کشاورزی> وزیر جهاد کشاورزی ضمن پیش‌بینی برداشت دو برابری مرکبات در استان مازندران،‌ تاکید کرد: آماده‌سازی زیرساخت‌های کشاورزی همچون حمل و نقل و راه‌اندازی خطوط پروازی در مازندران در برنامه ششم ضروری است.

محمود حجتی در نشست شورای اداری استان مازندران با بیان اینکه از 240 هزار هکتار زمین‌های شالیزاری حدود 30 هزار هکتار آن کشت مجدد می‌شود، اظهار کرد: مسئولان باید ضریب تراکم کشت در مازندران را با تدابیری افزایش دهند.

وی با بیان اینکه مازندران از بی‌آبی رنج می‌برد، افزود: کمتر از 10 درصد از آب‌های سطحی استان مازندران جمع‌آوری می‌شود که نیاز است با کمک مدیریت استان، سیکل منابع آبی را در برنامه ششم ببندیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دو سد بزرگ در استان در حال ساخت است، تصریح کرد: فعال کردن و ارتقا دادن آبندان‌های کوچک و اقدامات آبی کوچک همچون احداث سدهای لاستیکی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: از گیلان و مازندران 10 میلیارد متر مکعب آب وارد دریا می‌شودکه باید تلاش کنیم با اقدامات کاری کوچک، آبهای استان را استحصال کنیم.

حجتی با اشاره به اینکه در حوزه تولید شیلات در خاویار و پرورش ماهی در قفس باید توجه شود، افزود: مازندران ظرفیت بالایی در توسعه کشت و زرع دارد و باید تولید مرکبات در این استان افزایش یابد.

وی درباره نگرانی‌هایی که استان مازندران درباره واردات برنج و مرکبات دارد تصریح کرد: بخش عمده اقتصاد استان از رونق این محصولات است و نگرانی‌های کشاورزان بجاست اما واقعیت‌هایی در این باره وجود دارد؛ با بالا بردن تعرفه واردات برنج تا تا جایی کاهش دادند که با وجود تعرفه بالا، بازهم به واردات پرداختند.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: امسال میزان واردات همچون گذشته نبود و در حال حاضر بازار برنج در وضعیت خوبی دارد و نباید اجازه دهیم وضعیت اقتصادی مردم دچار رکود شود.

وی با بیان اینکه وضعیت مکانیزاسیون برنج پیشرفت خوبی داشته است، اظهار کرد: در دو سال قبل از هر 12 کیسه شالی یک کیسه را کمباین برداشت می‌کرد ولی امروز این رقم از هر 17 کیسه یک کیسه را مالکان کمباین دریافت می‌کنند.

حجتی با تاکید بر ضرورت آماده سازی زیرساخت کشاورزی همچون حمل و نقل و راه‌اندازی خطوط پروازی در مازندران در برنامه ششم گفت: در این صورت استان می‌تواند از پشتوانه خدمات بهره‌مند شود.

وی یادآور شد: نمی‌توان پذیرفت استانی که 20 درصد از گوشت مرغ کشور را تامین می‌کند و در زمره صادرکنندگان به دیگر کشورهاست، از داشتن کشتارگاه صنعتی مرغ کم ‌بهره باشد.

منبع:ایسنا
کد خبر b9c74a0e84ad4eb99102cb6dca658bb0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =