مواد غذایی> یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با بیان اینکه برخی مزارع پرورش میگو در بوشهر از شیوع بیماری لکه سفید آسیب دیدند، گفت: عدم توجه تولیدکنندگان به اخطارهای دامپزشکی علت این موضوع بوده است.

امرالله قاجاری بیماری لکه سفید را از مهم‌ترین بیماری‌های میگوهای پرورشی عنوان کرد و اظهارداشت: تمامی کشورهای پرورش دهنده میگو به نوعی با این بیماری درگیر هستند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی، با بیان اینکه بیماری لکه سفید میگو در کشور از سال ۱۳۸۱ مشاهده شده است، گفت: در سال‌جاری نیز برای اولین بار در تیرماه؛ این بیماری در مزارع پرورش استان بوشهر گزارش شد.

قاجاری سیاست تولید در کنار بیماری را مورد اشاره قرار داد و گفت: براین اساس ما ارتقای شرایط امینت زیستی و کنترل شرایط محیطی را مدنظر قرار دادیم و به مزرعه‌داران توصیه کردیم استخرها را پایش کنند و مراقب شرایط باشند.

وی اضافه کرد: از آنجا که احتمال شیوع بیماری با سردشدن هوا بیشتر می‌شود، ما به تولیدکنندگان توصیه کردیم با آغاز فصل سرما حدودا ازماه مهر محصول خود را از مزارع جمع‌آوری کنند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با بیان اینکه تولیدکنندگان استان خوزستان همکاری بسیار خوبی را در این زمینه انجام دادند، گفت: پرورش دهندگان این استان، قبل از آغاز فصل سرما و ایجاد تغییرات جوی، محصول خود را برداشت کردند و مزارع خوزستان علی رغم وجود بیماری، خسارت بسیار اندکی دیدند.

قاجاری با اشاره به اینکه در استان بوشهر علی رغم اخطارهای سازمان دامپزشکی برخی از تولیدکنندگان میگو را برداشت نکردند تا سایز محصول بزرگتر شود، اظهارداشت: همین امر سبب شد تا تعدادی از مزارع آنان، در پایان دوره تولید با بیماری درگیر شود و خساراتی داشته باشند.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته توسط سازمان دامپزشکی در استان بوشهر، ادامه داد: در نهایت میگوها سریعا برداشت شد و درحال حاضر نیز عمده میگوی پرورشی در استان بوشهر برداشت شده است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور میگو را جانور سخت پوستی خواند که عملا  سیستم ایمنی ندارد و افزود: بنابراین ما هیچگونه واکسنی برای بیماری‌های میگو نداریم و از سوی دیگر نیز بیماری‌های ویروسی درمان خاصی ندارند.

قاجاری ادامه داد: با توجه به این موضوع تنها راه حل، پایش، کنترل سلامتی بچه میگوها، ارتقا شرایط امنیت زیستی و ارتقا شرایط پرورشی است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی با بیان اینکه موارد مذکور در همه جای دنیا برای کنترل بیماری لکه سفید مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: خوشبختانه امسال در استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان تولیدکنندگان با موفقیت برداشت محصول را انجام دادند.

قاجاری افزود: در مجتمع پرورشی گواتر استان سیستان و بلوچستان، پس از ۵ سال بروز متوالی بیماری، امسال اولین سالی بود که تولیدکنندگان بدون شیوع بیماری محصول خود را برداشت کردند.

منبع:مهر
کد خبر b5fae848d5dd4e2b963b6df1fac44035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =