بانك جهاني پيش‌بيني كرد اقتصاد ايران در سال جاري ميلادي رشد ٨/٥درصدي را تجربه كند و صادرات نفت ايران در اين سال ۷۰۰ هزار بشكه در روز افزايش يابد.

بانك جهاني در نخستين گزارش خود از اقتصاد جهان كه در سال ٢٠١٦ منتشر شده است پيش‌بيني كرد رشد اقتصادي ايران در اين سال به ٨/٥ درصد برسد. اين گزارش موسوم به «دورنماهاي اقتصادي جهان» همچنين رشد اقتصادي ايران در سال ٢٠١٥ را ٩/١درصد برآورد كرده است كه با توجه به شرايط حاكم بر اقتصاد كشور و افت شديد قيمت نفت غير‌واقعي به نظر مي‌رسد.

بانك جهاني در بخش ديگري از گزارش خود با پيش‌بيني برداشتن تحريم‌ها عليه ايران در ماه‌هاي ابتدايي سال ٢٠١٦ پيش‌بيني كرده است صادرات نفت ايران در اين سال ٥٠٠ تا ٧٠٠ هزار بشكه در روز افزايش يابد و اين كشور سهم ٤ درصدي در تامين مصرف نفت جهان به دست مي‌آورد.

بر اين اساس توليد نفت ايران نيز كه در سال ٢٠١٥ بالغ بر ٨/٢ميليون بشكه در روز بوده است به ٣/٣ تا ٥/٣ميليون بشكه در روز افزايش خواهد يافت. اين نهاد بين‌المللي رشد اقتصادي ايران در سال ٢٠١٧ ميلادي را نيز ٧/٦درصد پيش‌بيني كرده است.

بر اساس پيش‌بيني بانك جهاني رشد اقتصادي جهان در سال ٢٠١٦ نيز به ٩/٢درصد خواهد رسيد. كشورهاي در حال توسعه رشد ٨/٤درصدي را در اين سال تجربه خواهند كرد.

منبع:ایانا
کد خبر d2b4c6ef83384fbc82ac5624a577ebca

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =