عبداله قدوسی - مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) 

به بهانه اول ژوئن روز جهانی شیر

سودمندی شیر و فرآورده‌های شیری در تضمین سلامتی و افزایش سطح ایمنی زیستی بزرگسالان، جوانان، کودکان و بیماران، پوشیده نیست.
وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین در شیر، آن را به عنوان یک ماده غذایی کامل مورد توجه جامعه عمومی، متخصصان علوم صنایع غذایی و تغذیه، متخصصین علوم پزشکی و بهداشتی قرار داده و مصرف لبنیات را به‌عنوان راهبردی مهم در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها مورد توصیه جامعه متخصصین و اهل فن قرار داده است.

ارزشمندی ماهیت غذایی شیر در توسعه سطح سلامت جامعه بین المللی موجب شده است تا اول ماه ژوئن بنا به پیشنهاد سازمان

بین المللی خواربار و کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل به نام روز جهانی شیر، نامگذاری شود.

در واقع مهر تأیید سازمان ملل به اهمیت شیر، به معنای اجماع علمی جهانی در تایید و تأکید ضرورت مصرف آن است.

مصرف لبنیات پایین ایرانیان

از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون همه ساله این مناسبت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و در این روز مراسم متنوعی برگزار می‌شود.

سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های آن در ایران در مقایسه با میانگین مصرف جهانی ۳۰ درصد و در مقایسه با میانگین کشورهای توسعه‌ یافته ۶۵ درصد کمتر است.

آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که دریافت کلسیم جامعه ایرانی ۴۰ درصد از حداقل دریافت کلسیم کمتر است و این موضوع می‌تواند تبعات زیادی از جمله گسترش پوکی استخوان، مشکلات لثه و دندان، کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی و… را به دنبال داشته باشد.

از سوی دیگر پدیده پیری با سرعتی معادل دوبرابر سرعت جهانی جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار داده است. شیر و فراورده‌های آن در صورت مصرف مستمر و کافی بسیاری از عوارض دوران سالمندی را کاهش داده و می‌تواند ضمن افزایش امید به زنده‌بودن، امکان زندگی‌کردن و جلوگیری از پیری زودرس و زمینگیری را برای جمعیت سالمند کشور به ارمغان آورد.
کد خبر cc94ac4f44494914ae54da720a10d689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =