کشاورزی> نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران، تعرفه بالا را مانعی برای صادرات میوه ایران به روسیه عنوان کرد و از صدور فله‌ای میوه بی‌کیفیت در لب مرز با کارت بازرگانی انتقاد کرد.

این روزها توسعه صادرات کشاورزی جزء اولویت های بازرگانی کشور قرار گرفته، اما بازرگاان و فعالان بخش خصوصی معتقدند اتاق بازرگانی آن طور که باید و شاید در این زمینه نتوانسته ورود کند و از طرفی دولت هم باید تا حدی بخش خصوصی را به بازی سیاستگذاری و توسعه صادرات راه دهد و پیگیر رفع موانع باشد.

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران با رد این موضوع که جایگاه چندانی در صادرات میوه نداریم، گفت: علی‌رغم تمام تحریم ها و موانع صادراتی در سال‌های گذشته انار و لیموشیرین ایرانی به کشورهایی چون فرانسه، آلمان و انگلستان صادر شده است و بحرین و ژاپن نیز مشتری خوبی برای انار ایرانی هستند.

برخی کشورهایی که واردکننده محصولات کشاورزی و به خصوص میوه از ایران هستند، به دنبال محصول ارزان بوده و عمدتا به میادین میوه و تره بار برای خرید مراجعه می کنند که نمونه آن کشور عراق است، اما صادرکنندگان به نام ایرانی میوه‌ها را دسته بندی کرده، متوسط ها را برای کشورهای عربی و اروپایی، میوه‌های درشت را برای بازار داخلی و میوه‌های کوچک را برای صنایع تبدیلی به کار می‌گیرند.

وی از حضور برخی ترخیص کاران غیر حرفه ای در مرزهای زمینی ایران خبر داد که با کارت بازرگانی خود و دیگران، محصولات کشاورزی نامرغوب را به کشورهای همسایه صادر می کنند.

نیاورانی در تشریح مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، خاطرنشان کرد: دولت به معنای واقعی بر گسترش تبادلات تجاری با روسیه با بخش خصوصی وارد مذاکره نمی‌شود، این در شرایطی است که موانعی همچون تعرفه های بالای گمرکی برای ورود محصولات کشاورزی ایرانی نسبت به سایر رقبا باعث کاهش حضور ایران در این بازار شده است.

وی از دولت خواست، تا با مذاکره خود با روس‌ها، این 36 درصد را به 20 درصد کاهش دهد، تا ایران همچون رقبا از تعرفه 20 درصدی برای صادرات محصولات کشاورزی برخوردار باشد.

عضو کنفدراسیون صادرات همچنین در ادامه خواستار ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش صادرات میوه شد و گفت: ایران می تواند میوه مرغوب را از سایر کشورها دریافت کرده و پس از تغییر بسته بندی و واکس آن، مجدد به سایر کشورها صادر کند؛ کاری که ترکیه آن را انجام می دهد.

وی در ادامه در مورد تنظیم بازار میوه شب عید، تصریح کرد: تنظیم بازار میوه شب عید چند سالی است که از سوی دولت صورت می‌گیرد و البته این کار به خوبی نیز صورت نمی‌گرفت، بلکه برعکس تنظیم بازار را هم به هم می زد؛ بنابراین به نظر می‌رسد، دولت باید پای خود را از تنظیم بازار شب عید بیرون بکشد و اجازه دهد بازار به صورت رقابتی قیمت را تعیین کند.

وی با بیان اینکه سیب ایرانی در فروشگاه‌های امارات از سیب فرانسوی و آمریکایی به دلیل کیفیت و طعم بهتر، گرانتر فروخته می‌شود، افزود: این یعنی اگر کمی به بسته‌بندی و نحوه ارسال محصولات خود توجه بیشتر کنیم، قاعدتاً بازار صادراتی خود را خواهیم داشت.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه ایران با بیان اینکه حتی برای چین کیوی ایران صادر می‌شود و به دلیل آن است که ما روی خدمات سورتینگ (درجه‌بندی) و بسته‌بندی میوه به روش اصولی کار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه علی‌رغم آنکه با آمریکا به دلیل تحریم‌ها مبادله‌ای نداریم، اما هنوز انار، توت و خشکبار ایرانی در صدر بازارهای آمریکا وجود دارد، پس این موضوع نشان می‌دهد که علی‌رغم مشکلات بین دولت‌ها، بخش بازرگانی وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد و تجربه نشان داده که هر جا دولت پا پس می‌کشد، بخش خصوصی رونق می‌گیرد، ولی متأسفانه دولت از ظرفیت بخش بازرگانی خصوصی آن طور که باید و شاید استفاده نمی‌کند.

نیاورانی با اشاره به اینکه بسته‌بندی محصولات کشاورزی علاوه بر آنکه کیفیت محصول را بهتر حفظ می‌کند، مانع از هدر رفت آن نیز می‌شود، افزود: اگر زیاده‌خواهی‌ها را کنار بگذاریم، 5 تا 10 درصد هزینه هر کالا به بسته‌بندی اختصاص می‌یابد، مضاف بر آنکه می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی در کنار مزارع، مانع از هدررفت محصولات کشاورزی شد.

در بخش دیگری از این نشست، شاهرخ ظهیری رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با اشاره به اینکه صنایع تبدیل غذایی با مشکلاتی مانند ارزش افزوده، سرمایه در گردش و مشکلات قانون مواجهند، افزود: قانونی برای تنظیم برنامه‌های کشاورزی و اینکه کشاورز طبق هماهنگی چه چیز بکارد باید ایجاد شود که ما در اتاق بازرگانی آن را در دستورکار داریم، چرا که یک سال به دلیل عدم هماهنگی، کشاورزان با فراوانی یک محصول و کمبود محصول دیگر مواجه می‌شویم، که در هر دو صورت کشاورز ضرر می‌کند.

ظهیری به حضور پررنگ‌تر بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی اشاره کرد و گفت: تا پیش از این، مسائل در دل بازرگانی حل و فصل می‌شد، اما از این دوره بنا داریم تا به بحث کشاورزی اصولی‌تر پرداخته تا مشکلات و موانع آن را برطرف کنیم، چرا که بهترین راهکار برای بازارهای منطقه و توسعه صادرات غیرنفتی محصولات غذایی است.

ابراهیم جمیلی عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: ایران هم اکنون از قزاقستان، روسیه و اوکراین گندم وارد می کند، در حالی که اگر موافقت‌نامه های دوجانبه میان ایران با این کشورها وجود داشته باشد، ایران نیز می تواند در مقابل واردات گندم، سیب و سایر محصولات کشاورزی خود را به این کشورها صادر کند، اما این نیازمند عزم جدی دولت است، تا این موافقت‌نامه ها را امضا کند.

وی افزود: سال‌ها است که ایران از هند برنج وارد می‌کند، ولی سیبی به هند صادر نمی شود، در حالی که به نظر می رسد، در مقابل ارزی که از کشور خارج می شود، باید ارزهای جایگزینی به ایران وارد شوند که این نقص اتاق بازرگانی و بخش خصوصی است.

منبع:فارس
کد خبر bb8d689d22dc44cb9e5d7d1963609c59

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =