با توجه به اینکه شکل گیری روابط تجاری بین ایران و عراق مبتنی بر ارزش برابری ریال و دینار بوده است، خوشبختانه در حال حاضر دولت الزام صادرکنندگان به حوزه عراق را برای بازگشت ارز از طریق سیستم بانکی را معاف کرده است.

این کارشناس اقتصادی در مسائل منطقه ادامه داد: برای همین با این تصمیم این نوید داده می‌شود که در حوزه عراق و افغانستان دچار وقفه یا کاهش صادرات نشویم و امیدوار هستیم که با توجه به مزیت رقابتی که صادرات به عراق نسبت به سایر کشورها پیدا کرده است می‌توانیم از طریق سیاست‌های جدید شاهد افزایش صادرات به عراق و افغانستان باشیم.

سنجابی شیرازی تصریح کرد: البته اگر کل صادرات به دنیا را در نظر بگیریم ثبات نرخ ارز تا زمانی که تفاوت نرخ در بازار رسمی و غیر رسمی پر نشود در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیر منفی بر صادرات خواهد داشت. اما خوشبختانه معافیت برای صادرکنندگان به عراق و افغانستان لحاظ شده است و برای همین اثرات اقدامات جدید ارزی در حوزه عراق و افغانستان تخریبی نیست و به دلیل اینکه مزیت رقابتی برای صادرات به دیگر کشورها کاهش پیدا کرده، تعداد بیشتری از صادرکنندگان تمایل خواهند داشت که صادراتشان را به عراق و افغانستان انجام دهند تا از تسهیلاتی که دولت برای صادرات به این دو کشور در نظر گرفته برخوردار شوند.
کد خبر aa305ef6cc05411ebffcf09cfc207dff

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =