مواد غذایی> مشاور نهاد توسعه صادرات محصولات کشاورزی هند گفت: «ما در حال دریافت نشانه هایی هستیم مبنی بر اینکه واردات برنج توسط ایران احتمالا پس از ماه رمضان از سر گرفته خواهد شد.»


به گزارش پایگاه خبری بیزینس لاین، مقامات هندی گفتند، انتظار دارند بزرگترین مشتری برنج باسماتی هند، یعنی ایران واردات برنج از این کشور را از ماه جولای برابر با اوایل تابستان از سر بگیرد. ایران در اواسط نوامبر سال گذشته به منظور حمایت از تولید داخلی واردات برنج را متوقف کرد.

ای کی  گوپتا، مشاور نهاد توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی فرآوری شده هند گفت: «ما در حال دریافت نشانه هایی هستیم مبنی بر اینکه واردات برنج توسط ایران احتمالا پس از ماه رمضان از سر گرفته خواهد شد. اما تا کنون هیچ درخواست مکتوبی از سوی آنها دریافت نکرده ایم.»

ایران در سال 15-2014، حدود 935000 تن برنج باسماتی از ایران وارد کرد که حدود یک چهارم کل صادرات برنج باسماتی هند بود. هند در سال 15-2014، مجموعا 11.65 میلیون تن برنج صادر کرد که حدود 3.78 میلیون تن آن برنج باسماتی بود.

در واقع، صادرات برنج باسماتی به ایران در سال 15-2014 با 35 درصد کاهش مواجه بود.
گوپتا گفت، تقاضا از بازارهای دیگر عمدتا در غرب آسیا، اروپا و آمریکا حدود 20 درصد رشد داشت که به جبران کاهش صادرات به ایران کمک کرد. میزان مصرف برنج باسماتی در داخل هند نیز رو به افزایش است.

صادر کنندگان برنج هندی امیدوارند که ایران بازار خود را به روی برنج باسماتی بگشاید. مصرف برنج ایران سالانه حدود 3 میلیون تن برآورد شده که حدود 2 میلیون تن آن را تولید داخلی تامین می کند.

راجن سوندارسان، مدیر اتحادیه صادر کنندگان برنج هند گفت: «ایران باید برای تامین نیاز داخلی خود حدود یک میلیون تن برنج وارد کند و هند سهم عمده ای در صادرات برنج به این کشور دارد.»

به گفته سوندارسان، صادر کنندگان برنج هندی انتظار دارند، زمین های زیر کشت برنج باسماتی در فصل پیش رو حداقل نسبت به فصل گذشته حدود 5 درصد افزایش یابد. مساحت زمین های زیر کشت این نوع برنج در سال گذشته 2.1 میلیون هکتار بود.

منبع:تسنیم
کد خبر da4276009f29487b8a02b07e4ff9e030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =