قائم مقام خانه کشاورز تصریح کرد: مدعیان کمبود مرکبات، منافع خود را در واردات و جیب‌شان می‌بینند.

عنایت الله بیابانی - رییس اتحادیه مرکب‌کاران - اظهار کرد: کسانی که همواره ادعا دارند تولید مرکبات و پرتقال کاهش یافته و این محصولات در کشور با کمبود مواجه شده است، همان‌هایی هستند که منافع‌شان در واردات است.

وی افزود: بارش برف سنگین سال گذشته در غرب استان مازندران و شرق استان گیلان اتفاق افتاد و در مناطقی مانند تنکابن، رامسر، کلارآباد و ... خسارت جدی به بار آورد باعث شد باغ‌های مرکبات در این مناطق نیز آسیب ببینند.

قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: در کشور سالانه بیش از 4.5 میلیون تن انواع مرکبات تولید می‌شود و این درحالی است که غرب مازندران بخشی از تولید مرکبات این استان را به خود اختصاص می دهد چرا که در شرق این استان و شهرستان‌های آن انواع مرکبات تولید می‌شود. همچنین در هفت استان فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان و ... نیز انواع مرکبات برداشت می‌شود.

بیابانی با بیان این‌که با توجه به تولید مرکبات و سرانه مصرف این محصولات باغی هر ساله مازاد تولید داشته‌ایم، گفت: مشخص نیست عده‌ای با کدام هدف از هم اکنون واردات مرکبات را زمزمه می‌کنند. در حالی که طی سال‌های اخیر آن قدر مرکبات به وفور در بازار وجود داشته که همواره قیمت این محصولات در ردیف ارزان‌ترین میوه ها قرار داشته است و در این جا این سوال مطرح می‌شود مگر این ارزانی بابت واردات مرکبات بوده است؟

وی اعلام کرد:‌ برخی با ارائه اطلاعات و اظهارات نادرست مبنی بر کمبود مرکبات و نیاز به واردات آن به مسئولان آدرس غلط می‌دهند و باعث ایجاد بحران برنامه‌ریزی برای آن ها می‌شوند.

قائم مقام خانه کشاورز افزود: واردکنندگان از طرح مباحثی چون نیاز کشور به واردات مرکبات تنها حساب جیب خود را می‌کنند. درحالی که تولیدکنندگان همچنان در این فکرند که آفتی (مگس مدیترانه‌ای) که طی سال‌های اخیر ناشی از واردات مرکبات به کشور وارد شده است را چگونه ریشه کن کنند؟ یا آفت جاروک جادوگر که از واردات بر جای ماند و لیمو ترش را با آسیب‌های جدی مواجه کرد تا چه زمانی گریبانگیر مرکب‌کاران خواهد بود؟

بیابانی تصریح کرد: تولید انواع مرکبات به ویژه پرتقال به قدری است که نیازی به واردات نداریم و واردات تنها باعث نابودی این محصولات که ایران در تولید آن مزیت دارند، می‌شود.

منبع:ایسنا
کد خبر b8d2a26f9ee8400abf4e62c6a5df4d3d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =