کشاورزی> رییس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس معتقد است: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترسیم شده از سوی مقام رهبری که قرار بود توسط دولت در حوزه های مختلف عملیاتی شود درحد حرف ماند و این سیاست‌ها نه در بودجه ها و نه در سایر مسایل اجرایی لحاظ نشده است.

عباس رجائی درخصوص ارزیابی عملکرد دولت دراجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ویژه بندهای مربوط به حوزه کشاورزی و حمایت از تولید داخل و افزایش بهره وری و تولید کالاهای اساسی و کنترل واردات،گفت: مقوله اقتصاد مقاومتی تا کنون فقط در چارچوب حرف بوده وآنچه که در این خصوص به عنوان مبانی اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری معظم بوده عملیاتی نشده است.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ترسیم شده ازسوی مقام  رهبری که قرار بود توسط دولت در حوزه‌های مختلف عملیاتی شود،درحد حرف ماند و نه در بودجه ها و نه درسایر مسایل اجرایی اقدام جدی صورت نگرفته است.

هشدار نسبت به مشمول مرور زمان شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی/دولت جدی‌تر برنامه ریزی کند

رییس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: اگر این رویه دولت در خصوص اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ادامه یابد،این برنامه مهم و مورد تاکید رهبری هم همانند سایر برنامه ها و مسایل مشمول مرور زمان می شود و نتایجی برای کشور نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از بسترهای اصلی اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است،تاکید کرد: درحالی که باید برای بهره گیری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی اقدامات جدی ازسوی دولت صورت گیرد و درحوزه آب و ساختارهای محیط زیستی اقدامات جدی عملی  و براساس آن یک عملیاتی شکل گیرد که منتج به نتیجه شود تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

رجائی ادامه داد:به طوری که دربودجه‌ها،رفتارهای اجرایی و زیرساخت‌های بخش کشاورزی که مورد بررسی قرار دهیم عملا اتفاقات مهمی در راستای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی نیافتاده و این وضعیت نشان می هد در این خصوص ضعیف عمل شده است.

افزایش امنیت غذایی در چارچوب اقتصاد مقاومتی و روش‌های سرمایه گذاری

این نماینده مردم درمجلس نهم گفت: درموضوع با امنیت غذایی لزوما دیدگاه بنده مورد تائید دولت نبوده و ممکن است به این دیدگاه ها نقدهایی وارد باشد،ما به راحتی می توانیم در چارچوب اقتصاد مقاومتی و روش‌های سرمایه گذاری کاری کنیم که امنیت غذایی شکل بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: اما متاسفانه در سایه بی توجهی ها امروز شاهدیم واردات بی رویه صورت می گیرد و تولید و ضریب خودکفایی کشور پایین آمده و مسایلی که در حوزه امنیت غذایی مطرح است هنوز به صورت جدی مورد توجه قرار ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ازسوی  رهبری معظم انقلاب اسلامی اواخر سال 1392 با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ شد.

بندهای سوم تا هفتم این سیاست های ابلاغی موضوع بهره وری،توجه به تولید داخلی،توانمندسازی نیروی کار و افزایش تولید داخلی کالاهای اساسی را مورد تاکید قرار می دهد.

در این بندها محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور، استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی، سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه، افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص و تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا) مورد تاکید و توجه قرار گرفته است.

منبع:خانه ملت
کد خبر d06ed968c45346bf85a0ab29c8f10ad4

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =