صنایع غذایی> اگر خرید دانه‌های روغنی توسط صنایع روغن نباتی با وقفه روبه‌رو شود، به‌طور قطع دولت جایگزینی را برای آن معرفی می‌کند.


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در حاشیه راه‌اندازی قرارداد آتی کنجاله سویا در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلات معاملات محصولات کشاورزی، نداشتن قراردادهای آتی بود که در حال حاضر سازوکار آن فراهم شده است و فروشندگان و خریداران می‌توانند در شرایطی آرام و با نوسانات کم نسبت به معامله آن اقدام کنند.

حسین صفایی افزود: در سازمان تعاون روستایی کشور، سازوکار معاملات آتی یا سلف برای محصولات کشاورزی فراهم نبود و با همکاری‌هایی که با بورس انجام شد، امکان تبادل سریع و با حجم گسترده محصولات کشاورزی فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: شفاف‌سازی و ایجاد فضای رقابتی برای فعالان بازار به‌وجود آمده است و بدین‌ترتیب نهاده‌های کشاورزی از حالت شبه‌انحصار موجود خارج می‌شوند و این سازمان تلاش می‌کند حجم بالایی از کالاها را روی تابلوی بورس ببرد.

صفایی ادامه داد: ذرت و سایر محصولاتی که در حجم بالا تولید می‌شود، می‌تواند در این بازار معامله شود.

تعاون روستایی جایگزین احتمالی خرید دانه‌های روغنی


مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در پاسخ به ایانا درباره مسئولیت خرید دانه‌های روغنی در سال جاری تصریح کرد: امسال انجمن دانه‌های روغنی موظف شده است که این محصول را خریداری کند و اگر وقفه‌ای در آن به‌وجود آید، وزارت جهاد کشاورزی ارگانی جایگزین را معرفی می‌کند که به‌طور قطع سازمان مرکزی تعاون روستایی خواهد بود.

وی یادآور شد: در حال حاضر هیچ محصولی از دانه‌های روغنی توسط این سازمان خریداری نشده و تمامی آن را انجمن مربوطه خرید کرده است.

صفایی درباره بازار ماه رمضان نیز تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار تصمیم‌گیری می‌کند که به چه صورتی محصولات مورد نیاز ایام رمضان تأمین شود و در صورت نیاز، سازمان تعاون روستایی و اتحادیه‌های مربوطه، همکاری‌های لازم را برای تأمین محصولات مورد نیاز مردم انجام می‌دهند.

وی اظهار داشت: از آنجا که پیش‌بینی می‌شود در ماه مبارک رمضان جهش قیمتی در محصولات اساسی نداشته باشیم، نیازی به مداخله دولت احساس نمی‌شود، اما در صورت لزوم حاضر به همکاری هستیم.

صفایی همچنین گفت: امسال برای ماه مبارک رمضان ذخیره انباری کفاف خرمای روزه‌داران را خواهد داد، زیرا بعد از این ماه، خرمای تازه وارد بازار می‌شود.

وی در ادامه افزود: هیچ نگرانی از لحاظ کمبود و افزایش قیمت خرما در ماه رمضان نداریم، زیرا بازار خوبی وجود دارد و کشاورزان خود توانسته‌اند محصول را دپو کنند.

تصمیم‌گیری برای ادامه خرید تضمینی شیر هفته آینده

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور ادامه خرید تضمینی شیرخام را منوط به تصمیم‌گیری هفته آینده عنوان کرد و ادامه داد: جلسه‌ای برگزار می‌شود که برای ادامه خرید تضمینی شیر تصمیم‌گیری می‌شود.

صفایی خاطرنشان کرد: 30 درصد شیرخشک تولیدشده برای صادرات آماده است و مابقی نیز به مرور به چرخه وارد می‌شود.

وی درباره خرید تضمینی گندم تصریح کرد: کشاورزان توقع بالایی برای قیمت محصول داشته‌اند، اما باید به شاخصه‌های قیمت جهانی نیز توجه کنیم، زیرا نمی‌توان بیش از این قیمت را بالا برد.

صفایی یادآور شد: تا سقف 1.5 میلیون تن پول کشاورزان گندمکار به‌موقع پرداخت شد و امیدواریم که مابقی آن نیز پرداخت مناسبی داشته باشد.

منبع:ایانا
کد خبر b94d9f681d0a47baa842b7d21853e6e1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =