کشاورزی> مدیر کل پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات گفت: خطر بیماری زنگ زرد در کشتزارهای گندم کشور جدی است.

کرامت‌الله اکبرپور در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در حال حاضر بیماری زنگ زرد و زنگ سیاه گندم در کشتزارهای کشور یمن به اپیدمی تبدیل شده و احتمال سرایت آن به گندم زارهای کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: باید خطر جلوگیری از وارد شدن آسیب و خسارت به محصول استراتژیک و مهم گندم جدی تلقی شود.

اکبرپور با ذکر این که فاصله انتشار عوامل بیماری زنگ زرد گندم از یمن به ایران تنها 20 ساعت است، خاطر نشان کرد: هم اکنون کانون کوبی زنگ زرد در گندمزارهای شش استان کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خوزستان در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: ارقام کشت شده در کشتزارهای گندم قوی و مناسب است اما گندمزارها تحت فشار بیماری زنگ گندم قرار گرفته‌اند.

اکبرپور عنوان کرد: باید برای مقاوم سازی گندم زارهای کشور در برابر بیماری ها، اقدامات مناسبی برای تغییر ارقام انجام شود و در دراز مدت ترکیب ارقام صورت گیرد.

وی با بیان این که در سال‌های پر باران، خطر ابتلای گندم زارها به زنگ زرد و زنگ سیاه افزایش می یابد، ادامه داد: کشتزارهای برخی دیگر از استان‌ها نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

اکبرپور با اشاره به ابتلای باغ‌های زیتون به بیماری "گال باکتریایی" گفت: این بیماری، یک بیماری قرنطینه ‌ای بوده و باید مسئولان در خرید نهال های زیتون از استان گلستان، مراقبت داشته باشند.

وی افزود: بیماری گال باکتریایی در باغ های زیتون استان گلستان مشاهده شده که 10 رقم قارچ کش در بازار برای مبارزه با این بیماری موجود است.

منبع:ایسنا
کد خبر acdfd58605db465ab0eb98e1a2262018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =