مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: نمک دریا حاوی فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم است و ید کافی ندارد اما متأسفانه شکایت وزارت بهداشت از تهیه و توزیع‌کننده نمک دریا یک سال است که به نتیجه نرسیده و حتی این ماده مضر در تلویزیون تبلیغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، زهرا عبداللهی در نشست خبری بسیج کاهش مصرف نمک در کشور گفت: این برنامه از ششم دی‌ در سطح کشور به اجرا گذاشته می‌شود که هدف از آن، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی برای تغییر الگوی مصرف و تغذیه در میان شهروندان است.

وی به مصرف نمک پنهان در تغذیه مردم ایران اشاره کرد و گفت: باید توجه را به نمک پنهان جلب کرد، مثلاً پنیر پیتزا، سوسیس و زیتون به تنهایی دارای نمک است و وقتی فردی پیتزا مصرف می‌کند نمک تمام این مواد را به بدن خود تزریق کرده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: مهدکودک‌ها مکانی برای ذائقه‌سازی هستند و نباید به هیچ عنوان به غذاهای کمکی کودکان زیر یک سال نمک اضافه شود، چرا که اگر غذای آنها با نمک سرو شود، ذائقه کودکان به نمک عادت کرده و در بزرگسالی نیز به دنبال غذای پرنمک می‌روند.

وی با بیان اینکه 20 درصد افراد 15 تا 64 ساله کشور فشار خون دارند، گفت: از هر 10 نفر شهروند 45 تا 65 ساله 3 نفر فشار خون بالا دارند.

عبداللهی به رابطه مستقیم مصرف نمک و ابتلا به سرطان معده اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان مصرف نمک به شمار می‌رود.

وی در مورد دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم اعلام کرد: این دستورالعمل بازنگری شده و طبق آن باید در بوفه‌های مدارس غذاهایی توزیع شود که شکر، نمک و چربی آنها کم باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: آیین‌نامه منع تبلیغات غذاهای پرنمک، چرب و شیرین در سطح بین‌المللی آماده شده است که تبلیغات مواد غذایی حاوی این سه ماده را ممنوع اعلام کرده است.

عبداللهی همچنین از بازنگری در استاندارد میزان نمک و شکر در رب گوجه، پنیر و نان‌های صنعتی و سنتی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در مرحله ابلاغ است و هنوز اجرایی نشده، اما طبق آن، میزان نمک مجاز در این مواد غذایی کاهش پیدا می‌کند.

عبداللهی همچنین در مورد تبلیغات نمک دریا در تلویزیون گفت: این نمک هیچ‌گونه مجوزی ندارد و ضرر آن بیشتر از منفعتش است.

وی ادامه داد: این نمک حاوی فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم است و ید کافی ندارد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با انتقاد از مصرف نمک دریا در برنامه‌های آشپزی صدا و سیما گفت: ما چندین با از آنها تقاضا کردیم که مصرف نمک دریا در این برنامه را متوقف کنند، اما مجدداً شاهد آن هستیم که نمک دریا از سوی آشپزها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عبداللهی در پاسخ به این سؤال که چرا با فروشندگان و تهیه‌کنندگان نمک دریا برخورد قانونی نمی‌شود، گفت: وزارت بهداشت، سال گذشته از تهیه‌کنندگان نمک دریا شکایت کرده است، اما این شکایت هنوز به جایی نرسیده و در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به تغذیه بازدارنده نیست، گفت: در کشور ما آسیب رساندن به سلامت مردم سبک شمرده می‌شود و تولیدکنندگان مواد غذایی مضر و ناسالم با جریمه‌های کوچک به کار خود ادامه می‌دهند.
کد خبر c7693ce761cb4befa3096e1e9104ed35

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =