کشاورزی> قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: امسال به صورت آزمایشی طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی به جای خرید تضمینی در مورد دو محصول جو و ذرت در بورس اجرا شد.

سیدمهدی کلاته رحمانی قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران امروز در نشست خبری گفت: امسال اولین بار است که قیمت تضمینی در بورس کالا به جای خرید تضمینی اجرا می‌شود و این کار در دو استان و در دو محصول به صورت آزمایشی انجام می‌شود.

وی افزود: جو در کرمانشاه و ذرت در خوزستان از جمله محصولاتی است که به صورت آزمایشی به جای خرید تضمینی، قیمت تضمینی در مورد آن اجرا می‌شود.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: اگر هم کشاورزی از قیمتی که در بورس به عنوان قیمت تضمینی عرضه می‌شود راضی نباشد، می‌تواند در انبار زیرنظر بورس آن را نگهداری کند و برای آن محصول قبض انبار صادر می‌شود و کشاورز با قبض انبار و با مراجعه به بانک می‌تواند 80 درصد پول را بگیرد.

کلاته رحمانی تصریح کرد: قبض انبار به صورت امانت نزد بانک یا سازمان تعاون روستایی می‌ماند و هر وقت که قیمت مناسب شد و کشاورز تمایل به فروش آن پیدا کرد، آن محصول در تابلوی بورس کالا برای فروش عرضه می‌شود.

وی افزود: اگر قیمت بالاتر از قیمت تضمینی بود پول به طور کامل به کشاورز پرداخت می شود، ولی اگر کمتر بود، اختلاف قیمت از طرف دولت به کشاورز پرداخت می‌شود.

رحمانی کلاته اظهار داشت: امیدواریم سال آینده خرید تضمینی به طور کامل در محصولات کشاورزی تبدیل به قیمت تضمینی شود.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: امسال برای اولین بار برخی کالاهای کشاورزی توسط تعاونی‌های کشاورزی در بورس عرضه شد.

وی افزود: ذرت و نخود از جمله محصولاتی بود که در بورس توسط تعاونی‌ها عرضه شد.

رحمانی کلاته تصریح کرد: یکی از اشکالات محصولات کشاورزی برای عرضه در بورس خرده پا بودن کشاورزان است که قادر به تولید حجم انبوهی نمی‌باشند، بنابراین برای جبران این نقیصه بازار ثانویه راه‌اندازی شده که توسط این بازار تولیدات خرد از کشاورزان جمع‌‌آوری و در حد بالا و انبوه در بورس عرضه می‌شود.

وی در ادامه به فعالیت‌های سازمان تعاون روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: کم کردن حاشیه کاغذ، بازاریابی و حذف دلال‌ها از جمله وظایف این سازمان است.

رحمانی کلاته تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی نقش حمایت‌کننده تعاونی‌ها را برای بازاریابی، حذف دلال‌ها و کم کردن حاشیه بازار به عهده دارد.

وی افزود: سازمان تعاون روستایی نقش میانجی توسعه را دارد و باید کاری کنیم که تعاونی‌ها نقش خودشان را خوب بازی کنند.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: 11 سازمان تعاون روستایی با 11 اتحادیه سراسری و 6 هزار تعاونی حدود 90 درصد فعالیت‌های کشاورزی را در کشور پوشش می‌دهد.

وی افزود: اساسی‌ترین نقش تعاونی‌ها تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان و رساندن محصولات کشاورزی به بازار مصرف است و اگر بتوانیم نهاده‌ها را با قیمت مناسب به دست کشاورز برسانیم، قطعاً هزینه‌ تولید کاهش می‌یابد.

کلاته رحمانی بیان اینکه از قیمت محصول نهایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، به طور متوسط و میانگین فقط 30 درصد عاید کشاورز می‌شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات در ایران عدم انتقال متقارن قیمت‌هاست، زیرا وقتی محصولی در مزرعه ارزان می‌شود، این محصول ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.

رحمانی کلاته اظهار داشت: بازار باید به تولید جهت دهد و یک بازار سالم یعنی نیاز به مصرف‌کننده به کشاورز منتقل شود، تا کشاورز بر اساس آن اقدام به تولید کند.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: برای رساندن محصول به دست مصرف‌کننده باید یک زنجیره از تأمین تا توزیع در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد، در حالی که زنجیره توزیع در اختیار سازمان تعاون روستایی نیست.

وی اظهار داشت: غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار که عرضه محصولات کشاورزی را انجام می‌دهند، معمولاً از طریق مزایده در اختیار عرضه‌کنندگان قرار می‌گیرد و شهرداری هر فردی که قیمت بالاتری ارائه کرد، را برنده مزایده می‌داند، در حالی که پرداخت چنین قیمت‌هایی برای روستاییان و تعاونی‌ها امکانپذیر نیست.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که شورای شهر تمام غرفه‌ها را به شبکه‌های تعاونی‌ها واگذار کند و بین وزیر جهاد کشاورزی و شورای شهر توافق‌نامه‌ای امضا شود، تا تمام غرفه‌ها با اختیار اجاره‌بها در اختیار وزارت جهاد قرار بگیرد، تا از آن طریق اجناس و محصولات کشاورزی از طریق تعاونی‌ها در این غرفه‌ها توزیع شود، تا کنترل قیمت‌ها نیز در دست وزارت جهاد قرار گیرد.

وی در مورد بازار نهاده‌های محصولات کشاورزی اظهار داشت: نهاده‌های کشاورزی از طریق دو منبع داخلی و خارجی تأمین می‌شود. در قسمت داخلی شبکه ما برای خرید و ذخیره‌سازی نهاده‌ها نیازمند منابع است و برای اینکه نهاده‌ها به موقع و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد، باید منابع آن تأمین شود.

رحمانی کلاته افزود: سال گذشته مبلغ هزار میلیارد تومان منابع برای خرید نهاده‌ها در اختیار ما قرار گرفت، البته یکی از مشکلات ما تأمین آن از طریق بانک‌ها بود که امسال پیشنهاد شده که این مبلغ به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

قائم‌مقام مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بیان داشت: ممکن است برخی از نهاده‌ها از خارج وارد شود که در این راستا نیز لازم است، تعرفه‌ها به گونه‌ای باشد که نهاده‌ها به صورت آسان در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس قانون انتزاع دولت باید در راستای تأمین نهاده‌ها تمام اختیارات واردات را به جهاد کشاورزی محول کند.

منبع:فارس
کد خبر ab82273f0dca4d178f6c502796b0acd7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =