دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران گفت: از آنجاکه آبلیموهای زیرپله‌ای قیمت پایینی نسبت به آبلیموهای استاندارد اجباری دارند، توانسته‌اند بازار را غصب کنند.

رویا جعفری‌شاهی با بیان این‌که از چندی پیش برای آبلیمو، استاندارد اجباری تعیین شده است، اظهار کرد: در گذشته این استاندارد به صورت تشویقی بود اما در حال حاضر سخت‌گیری زیادی نسبت به این امر انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که کارخانه‌های مشخص دارای استاندارد اجباری زیر نظر وزارت بهداشت فعال هستند، گفت: در کنار این کارخانه‌ها، تولیدی‌های زیرپله‌ای ایجاد شده‌اند که مارک‌های آنها متفرقه است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران با بیان این‌که این کارخانه‌ها عموما بر شیشه درج می‌کنند که این آبلیمو تحت لیسانس فلان کارخانه است، اظهار کرد: این مساله نیاز به تحقیق و بررسی فراوانی دارد.

جعفری شاهی ادامه داد: گفته می‌شود که 99 درصد آبلیموها تقلبی هستند که البته نمی‌توان این مساله را به صراحت عنوان کرد اما به جرات می‌توان گفت آبلیمو‌هایی که استاندارد‌های اجباری دارند، بدون نقص هستند.

وی با بیان اینکه به صورت مداوم از آبلیمو‌های استاندارد نمونه‌برداری می‌شود، گفت: اگر به یک کارخانه بیش از سه بار اخطار داده شود پروانه آن لغو می‌شود. به همین دلیل می‌توان با صراحت گفت که مردم آبلیموهای شناخته شده را با خیال راحت مصرف کنند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران با بیان این‌که حداکثر 20 تا 25 واحد تولید آبلیموی شناسنامه‌دار اجباری وجود دارد، اظهار کرد: از آنجاکه آبلیمو جزو چاشنی‌جات محسوب می‌شود مردم به استاندارد این محصول توجه چندانی نمی‌کنند و به همین دلیل واحدهای تولیدی زیرپله‌ای به راحتی توانسته‌اند بازار را در دست بگیرند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای جمع‌آوری واحد‌های تولیدی زیرپله‌ای اظهار کرد: تاکنون برخی از این واحد‌ها مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و قرار است کارهای نظارتی بیشتری بر این امر انجام شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران ادامه داد: اگر مسئولیت این کار تنها به عهده انجمن واگذار شود از آنجاکه دست‌گرفتن بازار برای ما بسیار مهم است می‌توان گفت این کار با سرعت بیشتری انجام می‌شود اما اگر وزارت بهداشت و سازمان استاندارد نیز در این موضوع وارد شوند، سرعت کار کندتر خواهد شد.

آبلیموی تقلبی را چگونه بشناسیم

جعفری‌شاهی در خصوص چگونگی تشخیص آبلیموی استاندارد از تقلبی گفت: در هنگام خرید آبلیمو باید به اطلاعات درج شده روی شیشه از جمله پروانه و آرم استاندارد اجباری و مطرح بودن آرم محصول توجه شود.

تعیین قیمت مصوب برای آبلیمو تا ماه آینده

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران با بیان این‌که آبلیمو تاکنون قیمت مصوبی نداشته است، اظهار کرد: قرار است یک جلسه‌ای در ماه آینده به منظور ثابت‌سازی قیمت آبلیمو ایجاد برگزار شود.

وی گفت: پس از تعیین قیمت مصوب برای آبلیمو می‌توان به جرات اعلام کرد که هر آبلیمویی که پایین‌تر از قیمت مصوب باشد مجاز نیست.

جعفری شاهی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت آبلیموی دارای استاندارد اجباری خیلی متفاوت از یکدیگر نیست، گفت: امیدواریم به زودی بتوانیم به این مساله سروسامان بدهیم.

آماری از میزان صادرات آبلیمو نیست

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت آبلیموی ایران با بیان این‌که آبلیمو یک چاشنی سنتی است، گفت: عموما در کشور‌های اروپایی از لیمو استفاده می‌شود و تمایل چندانی نسبت به مصرف آبلیمو ندارند.

وی ادامه داد: آبلیموی ایران به کناره‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های عربی مثل عمان، دوبی، باکو و افغانستان صادر می‌شود اما به دلیل این‌که نظارت بنیادی نسبت به این موضوع وجود ندارد نمی‌توان آمار صادرات را عنوان کرد.

منبع:ایسنا
کد خبر ac2d684fe4414687be3032653925bc37

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =