مواد غذایی> مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت اظهار داشت: فعلا فقط برای برخی از کالاهایی مانند لوازم خانگی، لاستیک‌های سبک و سنگین و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی پردوام که لیست آنها به انجمن‌ها و اتحادیه‌ها اطلاع‌رسانی شده است؛ برای شفاف شدن زنجیره کد ملی فرد را می‌گیرند اما این کار برای کالاهای اساسی و مصرفی مانند روغن نباتی انجام نمی‌گیرد.

صدیف بیک‌زاده در مورد فروش روغن در برخی از واحدهای فروش با کارت ملی اظهار کرد: ما این موضوع را که روغن و دیگر کالاهای اساسی با کارت ملی توزیع شود را تایید نمی‌کنیم ولی در بعضی فروشگاه‌ها مصرف‌کنندگان این کالاها را به مقدار زیاد می‌خواهند، برای اینکه به همه مصرف‌کنندگان برسد، ممکن است فروشنده برای فروش دوباره کارت ملی بگیرد.

وی افزود: این مورد تایید ما نیست و وزارت صمت دستورالعمل یا بخشنامه‌ای ندارد که برای مثال توزیع روغن نباتی با کارت ملی انجام شود. شاید سلیقه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا واحدهای توزیع‌کننده به این صورت باشد.

وی افزود: اگر مصرف‌کننده‌ای به فروشگاه مراجعه کرد و فروشگاه روغن داشت؛ در حد خرده فروشی و مصرف خریدار از فروش خودداری کند، امتناع از عرضه تلقی شده و تخلف صنفی انجام داده است و اگر این موضوع به 124 اطلاع داده شود رسیدگی می‌شود. ولی اگر یک مصرف‌کننده به فروشگاه مراجعه کرده و برای مثال 2 یا 3 کارتون روغن درخواست کرد، دیگر خرده فروشی نیست و فروشنده برای اینکه پاسخگوی نیاز دیگر مصرف‌کنندگان باشد، از فروش این مقدار خودداری کند. در این صورت عمل فروشنده تخلف محسوب نمی‌شود.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت همچنین تصریح کرد:‌ درخواست کارت ملی نیز خلاف ضوابط توزیع است و فروشندگان حق درخواست کارت ملی را ندارند. فعلا فقط برای برخی از کالاهایی مانند لوازم خانگی، لاستیک‌های سبک و سنگین و کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی پردوام که لیست آنها به انجمن‌ها و اتحادیه‌ها اطلاع‌رسانی شده است؛ برای شفاف شدن زنجیره کد ملی فرد را می‌گیرند اما این کار برای کالاهای اساسی و مصرفی مانند روغن انجام نمی‌گیرد و بخشنامه‌ای دال بر اینکه در سطح خرده فروشی از افراد اطلاعات خواسته شود نداریم. در صورت بروز چنین تخلفی با 124 تماس بگیرند و با آنها مطابق با قانون نظام صنفی و قانون تعزیرات حکومتی به مراجع رسیدگی ارجاع داده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت تامین کالاهای اساسی گفت: مشکل از این لحاظ که مصرف‌کنندگان نتوانند بیش از مقدار نیاز خود کالا تهیه کنند شاید در برخی از نقاط کشور وجود داشته باشد اما یک کارگروه ویژه به نام «کمیته اقدام ویژه» در دفتر تنظیم بازار تشکیل شده که با اعلام هر کمبودی به ویژه در مورد روغن سریعا واکنش داده می‌شود و با کارخانه‌هایی که به عنوان تامین کننده آن استان تعیین شده‌اند تماس می‌گیرند تا آن کمبود تامین شود. این کمیته برای استان‌ها بر اساس پراکندگی واحدهای تولیدی برنامه‌ریزی کردند، در هر استان بر اساس بازخوردی که به مرکز داده می‌شود هماهنگی‌ صورت می‌گیرد که برای پاسخگویی به موقع، کالا اعزام شود.

بیک زاده در مورد ثبت سفارش کالاهای اساسی بیان کرد:‌ ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی، روغن خام و دانه‌های روغنی طبق روال انجام می‌شود و فرآیند تامین قطع نشده است. اینکه گفته می‌شود ارز 4200 تومانی قطع خواهد شد درست نیست و در بودجه پیش‌بینی شده است. برای 6 ماهه اول سال آینده برآورد ابتدایی این است که 6 میلیارد دلار برای کالای اساسی، دارو و تجهیزات ارز 4200 تومانی اختصاص یابد. فرآیند ثبت سفارش و واردات این کالاها از الان شروع شده که در بازه زمانی حتما نسبت به تامین آن اقدام می‌شود. فعلا از این 6 میلیارد دلار، 4.5 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی یعنی نهاده‌های دامی، دانه روغنی و روغن خام و 1.5 میلیارد دلار نیز برای دارو و تجهیزات برنامه‌ریزی شده است.

منبع:ایلنا
کد خبر 070b189b81a84d30b3ab087faf8dd858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =