موافقت نامه حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر، فردا دوشنبه در جریان اجلاس روسای جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر در شهر آستاراخان روسیه به امضا می رسد.

علیرضا کیهان پور، رییس روابط عمومی سازمان شیلات ایران صبح امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، ضمن اعلام این خبر افزود: طبق مفاد این موافقت نامه، پنج کشور حاشیه دریای خزر شامل ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان پس از امضای موافقت نامه، همکاری خود را بر اساس اولویت هایی شامل: حفاظت از منابع دریای خزر قبل از استفاده تجاری آن ها؛ بهره برداری پایدار از منابع زنده مشترک؛ بکار گیری مقررات مشترک بین المللی مورد قبول طرفین در رابطه با تنظیم صیادی و حفاظت از منابع ارزشمند زنده دریای خزر؛ حفاظت از سیستم زیست محیطی دریای خزر و تنوع زیستی منابع زنده؛ بکار گیری تحقیقات علمی به عنوان اساس حفاظت از منابع زنده و مدیریت بر منابع زنده مشترک و در نهایت تطابق اقدام های مربوط به حفاظت تا بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر و مدیریت بر منابع زنده مشترک در سراسر منطقه زندگی گونه ها؛ انجام می دهند.

به گفته وی، این موافقت نامه پس از سال ها مذاکره به توافق پنج کشور ساحلی دریای خزر شامل کشورهای ایران، روسیه، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان انجامیده است و فردا دوشنبه هفتم مهرماه 1393 خورشیدی و در حضور روسای جمهور پنج کشور ساحلی دریای خزر، به امضا می رسد.

کیهان پور همچنین خبر داد که این سند از سوی جمهوری اسلامی ایران، توسط حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران و با حضور حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان که به طور مستقیم از اجلاس سازمان ملل در نیویورک عزم شهر آستارخان خواهد شد، به امضا خواهد رسید.

لازم به ذکر است پيش نويس موافقت نامه حفاظت و بهره برداري بهينه منابع زنده درياي خزر پیش از این در اجلاس فوق العاده منابع زنده درياي خزر که طي روزهاي 21- 23 مرداد ماه امسال در شهر مسكو برگزار شد، با حضور حسن صالحي، معاون وزير جهادکشاورزی و رئيس سازمان شيلات ايران كه رياست هيات اعزامي ايران به اين اجلاس را بر عهده داشت، مورد بحث و بررسي قرار گرفت و در همان موعد مقرر شد تا با حل اختلاف نظرهای کشورهای منطقه در این خصوص از طریق بهره گیری از اشتراکات و در چارچوب نگاهی کارشناسانه و حقوقی از سوی سران کشورهای حاشیه خزر، همه کشورها بتوانند از ظرفیت دریایی که دارای ذخایری مهم و آبزیان قابل پرورش منحصر به فرد است، استفاده کنند.

گفته می شود آیین امضای این سند در آستارخان روسیه، قرار است به صورت زنده از شبکه خبر صدا و سیما نیز پخش شود.

شهر آستراخان در دهانه رودخانه ولگا که به دریای خزر می‌ریزد قرار دارد و به این سبب، شاهراه آبی و زمینی بشمار می‌آید. آستراخان در دشت شمال دریای خزر قرار گرفته و زمین‌های آن هم‎سطح دریا و در بعضی نواحی پایین‎تر از آن است.
کد خبر ac263040a30749959bbc386d654eff18

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =