مواد غذایی> رئیس سازمان شیلات با بیان اینکه سال 92 حدود 140 هزار تن قزل‌آلا در کشور تولید شد، گفت: به دلیل بروز ویروس وی اچ اس در بین ماهیان سردآبی پیش‌بینی می‌شود، میزان تولید این ماهی امسال 15 درصد کاهش یافته باشد.


حسن صالحی رئیس سازمان شیلات کشور در مورد اینکه آیا ویروس وی اچ اس ماهیان سردآبی قزل‌آلا قابل کنترل و بیماری قابل مهار شدن است، گفت: طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی ماهیان مزارع مبتلا به ویروس وی اچ اس معدوم، سپس استخرها خشک و پس از یک دوره آیش و استراحت، بچه ماهی کنترل شده سالم در مراکز پرورش ماهی ریخته می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا پرورش‌دهندگان ، علیرغم انجام این مراحل باز هم در دوره بعدی پرورش، ماهی ها به ویروس آلوده شده، گفت: ممکن است بچه‌ ماهی‌ها ریخته شده در استخر آلوده به ویروس بوده‌اند، زیرا در برخی از استان‌ها که این روش به کار رفته، هیچ مشکلی پیش نیامده است.

رئیس سازمان شیلات در مورد منشاء بروز این ویروس در کشور گفت: ویروس‌ها ممکن است از روش‌های مختلفی منتقل شود، به عنوان مثال ممکن است وی اچ اس در جایی وجود داشته، اما شرایط رشد نداشته است و یا ممکن است که در سال‌های گذشته از طریق واردات تخم ماهی چشم‌زده به کشور وارد شده باشد.

صالحی با بیان اینکه تشخیص چگونگی شیوع و مبارزه با بیماری در مزارع کشور بر عهده سازمان دامپزشکی است، گفت: در مورد مبارزه با ویروس‌ها یک قدم پیشگیری است و قدم بعدی مدیریت است.

وی افزود: به نظر می‌رسد، قرن حاضر غلبه ویروس‌هاست و در همه چیز باید آمادگی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: تولید ماهی قزل‌آلا در سال 92 حدود 140 هزار تن بوده، اما پیش‌بینی می‌شود امسال به دلیل بروز ویروس وی اچ اس تولید این ماهی 15 درصد کاهش یابد.

وی در مورد نحوه پرداخت غرامت به پرورش دهندگان خسارت، گفت: پرداخت خسارت در دستور کار وزارت کشور قرار می‌گیرد، البته میزان پرداختی قطعا رضایت پرورش‌دهندگان را جلب نمی‌کند.

رئیس سازمان شیلات تصریح کرد: مبلغی در دولت با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصویب شده که در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می‌گیرد و براساس اولویت‌بندی به خسارت‌دیدگان پرداخت می‌شود.

منبع:فارس
کد خبر cd0c43d9728147c886080329f1cc8db4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =