۰ نفر
۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
کشاورزی> گردشگرانی که به لاهیجان می‌روند و از باغ‌های سبز چای و بوی خوش آن به شوق می‌آیند، از شنیدن داستانی درباره آوردن اولین بوته چای از هندوستان به ایران و آن‌هم توسط کاشف‌السلطنه دیپلمات ایرانی و آن‌هم بازسازی شده در داخل عصا، غرق در شگفتی می‌شوند.
اما همکار ما در تیتر20 یعنی آقای یحیی امیری در گزارشی که اخیرا نوشته، ثابت می‌کند این داستان کشک است؛ به این دلیل که با یک بوته چای هرگز نمی‌شود در مدتی کمتر از 100 سال 18هزار و 900 هکتار باغ چای درست کرد.
او می‌گوید:در اینکه کمپانی‌های انگلیسی صنعت چای در هندوستان آموزش این صنعت را برای شرقی‌ها قدغن کرده بودند؛ برای اینکه به تجارت آنها لطمه‌ای خورده درست است اما کاشف‌السلطنه با آگاهی از این ممنوعیت‌ها خودش را به عنوان تاجر فرانسوی جا زده و در کلاس‌ها و باغ‌های چای «سیام» تحصیل کرده و آموزش دیده، پس از مطالعات و بررسی‌های بسیار درباره آب و هوا و جغرافیای ایران یقین حاصل کرد که در گیلان منطقه لاهیجان می‌شود باغ چای درست کرد. پس با زیرکی و البته دردسرهای بسیار، 4000 بوته چای در گلدان را در کنار چندصد گلدان از بوته‌های زنجبیل، زردچوبه، گنه‌گنه و... با کشتی به ایران آورد و اولین باغ چای را در لاهیجان احداث کرد. ریزفاکتورهای این داستان خود یک فیلم سینمایی است. عشق این مرد به فلاحت و توسعه صنعت چایکاری خواندنی‌ها و شنیدنی‌های بسیار دارد؛ مخصوصا اگر بدانیم او اصالتا خراسانی بوده و گیلان را سرزمین محبوب خود برای چای‌کاری انتخاب کرده است.

منبع:تیتر20
کد خبر c5e20edb0e7e4abfa65aa1c9bc2a64fb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =