مواد غذایی> اقتصادغذا – بیش از 6 ماه از مطرح شدن موضوع فروش اجباری روغن نباتی در جامعه می گذرد و وزارت صمت و دستگاهای نظارتی عملا برای مقابله با این تخلف آشکار هیچ گونه اقدام عملی نکرده اند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فودپررس»، از مهرماه سال گذشته که بازار روغن نباتی با چالش مواجه بود بارها و بارها خبر فروش اجباری روغن توسط شرکت های پخش، ویزیتورهای محصول و حتی مغازه داران در سراسر کشور به گوش رسید. تخلفی آشکار که به نظر می رسد هیچ تلاشی از سوی وزرات صمت برای مقابله عملی با آن نشده است و فقط مدیران این وزارتخانه در گفت و گو با رسانه ها با تکذیب و یا حتی دستور پیگیری  و...  نسبت به آن واکنش نشان داده اند.
نگاهی به واقعیت های موجود در بازار موادغذایی نشان می دهد فروش اجباری روغن نباتی همراه با کالاهای مشخصی است که مقابله با آنها و پیگیری موضوع چندان سخت نیست، فروش روغن نباتی با یک نوع کیک خاص، چای، تن ماهی، برنج و رب گوجه فرنگی و حتی انواع سس نشان می دهد که دایره تولیدات این محصولات و روند حرکتی توزیع کنندگان کاملا قابل رصد و برخورد است.
فروش اجباری روغن نباتی همراه با برخی کالاها در حالی از سوی صنعت روغن نباتی که تنها خود را مسئول تولید روغن نباتی در کشور می داند و در مقوله توزیع خود را کنار کشیده است  مورد مخالفت قرار می گیرد که برخی کارخانجات روغن نباتی دارای پخش سراسری هستند و روغن نباتی را همراه با برخی محصولات اشاره شده در کشور توزیع می کنند. از طرفی دیگر نوع محصولات فروش اجباری همراه با روغن به گونه ای است که برخی محصولات فوق در یک گروه صنعتی تولید می شود و به نظر می رسد طمع و زیاده خواهی باعث شده تا اقدام به فروش اجباری روغن نباتی همراه با سایر محصولات گروه تولیدی خودشان کنند.
جا دارد دستگاه های نظارتی که طی ما های اخیر برخورد انفعالی و سکوت معنی داری را در قبال این تخلفات آشکار نشان داده اند با ورود به این موضع جلوی زیاده خواهی برخی افراد در این بازار مواد غذایی پرتنش را بگیرند.

اگر روغن می‌خواهی باید برنج هندی بخری
در همین راستا دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به فروش اجباری کالا به همراه روغن، گفت: بنکداران به ازای خرید 50 کارتن روغن وادار به خرید یک تن برنج هندی می‌شوند.

قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت توزیع روغن خوراکی به بازار توسط کارخانه‌ها و شرکت های پخش، گفت: علیرغم افزایش 35 درصدی روغن  تغییری در فراوانی روغن در بازار مشاهده نمی‌شود و همچنان فروش کالای اجباری توسط شرکت‌های پخش به همراه روغن ادامه دارد. 
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، افزود: با وجود افزایش 35 درصدی قیمت روغن خوراکی توزیع روغن به بنکداران نه تنها بهتر نشده، بلکه بدتر شده است. 
وی با تاکید بر اینکه فروش اجباری کالا به همراه فروش روغن یکی از مشکلات چند ماه اخیر بنکداران است، گفت:  شرکت‌های پخش مواد غذایی در کنار روغن کالاهای دیگر را نیز از قبیل تن ماهی، رب گوجه فرنگی به بنکداران تحمیل می‌کنند و به همین دلیل بسیاری از بنکداران از خرید روغن منصرف می‌شوند. 
حسنی گفت: به عنوان مثال یک بنکدار به ازای خرید 50 کارتن روغن خوراکی مجبور به خرید 500 تا هزار کیلو برنج  هندی می‌شود و یا به ازای خرید 10 کارتن روغن مجبور به خرید 10 کارتن رب گوجه فرنگی یا 10 کارتن تن ماهی و در مواردی هم مجبور به خرید  مقادیر زیادی چای می‌شوند. 
وی افزود: سودجویی تولید کنندگان باعث تشنه نگه داشتن بازار می‌شود تا بتوانند کالاهای دیگر را همراه با روغن به صورت اجباری به خریداران بفروشند. 

حسنی  با بیان اینکه  فروش اجباری کالا به همراه روغن از سوی شرکت‌های پخش صورت می‌گیرد، گفت: فروش کالای اجباری در کنار فروش روغن به بنکداران توسط هلدینگ‌های بزرگ مواد غذایی بیشتر است. 
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران، افزود: به این صورت که برخی از هلدینگ های بزرگ تولید کننده انواع مواد غذایی از جمله روغن، تن ماهی، رب گوجه فرنگی و عرضه کننده چای و برنج در کنار فروش روغن به بنکداران سایر تولیدات خود را نیز به بنکداران تحمیل می‌کنند و روغن را با کالای اجباری به بنکدار می‌فروشند.

کد خبر c1b04ddeabb948d6a498ee296b9018bc

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =