با توجه آسیب پذیر و شکننده بودن منابع زنده آبی منحصر به فردی چون دریای خزر، باید در کلیه طرح های ملی و منطقه ای، اصل خدشه ناپذیر لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی مد نظر قرار گیرد.


به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) رییس جمهوری دقایقی پیش در چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که در شهر آسترخان روسیه برگزار شد و شبکه خبر سیما نیز به صورت زنده سخنان او را پخش می کرد، با اعلام این مطلب گفت: دریای خزر باید «مرکز توسعه و رفاه» شود؛ دریای خزر باید «نماد صلح و امنیت» باشد و دریای خزر باید سمبل «همکاری ملت های» ما باشد.

حسن روحانی افزود: برای این منظور شایسته است به این موضوع بیندیشیم که چگونه بخش بزرگی از این پهنه آبی بی نظیر را به عنوان «پهنه آبی مشترک» برای استفاده همگان و تضمین دریانوردی آزاد، مشترک نگه داریم و این مجموعه را با همکاری های جمعی و مشترک به سوی «توسعه و رفاه»، و «صلح وامنیت» سوق دهیم.

دریای خزر میراث خدادادی پیشینیان ما که باید به فرزندانمان اهدا کنیم


وی ادامه داد: امروز و در این گردهمایی، مسوولیت بسیار بزرگی را بر دوش خود احساس می کنیم؛ زیرا درخصوص دریای خزر، یعنی این سرمایه مشترک، کانون پیوند و دوستی و منشا معیشت میلیون ها انسان، نه تنها خود را در برابر نسل کنونی، بلکه در برابر آیندگان نیز مسوول می دانیم و این می طلبد که با برنامه ریزی هوشمندانه، همان گونه که پیشینیان، این موهبت خدادادی را برای ما به ارث گذاشتند؛ ما نیز بتوانیم خزر را توسعه یافته و ایمن، به فرزندان خود اهدا کنیم.

روحانی همچنین گفت: وظیفه مشترک ما در اینجا، در کنار رایزنی برای نزدیکی مواضع در رژیم حقوقی و تحدید حدود و دستیابی به همکاری های بازرگانی و اقتصادی، ایجاب می کند تا دریای خزر، به عنوان کانونی که ما را با وجود زبان ها، ملیت ها و دیدگاه های مختلف، پیرامون خود جمع کرده است، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دریای خزر می تواند نماد توسعه و همکاری شود


وی در ادامه سخنانش بر دو نکته مهم تاکید کرد و ادامه داد: اول اینکه تبدیل دریای خزر به نمادی از توسعه و همکاری و مرکزی برای دوستی و پیشرفت از بزرگ ترین اقداماتی خواهد بود که این نعمت الهی را برای نسل های بعدی ما حفظ کرده و زمینه را برای ایجاد رفاه و توسعه در سواحل این دریا به عنوان یکی از پیشرفته ترین و باشکوه ترین سواحل دنیا، با جاذبه های فراوان و منحصر به فرد گردشگری و توریسم، کشتیرانی تجاری و تفریحی، ماهیگیری و شیلات و به خصوص سرمایه گذاری های مشترک آماده می سازد.

رییس جمهوری در ادامه گفت:برای این منظور، ضرورت می یابد کشورهای ساحلی به همکاری جمعی و سرمایه گذاری مشترک روی آورند؛ و به جای اقدامات انفرادی، فعالیت های جمعی را مبنای اقدامات خود قرار داده و بپذیرند که تعاملات جمعی، بهره وری بیشتری را در اختیار همگان قرار خواهد داد. تحقق این مهم، مستلزم آن است که در حوزه های گوناگون، نفع مشترک را تعریف کنیم، نهاد مشترک را سازماندهی کنیم، و با سرمایه گذاری مشترک، پیشرفت کار را سامان دهیم.

روحانی تاکید کرد: علاوه بر این و به عنوان دومین موضوع، مساله امنیت و همکاری های جمعی در برقراری آرامش و ثبات در منطقه دریای خزر، باید همواره مد نظر بوده و ما در برقراری این امر با هم همکاری کنیم. لذا مناسب است علاوه بر همکاری کشورهای ساحلی این دریا در برقراری امنیت جمعی، اجازه ندهیم دریا و سواحل آن که اهمیت ویژه ای برای کشورهای ساحلی دارد، محل افراط گری و تروریسم، مواد مخدر و جنایات سازمان یافته شود.

وی افزود: ما نباید اجازه دهیم امنیت این دریا و سواحل آن به متغیرهایی غیر از منافع جمعی و مشترک کشورهای ساحل آن وابسته شود و رفاه و سلامت و آرامش خاطر مردم آن تحت تاثیر این متغیرها قرار گیرد.

دریای خزر را دریای صلح و توسعه بخوانیم


رییس جمهوری در ادامه  پیشنهاد کرد: بیاییم در این خصوص دست به دست هم داده و این دریا را «دریای صلح و توسعه» بخوانیم؛ و بکوشیم تا در زمان مشخص و از طریق رایزنی های فشرده، مقدمات اولیه آن را فراهم نماییم. آنگاه می توانیم با اتکا بر اشتراکات فرهنگی کهن مان، و با تمسک به پیشینه تاریخی دوستی ملت هایمان، گام های بلندی برای رفاه و توسعه و ثبات مردم سواحل زیبای خزر فراهم آوریم.

روحانی ادامه داد: من اعلام می کنم که دریای خزر باید «مرکز توسعه و رفاه» شود؛ دریای خزر باید «نماد صلح و امنیت» باشد؛ و دریای خزر باید سمبل «همکاری ملت های» ما باشد. برای این منظور شایسته است به این موضوع بیندیشیم که چگونه بخش بزرگی از این پهنه آبی بی نظیر را به عنوان «پهنه آبی مشترک» برای استفاده همگان و تضمین دریانوردی آزاد، مشترک نگه داریم؛ و این مجموعه را با همکاری های جمعی و مشترک به سوی «توسعه و رفاه»، و «صلح وامنیت» سوق دهیم.

انعقاد سه موافقت نامه در دریای خزر

رییس دولت تدبیر و امید همچنین گفت: امروز، شاهد انعقاد سه موافقت نامه: «حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی»، «آب و هواشناسی»، و «همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به وضعیت اضطرار» در دریای خزر خواهیم بود که این دستاوردها – که در پرتو تلاش نمایندگان کشورهای ساحلی حاصل شده – بی تردید، برخواسته از رهنمودهای روسای جمهوری بوده و می تواند به اهداف مذکور کمک کند.

روحانی اظهار داشت: با این حال؛ آگاه هستیم که تدوین مبانی حقوق و تکالیف کشورهای ساحلی در دریای خزر در چارچوب تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی، اقدامی کلیدی است که مبنای مناسبی را برای همکاری در خزر فراهم خواهد ساخت؛ اگرچه می دانیم که امضای «اعلامیه روسای جمهور» ما را به تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نزدیک تر خواهد ساخت و تا آن زمان نیز، معاهدات موجود، مبنای همکاری ما خواهند بود.

وی افزود: اقدامات خوبی از قبیل تدوین و اجرایی شدن کنوانسیون تهران و همچنین پروتکل های الحاقی به آن توسط کشورهای ساحلی دریای خزر صورت گرفته است؛ اما ما نیازمند توجهی بیش از این، به حفاظت از محیط زیست آسیب پذیر و شکننده و منابع زنده آبی منحصر به فرد دریای خزر هستیم. در این زمینه لازم است در کلیه طرح های ملی و منطقه ای، اصل خدشه ناپذیر لزوم رعایت استانداردهای زیست محیطی را مد نظر قرار دهیم.

روحانی خطاب به رؤسای جمهور گفت: رژیم حقوقی جامع و پایدار را آنگونه تدوین کنیم، که نسل های آینده، فارغ از هرگونه دل مشغولی، بر طراحان و امضاءکنندگان، درود فرستند. اعتقاد دارم که تدوین این کنوانسیون، باید با دو عامل «دقت» و «سرعت» پیش رود، و نتایج حاصله از آن، به ویژه در «تحدید حدود مناطق دریایی در سطح» و همچنین «تعیین محدوده های بستر و زیربستر» ، پاسخگوی انتظارات افکار عمومی بوده و نیازهای مردم کشورهای ساحلی و مصالح جمعی آنان را برآورده سازد.

ترسیم نظام حقوقیِ جامع و پایدار، براساس اصول و موازین


وی به عنوان رییس کشوری که نیمی از ساحل نشینان این دریاچه در آن ساکن است، و هزاران سال با دریای خزر و مسایل آن پیوند خورده است، اعلام کرد: که تنها راه نیل به صلح و ثبات و توسعه پایدار در منطقه، توجه به مصالح بلندمدت و منافع همه کشورهای ساحلی دریای خزر و رعایت اصل «اتفاق آراء» در کلیه تصمیمات متخذه است.

روحانی ادامه داد: اعتقاد داریم که نظام حقوقیِ جامع و پایدار، باید براساس اصول و موازین «حقوق بین الملل»، «منصفانه بودن نتایج تحدید حدود» و انحصارِ: «حاکمیت»، «حقوق حاکمه» و «صلاحیت» صرفاً به پنج کشور ساحلی» ترسیم شود.

روحانی افزود: بهره برداری از منابع دریای خزر نیز برای توسعه پایدار و رفاه عمومی، خواست طبیعی ملت ها است و تاکید کرد که تضمین صلح، ثبات و امنیت در خزر در گرو «پرهیز از ورود به رقابت های تسلیحاتی»، «خودداری از کاربرد نیروهای مسلح»، «انحصار دریانوردی فقط برای شناورهای تحت پرچم پنج کشور ساحلی» ،«ممنوعیت حضور نیروهای نظامی بیگانه»، «لزوم اتفاق آراء در تصمیمات»، «پرهیز از اقدامات یکجانبه»، «آزادی دریانوردی»، «برابری رفتار» و در نهایت «اتخاذ سیاست های هماهنگ» خواهد بود.
کد خبر 71f906eabd844bb18d383ae540d1efe4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =