هرچه به زمان انتخابات عمومی اتاق های بازرگانی در اسفند ماه نزدیک می شویم، انتخابات فرعی مانند برگزاری انتخابات اتاق های بازرگانی مشترک و یا تشکل های مهم، اهمیت بیشتری پیدا می کند. حتی بعضی از اعضای اتاق بازرگانی که نسبت به خطر برگزاری انتخابات قبل از انتخابات عمومی هشدار داده بودند و تقاضا داشتند که در چند ماه آخر امسال، انتخاباتی برگزار نشود تا از حاشیه پرهیز گردد. اما اتاق بازرگانی زیر بار این موضوع نرفت و در هفته های اخیر چند اتاق بازرگانی مشترک و تشکل انتخابات خود را برگزار کردند.

در همین راستا قرار بود که روز شنبه انتخابات شورای مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی برگزار شود. این شورا برای اولین بار تأسیس می شد و با توجه به سیاست هایی که قرار است پس از دوران تحریم در پیش گرفته شود کره جنوبی اهمیت ویژه ای برای اتاق بازرگانی خواهد داشت. با این وجود نحوه برگزاری ضعیف اتاق بازرگانی ایران این انتخابات را به یک آبروریزی بزرگ در انتخابات هایی که اتاق ایران برگزار کرده است بدل کرد.

در طبقه هشتم اتاق بازرگانی چه گذشت

عصر روز یکشنبه ۱۴ دی ماه زمان برگزاری انتخابات شورای مشترک بازرگانی ایران و کره مشخص شده بود. اتاق بازرگانی علی رغم تأکید کاندیداها بر حضور گسترد افراد در این انتخابات، سالن طبقه هشتم را برای برگزاری این جلسه در نظر گرفت. این سالن به زحمت گنجایش پذیرش ۸۰ نفر را در خود دارد. این در حالی بود که فقط ۵۴ نفر کاندیدای هیأت رئیسه برای این انتخابات ثبت نام کرده بودند. در واقع با یک حساب سرانگشتی مشخص بود که اگر هر کاندیدا فقط یک نفر را برای رای دادن به همراه خود بیاورد تعداد شرکت کنندگان بیش از ظرفیت سالن خواهد بود. از سوی دیگر اتاق بازرگانی اعلام کرده بود که امکان دادن رای به صورت وکالتی وجود ندارد. به همین دلیل باید انتظار حضور جمعیتی بالا در نظر گرفته می شد آنهم در آستانه انتخابات اتاق های بازرگانی که قاعدتا چنین انتخاباتی مانند یک لشکرکشی و زورآزمایی برای به صحنه آوردن دارندگان کارت بازرگانی است.

اما مشکلی بزرگتر از سالن و محل نشستن هم وجود داشت. تعداد تعرفه های رای که برای این انتخابات در نظر گرفته شده بود ۱۵۰ تعرفه مهردار اتاق بازرگانی بود. با جمع شدن افراد مشخص شد که حدود ۲۵۰ نفر در محل برای رای دادن حاضر شده اند. از طرفی با وجود ممنوعیت رای وکالتی مشکلی برای رای به نمایندگی از شرکت ها وجود نداشت. با این حساب حدود ۴۰۰ تعرفه برای برگزاری انتخابات مورد نیاز بود. مشکلی که در بیرون سالن مسئولان در حال چانه زنی بر سر آن بودند.

هدایت سفیر کره جنوبی به خارج از جلسه

سفیر کره جنوبی که بسیار بابت ایجاد شورای مشترک ایران و کره خوشحال بود با افتخار تمامی جلسات عصر خود را بر هم زده بود و به همگی گفته بود به خاطر ایجاد شورای مشترک، به اتاق بازرگانی خواهد رفت. سخنرانی سفیر در ابتدای جلسه درباره بهبود روابط و تلاش برای حل مشکلات بود. در عوض علی اکبر فرازی، معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی به انتقاد از سیاست های کره جنوبی در زمان تحریم ها در قبال ایران و ارتباط این کشور با ایالات متحده امریکا پرداخت. جمعیت زیاد در جلسه و چانه زنی های بیرون جلسه به خاطر کمبود تعرفه می رفت تا به درگیری ختم شود. در واقع ۳ گروه اصلی در این انتخابات در مقابل هم صف آرایی کرده بودند. دو گروه مربوط به گروه هایی بودند که در حال حاضر در انتخابات اتاق بازرگانی تهران فعالیت می کنند و یک گروه هم مربوط اتاق های بازرگانی شهرستان ها بود.

چاپ تعرفه رای بدون مهر

در این زمان مسئولان اتاق بدتری تصمیم ممکن برای حل مشکل کمبود تعرفه رای را در نظر گرفتند. به صورت معمول در انتخابات تعرفه های رای با مهر اتاق بازرگانی بین اعضا پخش می شود و تعداد این تعرفه ها مشخص است. کارمندان اتاق برای حل مشکل شروع به تکثیر و چاپ تعرفه رای بدون مهر اتاق بازرگانی کردند. برخی از حضار جلسه مدعی هستند که این تعرفه ها به حدی زیاد بود که در دست بعضی از افراد ۳-۴ تعرفه رای وجود داشت. این موضوع با اعتراض گسترده حضار و کاندیداها رو به رو شد. پس از اعتراض مسئولان اقدام به زدن مهر بر روی برگه های تعرفه کپی کردند که باعث شد به کلی انتخابات زیر سوال

برود. جالب آن که در طول این جلسه هیچ یک از اعضای هیأت رئیسه اتاق بازرگانی حضور نداشتند. در نهایت به خاطر مشکل تعرفه های رای و اعتراض اعضا انتخابات منحل شد.

خطر تکرار در اسفند

اتفاق روز یکشنبه صحنه کوچکی از انتخاباتی بود که قرار است اسفند برگزار شود. ساختمان خیابان مطهری که دارای حیاط است آماده نیست و معلوم نیست اگر مشارکت اعضا در اتاق بازرگانی تهران بیش از ۳ هزار نفر باشد اتاق بازرگانی تهران چگونه می تواند این تعداد افراد را در یک روز زمستانی در ساختمان اصلی اتاق بازرگانی پذیرش کند. به ویژه آن که حساسیت در انتخابات اتاق بازرگانی تهران بسیار بیش از دوره های قبلی است و به نظر می رسد تکرار این مشکلات باعث بر هم خوردن نظم انتخابات شود.
کد خبر c03c250e01cc408e88fcfdd5f96d6ba5

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =