در شرایطی که میزان واردات برنج طی 9 ماهه امسال حدود 40 درصد کاهش یافته و مسئول تنظیم آن وزارت جهاد کشاورزی است، برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن وتجارت که دیگر وظیفه‌ای در این زمینه ندارند به اظهارنظر در این خصوص می‌پردازند که البته این موضوع واکنش طرف مقابل را به همراه داشته است.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند"این اظهارنظرها گرچه در برخی مواقع می‌تواند به حمایت از تولید منجر شود اما وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر مسئولیتی در این زمینه ندارد و بهتر است درباره وظایفی که به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده اظهار نظر نشود".

براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی که در ابتدای امسال اجرای کامل آن آغاز شد، مدیریت تولید تا بازار داخلی و خارجی انواع محصولات کشاورزی اعم از تنظیم بازار، تعرفه‌گذاری برای واردات و صادرات و ... در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت. اما از همان زمان به نظر می رسید وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسوولان آن چندان تمایلی برای واگذاری این وظایف نداشتند که نمونه آن چانه‌زنی در هنگام واگذاری شرکت‌ پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی بوده است.

همچنین از همان زمان علیرغم این که دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه‌ای بابت تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده نداشت، گه گاه و در بازه‌های زمانی متفاوت، مسئولان این وزارتخانه به اظهارنظر درباره وضعیت بازار و حتی تولید محصولات کشاورزی می‌پرداختند.

از جمله این اظهارنظرها می‌توان به صحبت‌های اخیر مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که درباره واردات برنج توضیح داده و اعلام کرده که در 9 ماهه امسال بالغ بر 911 هزار تن برنج وارد شده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 50 درصد کاهش یافته است.

البته وی در ادامه صحبت‌هایش درباره سرانه مصرف برنج و میزان نیاز کشور به واردات به آمار و گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی استناد و اظهار کرده که طبق گزارشات وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف برنج هر نفر ایرانی در سال حدود 41 کیلوگرم است، بنابراین سه میلیون و 200 تا سه میلیون و 300 هزار تن کل برنج مورد نیاز کشور است که از این مقدار بین یک میلیون و 700 تا یک میلیون و 800 هزار تن توسط تولید داخل تامین می شود.

اظهارات خسروتاج درحالی است که به گفته مسوولان وزارت کشاورزی محاسبه میزان تولید و واردات هر محصول کشاورزی مانند برنج برای تنظیم بازار داخلی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان ایرانی پس از تصویب و ابلاغ قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی تلقی می شود.

در این زمینه نیز یکی از مقامات عالی وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار ایسنا گفت: هنگامی که وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه‌ای در زمینه تولید تا بازار محصولات کشاورزی مانند برنج، گندم و... ندارد، به اظهارنظر درباره این محصولات که در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است، نیازی نیست.

وی افزود: شاید برخی از این اظهارنظرها در حمایت از تولید و کشاورزان موثر باشد، اما اگر این اظهارنظرها به دلیل مخالفت سر اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی باشد نیز همه مسئولان باید به اجرای قانون تن دهند و اختلاف نظرهای خود را به سطح رسانه‌ها نکشانند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر اختلاف نظری درباره این مسئله دارند بهتر است به جای طرح آن در رسانه‌ها، موضوع را به کمیسیون‌های دولت ارجاع دهند.

به گزارش ایسنا، در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که بهتر است مسئولان و دستگاه‌های اجرایی دولت تدبیر و امید با هماهنگی بیشتر در راستای پیشبرد اهداف و منافع ملی کشور قدم بردارند.

منبع:ایسنا
کد خبر ca2382ca1c9f4e6f87459bdf87b17db0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =