صنایع غذایی> کره، یکی از محصولاتی است که کشور به‌دلیل عدم تولید کافی از قبل از انقلاب تاکنون به واردات آن نیازمند بوده و به‌دلیل اینکه جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود همواره از ارز دولتی برای واردات آن استفاده می‌کنند. اکنون از ابتدای سال جاری تعرفه آن از 10 درصد به 20 درصد افزایش یافته است؛ این موضوع می‌تواند برای سلامتی مردم خطرآفرین باشد.


یکی از کارشناسان صنعت شیر درباره افزایش تعرفه واردات کره گفت: این تعرفه هم‌اکنون به 20 درصد افزایش یافته. در حالی که سال گذشته این تعرفه تنها 10 درصد بود.

حسین چمنی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد نیاز کره خوراکی کشور از خارج تأمین می‌شود، افزود: به‌نظر می‌رسد مسئولان با هدف افزایش قیمت شیرخام در کشور به چنین اقدامی دست زده‌اند که تصمیمی اشتباه و غیرکارشناسی است.

وی خاطرنشان کرد: چند سالی است که روغن نباتی را با نام "کره گیاهی" در فروشگاه‌های کشور عرضه می‌کنند. این در حالی است که اطلاق نام کره به این محصول، اصلاً صحیح و منصفانه نیست و به نوعی فریب دادن مردم است. کره در زبان فارسی اختصاصاً به چربی استحصال شده از شیر می‌گویند و محصولی که با نام کره گیاهی به مردم عرضه می‌شود در واقع همان مارگارینی است که با اضافه کردن اسید چرب ترانس یا افزایش اسیدهای چرب اشباع مانند پالم، به حالت جامد درآمده و در بسته‌بندی‌هایی شبیه کره معمولی، به بازار عرضه می‌شود. با توجه به واقعیت مارگارین یا چربی گیاهی که مایع است امکان بسته‌بندی آن در فویل آلومینیومی وجود ندارد و تنها با عملیات هیدروژنه کردن کره گیاهی چنین امکانی به وجود می‌آید که البته خطرات تبدیل روغن گیاهی به جامد بر همگان روشن است، اما سکوت وزارت بهداشت در مقابل چنین پدیده‌ای تعجب‌آور به‌نظر می‌رسد.

به گفته این کارشناس، وقتی تعرفه واردات به ناگهان دو برابر می‌شود، قیمت کره معمولی در بازار نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. با این اتفاق، مردم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به سمت اجناس مضر یعنی مارگارین همراه با اسید چرب ترانس یا اسید چرب اشباع می‌روند.

چمنی ادامه داد: افزایش مصرف اسیدهای چرب اشباع هم خطرات فراوانی دارد که در هر یک از این دوحالت باید وزارت بهداشت در این زمینه بررسی و نتایج آن را به مردم عرضه کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشوری مانند دانمارک، اگر مقدار اسید چرب ترانس در محصولی از دو درصد بیشتر باشد، جریمه نقدی و زندان برای خاطی در پی خواهد داشت؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد تصمیم افزایش تعرفه، به‌طور مستقیم به سلامت مردم ضربه وارد کند.

منبع:ایانا
کد خبر f12201cc563c4f5c8e6fc31370cebb89

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علي ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    1 3
    با سلام و احترام خدمت رسانه وزين فود پرس جا دارد قبل از اينكه شخصي چنين داستاني را خدمت شما بسرايد مقداري تحقيق بيشتر كنيد و بعد انتشار دهيد اصولا يكي از دلايلي كه در كشور هاي اروپايي و امريكايي سرانه مصرف چند برابر كره حيواني دارند اين است كه اولا كليتول كمتري دارند و ثانيا ترانس كه خيلي پارامتر خوبي نيست در مقايسه با اشباع ان تقريبا صفر است و در نهايت مارگارين هايي توليد ميشود كه ٦٠ درصد چربي و ٤٠ درصد اب دارد با همان طعم و مزه و احساس كره حيواني يعني به طور معمول نزديك ٤٠ درصد در هر با مصرف چربي كمتري وارد بدن ميكنند و و ......... خيلي پارامتر هاي ديگر در استفاده و مقايسه اين محصول وجود دارد كه بايد قبل از اظهار نظر به اين شكل يك طرفه ديده شود موفق باشد
  • حسين ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    4 3
    به نظر من اين آقا كه اين مطالب رو مي فرمايند اصلا از سواد علمي برخوردار نيستند متاسفم
  • محمد ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    3 0
    بنده به عنوان یک مصرف کننده نمی فهمم چگونه وبه چه دلیلی روغن نباتی نام کره به خود می گیرد. متاسفانه اکثر غذا بیرون برها از این کالا به دلیل ارزانی استفاده می کنند مردم هم فکر می کنند کره می خورند ضمن اینکه با ذره بین هم که بخوانی انقدر ریز نوشته شده که متوجه در واقع این تقلب نمی شوی .
  • امید ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    1 0
    گوینده مطلبی را گفته است که هیچیک از منتقدین به آن پاسخ نگفته اند. در مصاحبه گفته شده چرا مارگارین بنام کره و چگونه مانند کره در بسته بندی آلومینیومی به بازار عرضه می شود. درحالیکه روغن نباتی بدلیل ماهیت آن نیمه مایع است وباید در لیوان بسته بندی و ارائه شود. بهر حال جامعه ما خاطره خوشی از روغن نباتی جامد با اسید چرب ترانس ندارد والان تاوان آن سودجویی را با بیش از 50 درصد مرگ ومیر روزانه بعلت سکته های قلبی می دهد. آز آقای حسین و علی آقا در خواست می کنم پاسخ دهند روغن گیاهی با چه فرآیندی در بسته بندی آلومینیومی بسته بندی وعرضه می شود واینکه چه مقدار پالم در ترکیب آن وجود داردتا مصرف کنندگان از نگرانی بیرون بیایند.