صنایع غذایی> در حالی که برخی رسانه‌ها از سود ۷۵ درصدی کره سخن می‌گویند، نمایندگان صنایع لبنی معتقدند که این ادعاها خالی از منطق بوده و محاسبات آنها مبنای کارشناسی ندارد.

نایب‌رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: سود تولیدکنندگان کره، طبق جدول تفکیک هزینه‌ها حداکثر ۶,۶ درصد (بر اساس ضوابط سازمان حمایت) است که در واقع سود کمتری عاید کارخانه‌ها می‌شود. به این دلیل که برخی از هزینه‌ها را سازمان حمایت نمی‌پذیرد. در حالی که حداقل سود قانونی ۱۴ درصد است.

محمد فربد با اشاره به اینکه کره به‌صورت کارتن‌های ۲۵ کیلوگرمی وارد کشور می‌شود، افزود: خواب سرمایه در این تجارت، نسبتاً طولانی است و زمان معینی برای فروش ندارد. همین موضوع، ریسک سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد.

به گفته وی، هم‌اکنون حدود ۳۰ هزار تن کره در کشور وجود دارد، در حالی که سرانه مصرف این محصول تنها ۵۰۰ گرم در سال است، اما در سال‌های گذشته این عدد حداقل ۷۵۰ گرم تخمین زده می‌شد؛ بنابراین در آن هنگام واردات ۶۰ هزار تنی کره در سال، منطقی به‌نظر می‌رسید، اما اکنون این عدد از ۴۰ هزار تن تجاوز نمی‌کند. این اتفاق از زمانی رخ داد که قیمت دلار به ناگهان از یک هزار و ۲۲۶ تومان به دو برابر افزایش یافت.

نایب‌رئیس انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه قسمت اعظم این محصول از نیوزیلند و اروپا وارد می‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون قیمت کره در بازار تهران ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم است که بعد از بسته‌بندی هر قالب ۱۰۰ گرمی آن حدود دوهزار و ۴۰۰ تومان به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد؛ این در حالی است که طبق جدول محاسبات، سود مغازه‌دار از تولیدکننده بیشتر است.

فربد ادامه داد: افزایش قیمت کره در سال‌های اخیر به خاطر بالا رفتن نرخ ارز، تمایل مشتریان به استفاده از مارگارین یا همان روغن نباتی را افزایش داد، زیرا این محصولات قیمتی کمتر از کره داشت.

وی در پایان تصریح کرد: بعد از ورود کره با ارز متقاضی به بازار، قیمت این محصول به دلیل حذف ارز مبادله‌ای افزایش می‌یابد، بنابراین ممکن است باز هم شاهد افزایش مصرف مارگارین در کشور باشیم؛ محصولی که در آن از نام جعلی کره استفاده می‌شود.





منبع:ایانا
کد خبر d053ed5dca0447259a238273d2534384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    1 0
    سود 75 درصدی مورد اشاره معاون محترم وزیر ( آقای ملاصالحی) درخصوص واردکنندگان کره احتمالاً ناشی از کمی اطلاعات و دانش ایشان است. ضمن اینکه توهینی آشکار به سازمان حمایت تلقی میگردد چرا که سود واردات کره بیش از 15% مجاز نیست و چنانچه آقای ملاصالحی مستندات کافی ارائه نکند ممکن است صنعت لبنیات از طریق انجمن صنفی بدلیل تشویش اذهان عمومی از ایشان شکایت کند.